Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Telefoner > Google Nexus > Galaxy Nexus > Galaxy Nexus - Allmänt

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2011-12-13, 10:02   #1 - (Permalink)
diezel
Kid Droid

Reg.datum: nov 2010

Telefon: Google Galaxy Nexus
ROM: Stock
Tema: Stock

Tablet: Asus Transformer

Tack: 36
Tackad 119 ggr i 8 inlägg
Standard Gör om din yakjuxw till en yakju

Som ni märkt så har det kommit upp en del diskussioner om att alla Nexus-telefoner verkligen inte är en "pure Google experience". Det finns tydligen en uppsjö olika builds hos Nexus-lurarna. Vad som skiljer dessa builds åt, verkar ingen veta ännu. Ni kan läsa om allt detta på dessa tre länkar.

Nyhet på XDA.
Is the Galaxy Nexus Still a “Nexus?” | xda-developers

Tråd på XDA.
My Galaxy Nexus came with Samsung ICS build rather then google... - xda-developers

Kort tråd på Swedroid.
http://www.swedroid.se/forum/60741-v...graimport.html

Såhär har Samsung skrivit på deras Facebook i ett svar på ett inlägg.

Citat:
Som vi berättat tidigare tar Google direkt ansvar för uppdateringarna i en handfull länder. Själva uppdateringsarbetet i övriga länder, däribland Norden, görs av enligt avtal av Samsung och godkänns sedan av Google. I dagsläget har vi ingen information som tyder på något annat än att de olika build-versionerna helt enkelt handlar om avsändaren och språkanpassningen, men vi fortsätter undersöka detta.

Denna metod ska helt enkelt göra om din yakjuxw-telefon till en yakju-telefon. Det är verkligen inte speciellt avancerat, men en guide för nybörjare är aldrig fel!

Observera att jag inte tar ansvar för eventuella fel eller trasiga telefoner. Detta har endast prövats på yakjuxw-telefoner. För att ta reda på vilket build du har. Titta i swedroid-tråden ovan.

Notera även att allt på din telefon kommer att raderas. Både appar och allt på det interna minnet.

1a. Installera drivrutiner för telefonen. Ladda ner dom här. (Det kan ta en stund för nedladdningen att sätta igång).
http://pvi.samsung.de/getDownloadFil...7-2cec92d056da

Mirror

https://docs.google.com/folder/d/0B_...HF1TS1Bd0YyU3c

Koppla in telefonen med USB-kabeln så att du ser att allt installeras som det ska.

1b. Ladda ner Nexus'ens "stock image" (yakju). Jag och många andra har haft problem att ladda ner den från samsungs egna hemsida, så ta hem den här.

Originallänken hittar ni här. (Firmware Galaxy Nexus ITL41F)

Samsung Galaxy Nexus - Handys

Mirror.

https://docs.google.com/uc?export=do...zBQYVRXUFdrZGc

2. Starta om i "download mode/fastboot mode". Gör detta genom att hålla in "volym-ner" och håll in startknappen.

Det ska se ut såhär. https://lh4.googleusercontent.com/-a...0/DSCN0922.JPG

3. Koppla in USB-kabeln till datorn och se till att datorn hittar enheten även i "fastboot-mode". Även nu behövde min dator installera lite drivrutiner. Detta krånglade lite för mig, och en ominstallation av drivrutinspaketet krävdes, men till slut fanns alla där. Ta sedan ur USB-kabeln igen, men låt telefonen vara kvar i "fastboot-mode". Om telefonen startar upp när du tar ur kabeln, stäng bara av den och boota om till fastboot igen.

4. Starta .exe-filen som fanns i rar-filen/"original-imagen" ni laddade ner. Koppla sedan in telefonen med USB-kabeln. Om ni har fått allt rätt i punkt 4. så ska programmet nu känna av att telefonen är inkopplad. Det ska då se ut såhär. https://lh3.googleusercontent.com/-b...7/Capture2.JPG

COM-siffran kan säkert variera, men det är inget som ska skapa problem.

