Stabil ROM = Original + root för att få mera systemminne - Läs guiden!

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av nizzehult, 27 dec 2011.

  1. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Detta är skrivet av en rookie och ska kunna läsas av en sådan.
    Till att börja med så är 95% av alla diskussioner här trådar om ROM X,Y och Z; olika för-, nackdelar och problem.
    Detta har aldrig varit intressant för mig, kanske mest för att jag inte ens äger telefonen själv, det gör min arbetsgivare.
    Är dessutom rätt nöjd med stabilitet, gränssnitt, funktioner och snabbhet på det som kommer med nallen original så jag är rätt ointresserad av dessa diskussioner och kan tänka mig att det finns flera som resonerar som mig. Har man original så funkar ju allt med radio, telefonnummerlagring, Market, kamera och annat småtjafs. Punkt.
    Däremot så är ju bristen på systemminnet ett skämt så nåt måste man ju göra för att telefonen över huvud taget ska gå att använda.

    Först och främst: original-ROM kallas för Stock har jag fått lära mig. Inte helt uppenbart när man kliver in i den här världen!
    Dessutom så måste man roota den för att kunna göra så att systemminnet expanderas. Finns inga andra vägar. Men det går att återfå den till original igen om man vill - men detta tar jag inte upp här.
    Före den rootas måste man dessutom göra den "S-OFF" vilket i princip betyder att man tar bort skrivskyddet på en del av systemminnet.

    Min hade 2.2 men du bör upp till 2.3.3 innan man rootar den.
    Filen heter "RUU_HTC Desire Android 2.3 Upgrade" och jag tänker inte avhandla här hur man gör detta, finns massor med info om detta och det är svårt att misslyckas. Men du måste ha HTC Sync installerat först (som ligger på minneskortet på din Desire om du inte får ner den från nätet).
    Kan nu berätta att jag även testat på en som hade 2.2 och det gick bara fint.

    Gå sedan in och välj i telefonens meny Inställningar -> Program -> Utveckling och bocka i USB-Felsökning.
    Gå in i menyn Inställningar -> Om Telefonen -> Telefonidentitet och anteckna numret under Enhetens serienummer.
    Koppla in telefonen till datorn och välj "bara ladda"
    När man har 2.3.3 så går det inte att roota den med Unrevoked utan man måste använda Revolutionary.
    Gå till länken:
    Revolutionary
    Välj Download for Windows (jag antar att man som rookie inte kör Linux). Ladda ner filen och packa upp den på datorn.
    I den blåa rutan (på deras hemsida) bör den nu ha valt rätt modell själv under Your device (Desire), hittat version av HBOOT (1.02.0001 ska det vara om man har 2.3.3).
    Skriv in ditt serienummer i den tomma rutan och tryck på Generate Key. Klipp ut denna sträng och spara den!
    Avinstallera nu HTC Sync.
    Kör nu EXE-filen från den nyligen uppackade filen.
    Nu ska det hända saker, den ska hitta din Desire och fråga efter en kod. Klistra in den kod som du genererade tidigare. Exakt!
    Nu ska den gå vidare och när fönstret stängts så är steg 1 klart. Tar några minuter.
    Skulle man fastna under detta steg så beror det troligtvis på felaktiga USB/Android-drivare i Windows. Kolla under enhetshanteraren att det inte finns några utropstecken när telefonen är inkopplad. Jag hade själv problem med detta (W7x64) och fick söka efter nya drivare och "tvinga" in dessa, det går dock inte att använda de som heter nåt med "Google..." för de funkar endast på de officiella Google-nallarna.
    Får du frågan om du även vill ha Clockwork Recovery installerad så ska du svara Yes på detta!

