Snabbt sätt att backa officiell 2.2 upgrade?

Diskussion i 'Blade' startad av dogadder, 11 apr 2011.

1. dogadder

dogadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är lite stressad av sonen som vill ha in officiell 2.2 på sin Blade. Han måste vänta tills jag har tid för jag vill göra det. Vill helst ha koll på allt som händer - även om han är duktig och tar reda på grejer så är han lite impulsiv ibland..

Iaf. Efter att ha läst tyckte jag rätt många haft en del problem av olika slag av den här uppgraderingen.

Om jag skulle vilja backa tillbaka till 2.1-update1, finns det något snabbt sätt helst step-by-step instruktion för hur man gör det? Han går i skolan på dagarna och vi behöver kunna messa honom osv.

Såg den här tråden - Återställnings ROM:ar för svensksålda ZTE Blade - men uppfattar att den bara gäller folk som rootat och lagt på custom ROMs - stämmer det?

Hans Blade är köpt i feburari 2011 på Tele2 online och har Tele2 kompis abonnemang. Den är orootad och har som sagt 2.1-update1.

Jag tänkte använda Comviq-filen.

2. swampmonkey

swampmonkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

har inte riktigt koll, men återställningen torde fungera lika fint från romad blade som uppgraderad blade. kolla i det forumet och fråga folket där, ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Last edited: 11 apr 2011
  3. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, ska kolla där.

4. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär - då kör vi off. 2.2 på Bladen!;)

Men det var svettigt vid första uppstarten - touch funkade inte som det skulle!:(

Berättar mera i detalj senare.

5. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. Så här gick det till.

1. Backup

A. Använder MyBackup 30 dgr trial och backupar alla appar, media och data till SD-kortet

B. Backupar ADW-configgen till SD-kortet

C. Backupar hela SD-kortet till Win7-laptop

2. Uppgradering

Följer den här instruktionen: http://androidnyheter.wordpress.com/2011/04/02/guide-uppgradera-din-zte-blade-till-2-2/

Alla stegen går bra. Det enda som inte stämmer i instruktionen är punkt 5 - efter uppgraderingen står det inte ZTE i displayen utan FTM. Läser i Swedroid 14 1/2-tråden att det är ok att det står FTM.

Drar ut sladden, sätter tillbaka batteriet, SD-kortet och SIM-kortet - ja jag är halvparanoid ;) - och startar upp.

3. Första uppstart

Hade läst att det skulle ta upp till 5 minuter men för mig tar det max 3 min.

Comviq goldcard med hund på syns under uppstarten.

PIN-kod till SIM fungerar.

Nu kommer världens chock:

Får upp bild med 3 alternativ - Nödsamtal, Byt språk, Peka på gröna droiden! Ingenting fungerar - touchen är totalskev!
    Det går att komma in i Nödsamtal men inte att slå nummer. Det går att komma in i Byta språk men inte att välja språk. Det går inte att komma vidare i dialogen för googlekonto. Det går inte att starta om.
    Enda sättet att starta om är att rycka batteriet.

4. Vidare

Startar om. Samma problem!

Startar om. Lyckas på nåt sätt hoppa över dialogen för googlekonto. Kommer in på Homescreen. Ser de fem Comviqapparna.

Kör googledialogen som fungerar. Jag hoppar dock över googlebackupen eftersom den är känd för att ta lång tid.

Att ringa fungerar.

Market är extremt långsamt med fungerar. Ladda hem + installera MyBackup tar totalt 15 minuter.

Startar MyBackup och restorar Data - kräver omstart.

Startar MyBackup och restorar AppMedia.

5. Allmänna 2.2 intryck:

- Den startar mycket snabbare än 2.1
    - Menu kan numera tända skärmen
    - Ser enbart G i nätikonen (har inte testat nät så mycket än)
    - Alla 3D spel laggar mer än i 2.1
    - ADW-skärmarna är snabba men appmenyn laggar mer än i 2.1
    - I avslutamenyn saknas reboot som jag är van vid från HTC custom 2.2 (ligger det i bootloadern?)

6. Nästa steg

Testa vidare (Wifi mm).
    Roota för att kunna få bort Comviqapparna m.m.

Tips på rootmetod?

Tack för ett kanonforum och alla bra guider!

Last edited: 11 apr 2011
  6. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Senare idag kom sonen på att han hade upplevt detta felet tidigare. Och det har även hänt efter uppgraderingen idag. Man löser problemet genom att sätta på skärmsläckaren och sedan tända skärmen igen.

Det verkar ju vara något problem med touch, För mig låter det helt otroligt att ett sådant fel kan finnas på en modern telefon. Även om det är lätt att komma vidare tillfälligt så är det ändå en irritation för användaren. :money::money: