Google planerar eget OS - Google Chrome OS

Diskussion i 'Allmänt' startad av goa200, 8 jul 2009.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    mkt intressant faktiskt och förhoppningsvis en värdig konkurrent till windows.
    Läs mer här
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ballt att det äntligen händer. Hörde talas om det för några år sedan men då bara som rykte. Google vill att allt skall hända på webben.

    Har redan sett företag som varit inne på det. T.ex ghost: http://g.ho.st/
    Såg det demas på en utvecklarkonferens, men då var det slött som bara den. Tror däremot att vi får se mer av det i framtiden.
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ska bli intressant att se hur dom kommer hantera programkompabiliteten, tror inte det kommer slå något vidare stort om det är tvärt omöjligt att köra windows baserade program. men iomed att det är open source så kommer det nog lösas relativt snabbt.
    Skönt och höra att dom inte vill "bloata" os't utan hålla det "clean", så trött på alla windows tjänster som faktiskt inte behövs som man tvunget måste gå igenom och stänga av.
    Ett snabbt, rent och minimalt os vore drömmen med någon slags möjlighet att köra windows baserade program.
     
  4. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Meningen är väl som jag förstår det inte att några appar ska köras på OS:et alls, utan att allt, eller åtminstone det mesta, ska ske i webbläsaren. Så om MS fortsätter sitt projekt att lägga grejor i molnet och leverera program som tjänster, så finns väl alla möjligheter till det.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det här var rätt roligt, hoppas Google är uthärdiga, att slå sig in på den här marknaden är säkerligen inte lätt. Chrome har väl inte nått 2% ännu?

    Fler och fler verkar flytta applikationer till "molnet".MS har lanserat Azure med detta som grundtanke, även om det inte är något OS det rör sig om: http://www.microsoft.com/azure/windowsazure.mspx

    Har Apple något liknande på gång med?