    Nåväl. Nu ska man ladda hem denna fil:
    http://downloads.androidsu.com/superuser/Superuser-3.0.7-efgh-signed.zip
    Den ska sedan läggas in på telefonens SD-minne. Som den är, ska inte packas upp!
    När detta är klart så ska telefonen stängas ner och startas upp genom att hålla inne Power och Vol <minus> samtidigt.
    Nu kommer en liten meny, man väljer med Vol -/+ till RECOVERY (bekräfta med Powerknappen) och då startas ett program med ytterligare menyer.
    Detta är alltså Clockwork Recovery v5.0.2.0
    Välj Install zip from sdcard. Bekräfta med styrkuleknappen!
    Peka ut filen som du la in tidigare. Kör den.
    Grattis!
    Din Desire är nu rootad!

    För att kolla att så är fallet så ska det finna en ikon "Superuser" under Alla program.

    Nu kan du göra på samma sätt som ovan för att komma in i Clockwork Recovery, gå in under avancerat och partitionera (om) ditt SD-minne, lägg t ex 512MB minne som EXT-SDD partition, pekar man sedan om alla appar dit så kommer man inte att få minnesbrist. Välj helst ett minneskort med klass 6 eller högre.

    Här kan du avsluta nu om du hade tänkt lägga in ett annat ROM.
    -----------------------------------------------------

    Nu bör du ladda hem dessa program från Market:

    - Busybox
    - ROM Manager
    - Link2SD

    Kör Busybox. Den ser inte ut att göra nåt men vad som händer är att en del nyttiga systemfiler adderas till operativet.

    Se till att du har allt data som du vill ha kvar backat på ditt SD-kort (jag köpte ett nytt 8GB kort - kostar ju småpengar).
    Starta sedan ROM Manager och kör Partitionera SD-kort.
    Jag valde 512MB / EXT2 (inga andra filsystemalternativ funkade).
    Nu startas telefonen om och formatterar kortet enligt önskemål.
    Ett bra tips är att sedan köra ROM Manager -> Hantera Säkerhetskopior -> Säkerhetskopiera befintlig. Telefonen startas då om och du får en snapshotbackup på hela telefonen på minneskortet, kan vara bra att ha om nåt krånglar.
    Lägg tillbaka sparat data till SD-koret (om det behövs).

    Kör Link2SD. Kolla under Storage Info. Nu ska du se tre staplar: Internal, SD card och SD card 2nd Part.
    Det som nu är intressant är att få så många applikationer och annat från Internal -> SD card 2nd Part.
    Ta Multi select och välj alla - eller iaf alla som det går att välja. Bocka för dem.
    Kör Create Link. Kryssa i alla tre alternativ.
    Nu flyttas allt! Kan ta en stund.
    Se till att Auto Link är ikryssat och Install location är satt till External.
    Man kan även köra en Recreacte mount scripts och Relink library files för säkerhets skull.
    Starta om telefonen.
    Nu kommer allt du laddar hem och installerar i fortsättningen att hamna på minneskortet och du kommer att ha gott om systemminne ledigt men i övrigt så har du en standard 2.3.3 Desire med Sense och allt vad det innebär.

    Reservation från felskrivningar, är taget ur minnet(!) sedan gårdagens trixande.
    Enjoy!
     
    Last edited: 28 sept 2012
    skylt och av8or gillar detta.
  2. DinX

    DinX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Gjorde det här ikväll och allting fungerade ;) Äntligen har man plats med mer än 5 appar innan den börjar klaga!
     
  3. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Man behöver inte göra s-off för att man ska roota, min är s-on.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  4. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo för 2.3.3 måste man det, har en annan bootloader.
     
  5. Sten

    Sten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad skiljer i förfarandet om man vill behålla 2.29 och inte uppgradera till 2.3?
     
  6. Prince Hamlet

    Prince Hamlet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har stött på problem och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag är total rookie och tyckte därför att beskrivningen ovan kunde passa mig. Jag har kommit så långt att jag nu ska lägga in Superuser från recovery (om det nu är så man säger...) Jag har lagt zip-filen på SD-kortet men när jag väljer apply update from SD-card får jag meddelandet invalid command. Success update from reasom:oem... (är inte 100% på att det är exakt det som det står)

    Mina frågor är nu följande. I instruktionen står det "Detta är Clockwork recovery" men det stämmer inte för mig, i alla fall vad jag kan förstå. Jag har läst lite på andra trådar och det verkar som om jag får Clockwork recovery via ROM manager men att detta fungerar först efter jag rootat. Gör jag något fel? Jag får en känsla av att jag inte kommer till samma meny som beskrivs i instruktionen.

