Problem: Mobildata helt kass!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av alhal, 28 jan 2012.

  1. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hej,
    Någon som har något bra botemedel eller svar på varför mobildata går så ruggigt långsamt på SGN ? Jag använder Telenor som op, inga problem där tror jag då mobil data går som tåget med samma abb i en iPhone 4s. Det jag gjort sedan jag köpte är att uppdatera till yakju, det har påverkar nog inte heller då jag hade samma problem innan jag gjorde om till yakju. Testat att byta mitt microsim (som jag hade i telefonen med adapter) till ett fullstort nytt sim med det hjälpte heller inte.

    Mobildata är otroligt segt, märks mest i appar, facebook mfl. Det tar evigheter att ladda vad som helst när man är inne på FB. Tapatalk för att ansluta här till forumet funkar överhuvudtaget inte på när jag kör mobildata.

    Värt att nämna är att så fort jag kommer på wifi så släpper det och allt laddar och funkar som sig bör.

    Ideas?
     
  2. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Har du testat din hastighet och kollat så du får ut vad du betalar för? Prova med t.ex bredbandskollen eller liknande och se vad du kommer upp i.

    Jag har telenor och har också ibland upplevt lite problem med hastigheten och att den helt nekat mig tillträde till vissa sidor. Det jag då gjorde var att ändra apn inställningar. Jag tog den första inställningen här och lade in som en ny, default apn, och sedan startade jag om luren och så funkade det som vanligt igen. Efter ett par dagar bytte jag dock tillbaka till den vanliga igen och sedan dess har den funkat hur bra som helst den med.
     
    alhal gillar detta.
  3. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER


    Jag känner inte av någonting med min Nexus, sitter också på telenor
    och har bara 1mbits hastighet. Ända problemet jag har just nu är att
    jag inte kommer in på swedroid sida via 3g uppkoppling.
    Har du testat att göra en fabriksåterställning, men tror ifos att det
    inte kommer att göra skillnad men man kan ju alltid testa =o)

    // Freddan
     
  4. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Kolla så du inte har några proxyinställningar i telefonen, de kanske har strul med sin proxy som gör allting svinsegt.

    Kolla så du inte har stängt av HSDPA (turbo 3G), annars är du fast på vanlig 3G fart (om du inte stängt av det också) på 0.3Mbit.
     
  5. drinside

    drinside Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Precis samma problem som jag hade, att jag inte kom in på swedroid via 3g. Prova att göra som jag skrev innan i tråden och ändra dina inställningar. Det hjälpte mig med det problemet. Lycka till
     
  6. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Skumt! Det fungerade faktiskt :) Dom APN inställningarna du skickade menar jag. Får samma hastighet med bredbandskollen men allt laddar med blixtens hastighet, Fejan fukar, tapatalk och swedroidforumet fungerar m.m.

    Varför ? Gillar inte nexusen standard (auto) inställningarna som Telenor skickar ut till telefonen?

    Då återstår det bara att försöka lista ut varför min låsskärm slutat fungera över en natt :)

    Tusen tack!
     
  7. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite med ett liknande, om inte samma problem:
    Det är väl så att telefonen kopplar över till 2G nät när den inte är i aktivt behov av internet? Jag har iallafall läst det någonstans.

    Problemet jag verkar ha är att telefonen ibland tycks ha problem med att koppla över till 3G eller H när jag aktivt använder internet (är H vad som kallas Turbo3G?), detta händer även när jag är på platser där mottagningen skall vara prima någon som vet varför? Jag har Tele2 för övrigt.

    EDIT: Och är det någon som känner för att reda ut vad alla mottagnings-bokstäver innebär, rangordning efter hastighet och så vidare, de jag har sett på min telefon är: E, G, 3G och H.
     
  8. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    I ordning från långsammast till snabbast
    G = GPRS
    E = Edge = Turbo GPRS
    3G = 3G
    H = HSPA+ = Turbo 3G
     
    HyvelTjuven gillar detta.
  9. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    G= Gprs (General Packet Radio Service) / 2g
    E= EDGE Enhanced Data Rates for GSM Evolution
    3G= Tja, ...3G...
    H= HSDPA - High Speed Downlink Packet Access
     
    HyvelTjuven gillar detta.
  10. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alla operatörer lider av "Smartphone"-boomen ... Många av oss nerdar har länge använt mobildata men nu har även Svensson (som egentligen heter Johansson) börjat WordFeuda och surfa mobilt. Kapaciteten i de mobila näten minskar dag för dag och operatörerna gör allt för att försöka hinna uppdatera/prioritera om trafiken så att alla ska få en bra upplevelse.

    Ett sätt som operatörerna försöker styra mobildata-trafiken är genom deras proxys. Och det förefaller (speciellt för Telia och Telenor) som att det är just nu proxyn som är flaskans hals.

