Android plötsligt segare än förut? Tips & tricks för att motverka detta.

Diskussion i 'Allmänt' startad av mannyb, 3 jul 2009.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Så, telefonen känns inte lika snabb som den gjorde precis i början, direkt ur kartong? Kanske förmodar du att det är naturligt - Windowsmaskiner tenderar ju även de att bli långsammare med tiden pga en massa skräp i registret och gud vet vad.

    Med Android skall det dock aldrig behöva bli på det viset, många av oss valde ju trots allt Android för att vi inte ville ha sega lurar a la WinMo och Symbian.

    Vi listar här de vanligaste orsakerna till att din androidtelefon kan bli seg och långsam - samt hur ni fixar det (om möjligt).


    • Problemet: Browsern. Browsercachen, för att vara mer exakt. I takt med att cachen växer sig större och större så blir telefonen allt segare. Detta är något som Google och Android egentligen skall fixa själv (dvs automatiskt tömma/banta cachen när den går över xxx kB).
      Lösningen: Töm cachen regelbundet. Detta gör ni så här: Menu -> Settings -> Applications -> Manage applications -> Klicka "Browser" i listan -> Clear cache.

    • Problemet: Marketcachen. Precis som ovan så kan även Marketcachen göra telefonen tröttare.
      Lösningen: Töm den på samma vis som ovan: Menu -> Settings -> Applications -> Manage applications -> Klicka "Market" i listan -> Clear cache.

    • Problemet: Mapscachen. Samma som ovan.
      Lösningen: Samma som ovan: Menu -> Settings -> Applications -> Manage applications -> Klicka "Maps" i listan -> Clear cache.

    • Problemet: SMS. För många SMS-meddelanden i konversationshistoriken, d.v.s.
      Lösningen: Töm er konversationshistorik regelbundet om ni SMS:ar mycket. Om ni inte vill förlora era konversationer så rekommenderas appen SMS Backup som synkar era SMS mot ert Googlekonto automatiskt. Ni kan då radera er lokala historik så ofta ni vill.

    • Problemet: Apps och widgets. Apps och widgets som ligger och drar CPU/minne i bakgrunden kan ställa till med problem - både vad gäller telefonens prestanda och er batteritid.
      Lösningen: Förmodligen den svåraste och mest krävande typen av problem, eftersom man inte vet vilka - eller ens OM någon app/widget spökar - så kan det vara frustrerande att felsöka genom att avinstallera, testa, avinstallera, testa, om och om igen tills dess att man hittar boven. Ett tips är dock att installera en app som TasKiller med vilken ni kan se aktiva processer och därigenom kanske få en idé om vad det är som spökar.

    • Problemet: Wallpaper Set and Save. Den här appen i sig är inget problem, men indirekt kan den skapa problem då den låter dig sätta vilken bild som helst som bakgrund, utan att komprimera den det minsta. Fördelen med detta är att du får maximal kvalité på bakgrunden till skillnad från den inbyggda wallpaperfunktionen vilken komprimerar och "blurrar" bilden rejält. Läs mer i vår artikel här.
      Lösningen: Se till att använda bilder som är rätt storlek från start, d.v.s. 640x480, istället för att låta telefonen sköta det. Om bilden är i PNG-format, tag en funderare på om du verkligen behöver lossless (eller nästan lossless) på en telefon vars skärm ändå bara fixar 65k färger (gäller Dream, Magic, Hero). Konvertera således stora bilder och PNG-bilder till 640x480 och JPG innan ni sätter dem med WS&S. I värsta fall - använd den inbyggda wallpaperfunktionen och nöj er med lite sämre kvalité.

    Där har vi en start, men det finns givetvis fler trick för att hålla luren rapp och responsiv. Bidrag gärna med egna lösningar i mån med att ni finner dem.
     
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Där lärde jag meg något nytt.Tack Manny.
     
  3. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I terminalen kan ni köra
    Kod:
    top
    
    det ser dåligt ut i adb och även terminal men är ett bra sätt om inte det finns apps som gör samma sak
     
  4. bridgemill

    bridgemill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur kör man detta kommando och vad gör det? Hur öppnar jag "terminalen"?

    /TK
     
    Last edited: 9 jul 2009
  5. gnutten

    gnutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker mannyb's post borde höra hemma i wikin mer än i forumet så att den är lätt att hitta för alla även när tråden faller i glömska.

    Det är inte alltid men vet vad man ska söka på för att hitta den gammla tråden där en lösning fans på ett problem man har, som man läste om för 3 veckor sedan.
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Bra tanke. Den finns redan på både nyhetsportalen och här på forumet, men bör helt klart finnas på wikin också. Någon får gärna föra över den dit i mån av tid, ork och lust. Wikin är öppen för alla!
     
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    du kan köra terminal via sdk
    och då skriva adb shell
     
  8. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Hmm.. Jag trodde cache var till för att snabba upp applikationer.. Menar du att genom att tomma cachen i webbläsare och market så går telefonen snabbare generellt? Va grundas detta på?
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Man kan ju tycka det, men det råder ingen tvekan om att en gigantisk browsercache sölar ner telefonen rejält. Inte bara browsern, utan hela telefonen. Detta har gällt alla androidversioner jag har kört, från 1.0 och 1.1 till 1.5.