    Ska zip-filen med Superuser läggas på något särskilt ställe på sd-kortet?
     
  7. Prince Hamlet

    Prince Hamlet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som rookie har jag lyckats få in en i och för sig passande gubbe i min text där det ska vara ": oem"!
     
  8. Prince Hamlet

    Prince Hamlet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Löste det själv!

    Var uppenbarligen lite trött när jag försökte mig på detta igår. Jag körde Recovery igen och såg att jag tydligen svarat nej på frågan om jag ville lägga in Clockwork recovery också. Efter att ha gjort det fungerade allt fint.

    Som ytterligare tillägg för den som vill prova detta för första gången så kan jag tipsa om att man måste stänga av snabbstartsläget om man inte får power+volym ner att fungera.
     
  9. Sundra

    Sundra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatera till 2.3.3?

    Hej!
    Jag fastnar redan på första steget där jag ska uppdatera till Android 2.3.3! Jag kan inte hitta filen RUU_HTC Desire Android 2.3 Upgrade som man behöver för att göra detta... har googlat runt en del och alla säger samma, att man ska gå in på http://htcdev.com/, men jag kan inte hitta den där!

    Någon som skulle vilja hjälpa mig? :)
     
  10. av8or

    av8or Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sundra gillar detta.
  11. Sundra

    Sundra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Clockwork recovery

    Hej igen,

    Tack av8or, nu kunde jag uppdatera min Desire! Jag använde mig av denna guide: http://reviews.cnet.co.uk/mobile-ph...c-desire-to-android-2-3-gingerbread-50004625/.

    Nu har jag fastnat på nästa grej, jag har fått min telefon S-off, men jag hoppade ur bootloader-läget för att jag inte kunde lägga in zip-filen annars, men nu kan jag inte komma tillbaka dit fastän jag trycker på vol - och power knappen... Det kan hända att jag också fick problem med drivrutinerna, den klagade lite på det när jag kört Revolutionary-filen klart.

    Hur gör jag nu? Jag har zip-filen på SD-minnet men jag kommer inte åt bootloader-läget för att köra filen. Tacksam för snabba svar!
     
  12. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en rootad Desire med Elelinux, men skulle vilja köra original 2.3 med a2sd. Finns det någon färdig Rom som innehåller detta, dvs en zip-fil eller är det att ladda ner RUU filen för att sedan rota igen som gäller?
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    En kompis följde just den här guiden och har i alla fall lyckats installera superuser. När han skulle installera Titanium från Play visade det sig att Play inte kunde ansluta till internet, varken via mobilt nätverk eller wifi. Samma sak gäller widgetar. Han säger dock att han kan googla med telefonen så internet verkar ju funka.

    Någon som vet hur man kan lösa det här

    Edit: det funkar tydligen nu. Vet dock inte varför :) om någon vet så får ni gärna dela med er av lösning
     
    Last edited: 16 maj 2012
  14. Sundra

    Sundra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu funkar det!

    Hej igen, nu har jag fått det att fungera ändå!

    Jag körde om revolutionary-filen och valde där att ladda ned ClockwordMod (någonting sådant) till telefonen, vilket satte telefonen i hboot-läge och därifrån kunde jag köra superuser filen och så följde jag bara resten av guiden :)

    Tack för guiden, nu kan jag äntligen använda min Desire igen!
     
  15. Gordon

    Gordon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag följde guiden runt nyår och telefonen har fungerat utan problem. Men jag får inte link2sd att fungera. Internminnet tar helt enkelt slut som tidigare. Det står att apparna är länkade och vis uppdatering etc länkas de automatiskt. Jag har tittat på guider på tuben och kan där se att min text (vid apparna) "linked -> SD Card" är orange, inte röd som i guiderna. Betyder detta något? Någon annan basic grej som man kan göra fel på? Har nu 4Mb ledigt så snabb hjälp uppskattas.
     