    Det jag gjorde va att gå in i inställningar - "mer" (under trådlöst och nätverk" - "Mobila nätverk" - "Åtkomstpunktsnamn" - sedan editera profilen som används och ta bort allt som har med "proxy" att göra. I pincip endast behålla "APN" för ditt nät. Resten ska egentligen inte behövas.

    // T
     
    Snö gillar detta.
  11. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har telias 10Mbit dataabonnemang och tog bort proxyn nu och i bredbandskollen innan fick jag alltid bara 2 till max 3Mbit ned och har alltid undrat varför det är så lågt men inte orkat göra något åt det men tox precis bort proxyn och nu får jag över 5 Mbit ned.
     
  12. Tomza

    Tomza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skrev detta i en annan tråd.
    "Tjeena! Har nu haft min Nexus i 3 dagar. Och är så sjukt nöjd förutom täckningen som är under all kritik. Har haft grym täckning nästan hela tiden med tidigare telefoner men nu med nexus duger den bara för internet inomhus nästan...bussresorna är katastrof får nästan aldrig kontakt med internet.

    Någon som kan hjälpa? spotify laggar också helt..."

    Ska jag ändra APN (?)-inställningarna? Hur gör jag det?
     
  13. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag upplevde problem med 3G-hastigheterna men sen ändrade jag i inställningarna till "WCDMA Only" då gick det undan, har legat mellan 6-10 Mbps i Stockholms området.

    Bör tilläggas att jag har Tre så jag blir inte lidande av att ändra, tvärtom. Upplever att telefonen har lättare att hoppa över till 900-bandet inomhus när 2100 inte riktigt räcker till.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  14. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vart valde du wcdma only?
     
  15. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    *#*#4636#*#* sen telefoninfo så finns det strax över SMSC-inställningarna.

    Stod som GSM/CDMA auto innan jag ändrade.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  16. Tomza

    Tomza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem som trådskaparen. Jag har inte gjort något (flashat eller så) med min mobil, utan helt orginal. Hur ändrar jag trådlösa inställningarna som APN? :ehm:
     
  17. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag letade som en galning på skillnaden mellan alla dessa hastigeter och vad som prioriteras vid vilket tillfälle. Hittade detta på xda om det är någon mer som undrar:

    WCDMA preferred - The GSM phone is capable of using both 2G and 3G data communication and when signal strength is low 3G is favored more.

    GSM only - The GSM phone is capable of using only 2G data communication. When the 2G signal is too low you get nothing at all.

    WCDMA only - The GSM phone is capable of using only 3G data communication. When the 3G signal is too low you get nothing at all.

    GSM auto (PRL) - The GSM phone is capable of using both 2G and 3G data communication and when signal strength is low 2G is favored more. This one is a bit confusing to me since PRL is associated mostly with CDMA technology and not GSM technology.

    CDMA auto (PRL) - The CDMA phone is capable of using both 2G and 3G data communication and when signal strength is low 2G is favored more.

    CDMA only - The CDMA phone is capable of using only 2G data communication. When the 2G signal is too low you get nothing at all.

    EvDo only - The CDMA phone is capable of using only 3G data communication.
    When the 3G signal is too low you get nothing at all.

    GSM/CDMA auto (PRL) - Some phones are equipped with both GSM and CDMA capabilities. This setting appears to just have the phone attempt to stay connected to the data communication type that works the best. (Maybe the Samsung Galaxy S will take advantage of this???)

    Unknown - If none of the above fit or the phone is acting weird as far as connecting to the carrier, you will see your preferred network type is set to this
     
    otto gillar detta.
  18. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag har inget problem med data överföringen, kommer upp i lite på 900kB/s nu mitt på dagen och jag bor mitt i stadskärnan där nätet brukar vara lite överbelastat. Däremot så tycks jag inte kunna byta bort från "GSM/CDMA auto (PRL)"? Jag kan välja något annat, men backar jag ur menyn och går in igen så står det "GSM/CDMA auto (PRL)" där iaf. Någon annan som har samma problem?

    Edit: Jahapps, jag kan byta till "WCDMA only" eller "GSM only", men inte "WCDMA preferred" som jag brukade köra med på min DHD.
     
    Last edited: 29 jan 2012
  19. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Kollade nyss och min GSM hade CDMA Auto (PRL)? Detta borde väl inte lira alls på en GSM lur? Fungerat har det gjort iaf.

    Bytte till WCDMA Preferred och ska se om det blir någon skillnad.. Lite förvirrad för tillfället.
     
  20. Tomza

    Tomza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ne fan va trist. Helt plötsligt åker man ut från pokersidan när jag sitter å spelar pga. dålig uppkoppling. Haha jag sitter ju hemma?!
    Någon som kan hjälpa mig, jag har knappt täckning någonstans, har telenor som abbonemang och inte haft problem med det tidigare i andra telefoner.