    Förhoppningsvis är detta något som åtgärdas av Google i framtida versioner, men just nu får man underhålla luren manuellt för maximal prestanda.
     
  10. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Browsern har sin egen funktion för detta
    Menu --more--settings--clear cache och man har ju set cachsize längre ner den kan ha max 6 Mbyte kanske ni som känner att rensa den gör skillnad kan sätta den till 2 eller 3.
    Jag har HERO rom om ni inte hittar det i andra rom kanske är det just Hero som har det .
     
  11. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Cache max size finns tyvärr inte i vaniljandroid (inte i min ADP1.5 iaf), verkar vara en Hero-grej. Mycket bra feature, hoppas Google implementerar det i vanliga Android till nästa version.
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hmm.. som utvecklare låter det där lite konstigt. Självklart skall man ha den i rätt storlek, det köper jag, men det där med lossless eller ej låter lite underligt. När bilden skall visas "packar man upp den" till "raw", så i minnet borde både PNG och jpg ta lika mycket plats?
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, jag kan definitivtr inte förklara det. Det är alldeles som att den inbyggda wallpaperfunktionen krymper bilden och sedan interpolerar upp den till 640x480, eller liknande. Bliden är suddig som fan och saknar djup och lyster och telefonen flyter noterbart bättre.

    Men testa gärna själv, jag återskapa lagget på min lur när jag vill genom att sätta en "tung" bild genom WSS - varje gång blir luren segare vad gäller swipes mellan home screens, neddragning av systray, uppdragning av app tab. Det är inte samma mjuka flow som när man använder Androids native wallpaperfunktion även om man använder exakt samma bild.
     
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Notera att det inte handlar om kraftigt lagg som i att FPS:en halveras vid swipes, utan snarare om en förlust på 20% eller så, lite svårt att uppskatta subjektiva saker.
     
  15. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kan tänka mig att de gör något med bilden när man sätter den den vanliga vägen. Bra nyfiken på vad, men det kan vara som du säger, att de krymper den, eller gör något annat fuffens.
     
  16. Glassbil

    Glassbil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man lägger in egna bakgrunder så vill telefonen automatiskt förminska bilden så att den suddigt smetas ut. Testat både med en fullskalig 640x480 utan krympning och med krympningen, men orginal bilden känns ändå som det snabbaste.
     
  17. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även om man läser in bilden i något rawformat så borde det väl rimligtvis påverka hur mycket minne bilden tar upp från början?
    Säg att man läser in e helt vit png som tar upp 3 KB jämfört med ett okomprimerat JPEGfoto på trädgården på 3 MB. Bara det måste ju göra skillnad i hantering. Sen antar jag att ju färre färger och ju sämre dealjrikedom det är från början i en bild, desto snabbare borde det gå att rendera datan?
    Det skulle vara märkligt om de 2 exempelbilder nämda ovan tog upp lika mycket RAM i slutändan. Jag vet att windoze kan bli slöare i uppstart osv om man har en bakgrundsbild som ligger på 10MB ist för en enkel färg. (syns självklart bäst på asgammal hårdvara och XP, men ändå.)
     
  18. kigurai

    kigurai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När bilderna laddats är de utan tvekan sparade som bitmappar. Dvs om de har samma färgdjup och storlek så kommer de ta upp lika mycket minne oavsett om den ena består av samma färg och den andra är mer komplex. Anledningen till det är att man annars fått konvertera från sitt komprimerade tillstånd till bitmap vid varje utritning. Alltså i krokarna kring 60 gånger per sekund. Jag är tveksam till om processorn i Magicen skulle klara det alls faktiskt.
    Sedan är "okomprimerat JPEG foto" en oxymoron. En JPEG bild är alltid komprimerad, men man kan ju givetvis välja kompressionsgrad.
    Bildens okomprimerade storlek och format spelar givetvis roll vid själva uppstarten. Bilden måste först kopieras till RAM (eller åtminstone kopieras förbi processorn) och packas upp med hjälp av rätt komprimernigsalgoritm. En 150kB stor fil tar givetvis kortare tid att flytta och packa upp än en på 3MB.
     
  19. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Börjar luren kännas slö, kan det hjälpa att gå till "Airplane mode" och tillbaks (eller stänga av både GPS- och nätverkslokalisering och sedan aktivera dem igen (om man vill)).
    Orsaken till att Android slöar ner med tiden lär alltså vara hittad, och en fix på G. Till dess funkar tricket ovan.

    EDIT: En patchad services.jar finns nu publicerad: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=4336914&postcount=3919 - För CyanogenMod ROM. Osäkert om den fungerar för andra.

    /Mats
     
    Last edited: 15 aug 2009
  20. nazurro

    nazurro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja detta låter ju onekligen bisarrt. En gissning är att det inte är applikationernas cache:ar som är problemet, utan historiken, och att dessa töms med samma kommando dvs clear cache.