  16. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Även jag är en rookie och tänkte fylla på denna tråd med lite tips och tricks. Jag hade enormt med problem när jag skulle installera den här skiten.

    Jag failade redan i början. När jag skulle roota den. Telefonen kunde inte connecta till datorn. Jag starta HTC sync för att se om den funka men spelade ingen roll vad jag gjorde, telefonen kopplade aldrig. När jag startade revolutionary programmet så stod det bara "waiting for device". Jag installerade om HTC sync, testa med andra versioner. Rensade ut ALLT skit som har med htc att göra.

    Lösningen: Avinstallera ALLT som har med HTC att göra. Ha inte mobilen inkopplad till datorn. Absolut allt ska bort. Jag använde mig av USBdeview (vet inte om det behövs men jag gjorde det ändå. Sedan laddar du ned denna skit:

    http://hotfile.com/dl/142067507/3446dd2/HTCDriver_3.0.0.013_x64.zip.html

    Det är själva drivern för att koppla mobilen till datorn. Du behöver inte installera HTC sync.

    Nu kan du köra programmet (förhoppningsvis). Låt den ticka någon minut. Har det tagit MER än 5 minuter så är något fel. När jag körde den så försvann ikonerna på hemskärmen (det blev den där android-loggan på alla program).

    När den tickat ett tag kommer den till ett steg då du ska installera något. Jag tryckte Y (yes).

    Mobilen kommer leka lite och hoppa runt.

    Efter ett tag kommer moblien endast visa boot-menu. Stäng av den (kan vara lite krångligt men tillslut funkar det). Starta upp och släng in den där filen på sd-kortet (direkt på sd-kortet, ingen mapp, då blir det bara jobbigare att hitta den). Nu ska du starta upp telefonen i boot-menu. Jag försökte detta ett tag men hade även här problem. För det första testa jag att deaktivera snabb uppstart i MENU > Program. Vet inte om det hjälpte. Men det som hjälpte mig var att hålla ner BACK-knappen och starta, INTE volym. Efter det hade jag inga problem så kan inte hjälpa er mer än guiden.

    Super bra guide och funkar perfa. Hur mycket utrymme har ni efter allt? Jag landa på 67.97 mb, lite mindre än jag hoppats på men bättre än 3 mb.
     
  17. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hm. Ja det var ju jag som skrev guiden men jag har samma problem. Se bild:

    [​IMG][/URL] Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

    Apparna står som Linked -> SD Card men det spelar ingen roll om jag kör Recreates mount scripts, Relink och flyttar och har mig. Det verkar helt enkelt som att den inte vill jobba mot 2nd Part. Den är förresten av typen EXT2, lyckades inte få den till nåt annat.

    Någon som har löst det? Har jag missat nåt? Har laddat ner nyaste Link2SD men det gjorde ingen skillnad.
    Jag har nu införskaffat ett Class10 minne och funderar på att börja om från början men vill inte komma i samma fålla igen.

    Tacksam för hjälp.
     
  18. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Inte säker men det kan bero på att du har för lite minne kvar i System. Vid start tror jag att en del laddas där först för att sedan länkas. Man behöver lite slaskminne där.
     
  19. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Skrev inlägget ovan i Desiren och missade en del av din dump. System kan kanske behöva mer minne men Data behöver mer minne. Vid start laddas biblioteksfilerna man länkas där för att sedan länkas till den andra partitionen på SD-kortet
     
  20. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OK, men vad kan jag göra åt saken?
    Man såg inte ens System i tidigare versioner av Link2SD.

    Cache är också nåt som gärna går fullt.

    Tidigare, när jag just var klar med min manual så körde jag Create Link och då frigjordes en hel del minne på Internal men nu verkar det som om allt jag laddar ner hamnar och installeras där.

    Jag blåser gärna om telefonen och börjar från scratch - bara jag är säker på att jag inte hamnar i samma fälla igen.