5. Nu är det bara trycka på "start" och din telefon kommer att förvandlas från en yakjuxw till en yakju!

Senast redigerad av diezel den 2012-05-06 klockan 21:44.
diezel är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande 108 medlemmar säger tack till diezel för det här inlägget:
4305ms, 4ndroid, alexbergsland, alexm, Almdudler, Androidbeck, ArtSwitcher, Ascii, aszotten, Berglund, bernard, bomba187, bombay, bonis666, boxer, calle_kjellberg, Chiliringen, cloch, Cronstam, d-p, DaLemon, Danielfr, danielsson1990, danne_silver, deadmau5, Demonizer, djungelmums, DreamHawk, Enfors, ettan__666, Evil_E, Fall, Flyckt, Fredro, fregor, fritzhy, Gagg3, Greger0254, humble, humbleman, HyvelTjuven, J0AR м√§, jarkssib, ja_nyman, jhedlof, Jiggen, JLindberg, JOHGRU, Jorgen, JwK, Kajlie, Kindis, Klazzon, Laj., Lobo, Macke.M, Mahti, Masen979, MasterMas, MathiasM, maww, MaxaaN, MaxPower, miclar, minismood, Moo, Naruto, Nedan, Niklas, Nilssonnet, ninetwozero, Omren, OneMillion, Pazzo, phrusher, Pixel67, Plajz0r, Pliind, prefectoz, Quasse, Raketostkostym, rickards, RobertB, Santy_8, sassari, shinyhead, siipan, Silverskin, simonjoh, SlayerBear, SwedBear, Swedroidman, Swesnow, Taskman, TazZy, teflon, thedish, TheNano, the_grid, tommy, trassel, uncoloured, Westholma4t, wibergify, wick3d, Wideland, Yoshien, Zany
Oläst 2011-12-13, 11:07   #2 - (Permalink)
FOO
Youth Droid

Reg.datum: jul 2009

Operatör: Telenor
ROM: Orginal

Tack: 1
Tackad 6 ggr i 5 inlägg
Standard

Vad försvinner och så?
Svenska språkanpassningen gissar jag, något mer?
FOO är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 11:17   #3 - (Permalink)
diezel
Kid Droid

Standard

Allt på telefonen kommer så klart att raderas. Får skriva till det.

I övrigt så fanns ju inte svensk ordlista med i originalreleasen, och således inte heller i denna. Men allt annat språkstöd finns ju med. Svenska menyer, svenskt tangentbord.
Oläst 2011-12-13, 11:23   #4 - (Permalink)
will
Youth Droid

wills avatar

Reg.datum: aug 2010

Operatör: Tele2

Tablet: Nexus 7

Tack: 9
Tackad 36 ggr i 28 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FOO Visa inlägg
Vad försvinner och så?
Svenska språkanpassningen gissar jag, något mer?
Den "svenska språkanpassningen" var ju bara en fet lögn från Samsung
will är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 11:28   #5 - (Permalink)
FOO
Youth Droid

Operatör: Telenor
ROM: Orginal

Tack: 1
Tackad 6 ggr i 5 inlägg
Standard

Kanske får fixa detta då, har varit nöjd med min N1 så får väl göra denna till google orginal oxå då!
FOO är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 11:38   #6 - (Permalink)
jedi
Moderator

jedis avatar

Tack: 29
Tackad 499 ggr i 312 inlägg
Standard

Pauls fastboot kan med fördel utnyttjas om drivrutinerna inte vill ge efter: 30 Nov r3: Superboot - rooting the GSM + LTE Galaxy Nexus - Android @ MoDaCo.

Google släppte för övrigt Galaxy Nexus factory images för någon vecka sedan, så ett alternativt tillvägagångsätt är att man
  1. laddar ned ITL41F: Factory Images for Nexus Devices - Google Support for Nexus Phones and Flagship Devices - Google Code
  2. extraherar den och kopierar Pauls filer till samma mapp
  3. exekverar följande i en kommandoprompt (innehållet i den medföljande shellskriptfilen från Google, dock med fastboot utbytt mot fastboot-windows på grund av Pauls namngivning):
    Kod:
    fastboot-windows.exe flash bootloader bootloader-maguro-primekj10.img
    fastboot-windows.exe reboot-bootloader
    fastboot-windows.exe flash radio radio-maguro-i9250xxkk1.img
    fastboot-windows.exe reboot-bootloader
    fastboot-windows.exe -w update image-yakju-itl41f.zip

Notera att flaggan -w raderar all data på din enhet.

Senast redigerad av jedi den 2011-12-17 klockan 21:30.
jedi är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande 7 medlemmar säger tack till jedi för det här inlägget:
Oläst 2011-12-13, 11:39   #7 - (Permalink)
RobertB
Baby Droid

Reg.datum: sep 2009

Telefon: Nexus S
ROM: Original

Tablet: Samsung Galaxy Tab 10.1

Tack: 7
Tackad 1 gång i 1 inlägg
Standard

Stort tack för guiden -- mycket bra initiativ. En fråga: är det någon fördel att använda denna metod, jämfört med att använda uppdateringen från Samsung Tyskland som det figurerat länkar till? Även den verkar förvandla yakjuxw till yakju att döma av rapporter som kommit in.
RobertB är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 11:46   #8 - (Permalink)
Snö
Youth Droid

Snös avatar

Operatör: Telia
ROM: takju 4.2.2 orginal

Tablet: Nexus 7

Tack: 15
Tackad 51 ggr i 50 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertB Visa inlägg
Stort tack för guiden -- mycket bra initiativ. En fråga: är det någon fördel att använda denna metod, jämfört med att använda uppdateringen från Samsung Tyskland som det figurerat länkar till? Även den verkar förvandla yakjuxw till yakju att döma av rapporter som kommit in.
Det är ju den han har skrivit en guide om
Snö är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 11:54   #9 - (Permalink)
diezel
Kid Droid

Standard

Citat:
Hur kan du missa hela första inlägget?
Oläst 2011-12-13, 12:10   #10 - (Permalink)
beejizzle
Kid Droid

Reg.datum: feb 2010

Tack: 11
Tackad 23 ggr i 17 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av diezel Visa inlägg
Hur kan du missa hela första inlägget?
Epic.
beejizzle är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 12:26   #11 - (Permalink)
RobertB
Baby Droid

Tackad 1 gång i 1 inlägg
Standard

Oops. Jag hade själv inte undersökt uppdateringen från Samsung eftersom jag inte ännu har någon telefon, och såg ingen tydlig referens till denna i inlägget. När jag läste inlägget noggrannare såg jag det. Slarvigt och pinsamt av mig -- ber om ursäkt men bjuder på skratten.
Oläst 2011-12-13, 15:30   #12 - (Permalink)
4ndroid
Youth Droid

4ndroids avatar

Reg.datum: maj 2011

Launcher: Nova Launcher

Tack: 6
Tackad 10 ggr i 9 inlägg
Standard

Skitbra! Så efter detta kommer de svenska menyerna vara kvar?

Och om fallet är att vi nu har de svenska menyerna kvar, då kommer vi inte kunna få nya uppdateringar ang. "svensk-delen"? Uppdatering på menyerna och ordlistan (som inte finns än) till exempel. Då vi är direktuppkopplade mot Google.
4ndroid är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 16:05   #13 - (Permalink)
simonjoh
Kid Droid

simonjohs avatar

Reg.datum: okt 2010

Operatör: Tre

Tack: 27
Tackad 14 ggr i 12 inlägg
Standard

Tycker det kunde framgå ifall det är så att man efter att gjort detta kommer få uppdateringarna direkt från Google, alltså som om man köpt en telefon i UK och importerat. För jag antar att det är det som är fördelen med att köra yakju? Antar att det står i någon av trådarna eller artikeln på xda du länkar till, men det kan ändå framgå i denna tråden tycker jag :-)
simonjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2011-12-13, 16:48   #14 - (Permalink)
RobertB
Baby Droid

Tackad 1 gång i 1 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonjoh Visa inlägg
Tycker det kunde framgå ifall det är så att man efter att gjort detta kommer få uppdateringarna direkt från Google, alltså som om man köpt en telefon i UK och importerat. För jag antar att det är det som är fördelen med att köra yakju? Antar att det står i någon av trådarna eller artikeln på xda du länkar till, men det kan ändå framgå i denna tråden tycker jag :-)
En del personer på XDA som fått en icke-standard-build i sin telefon och saknat fixen för volymkontrollsbuggen, har i forumen uppgett att de fått denna uppdatering nästan omedelbart efter att de konverterat sin telefon till Googles build. Så svaret verkar vara: ja.
Oläst 2011-12-13, 17:25   #15 - (Permalink)
diezel
Kid Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av 4ndroid Visa inlägg
Skitbra! Så efter detta kommer de svenska menyerna vara kvar?

Och om fallet är att vi nu har de svenska menyerna kvar, då kommer vi inte kunna få nya uppdateringar ang. "svensk-delen"? Uppdatering på menyerna och ordlistan (som inte finns än) till exempel. Då vi är direktuppkopplade mot Google.
Japp, svenska menyer och svensk tangentbords-layout finns kvar. Antagligen kommer vi inte få en svensk ordlista, då vi (även här) antagligen får våra uppdateringar direkt från google. Själv kör jag med tredjeparts-tangentbord så för mig spelar det ingen roll. Värderar uppdateringar mycket högre!

Citat:
Ursprungligen postat av simonjoh Visa inlägg
Citat:
En del personer på XDA som fått en icke-standard-build i sin telefon och saknat fixen för volymkontrollsbuggen, har i forumen uppgett att de fått denna uppdatering nästan omedelbart efter att de konverterat sin telefon till Googles build. Så svaret verkar vara: ja.
Saken är den att ingen vet 100% vilka fördelar det ger. Vill man följa guiden får man nog "tyvärr" ta och läsa på lite först.

Men som RobertB skriver så kan det mycket väl vara så, och det är väl även förhoppningen. Vi köpte väl en nexus för att få snabba uppdateringar, right?

Senast redigerad av diezel den 2011-12-13 klockan 17:40.
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com