Guide: Låsa upp och låsa bootloadern på din Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - ROM-filer och utveckling' startad av -Henric, 6 mar 2012.

  1. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Jag tar inget ansvar om din telefon går sönder vid användande av denna guide.
    Denna guide är enbart översatt och omstrukturerad av mig så jag tar inte heller någon credit för något annat än det. (Original-tråd)


    Låsa upp bootloadern


    Varför låsa upp bootloadern?
    Att låsa upp bootloadern öppnar upp en helt ny värld och ger dig tillgång till root, byte av ROM och kernel o.s.v. vilket du inte har tillgång till annars.

    Vad för risker finns det med att låsa upp bootloadern?
    Garantin för fabrikationsfel försvinner och du kommer inte kunna skicka in telefonen till en serviceverkstad och få den reparerad med anvisning till garantin för fabrikationsfel.
    Ett exempel som kan uppstå är att du kan "bricka" (Sv. tegelsten) din telefon, vilket menas att telefonen blir totalt oanvändbar.
    Du kommer heller aldrig mer kunna använda TrackID efter utförandet av denna guide.
    All data på telefonen kommer att raderas (gäller ej SD-kortet).
    Om du låser upp bootloadern så kommer du inte kunna ta del av OTA-uppdateringar från Sony.

    Hur låser jag upp bootloadern?
    För att kontrollera om möjligheten till upplåsning av bootloadern finns på din telefon så ring numret *#*#7378423#*#* för att komma in i service-menyn.
    Navigera till Service info > Configuration > Rooting Status.
    Om 'Bootloader unlock allowed' säger 'Yes' så kan du gå vidare i guiden (annars så kan du ej låsa upp bootloadern).

    Ring numret *#06# från telefonen och skriv sedan ned de siffror som visas på skärmen.
    Ladda ner fastboot och extrahera den exempelvis under C:\
    Starta nu kommandotolken och peka på fastboot-mappen (Om du lagt den under C:\ så skriv nedanstående rad i kommandotolken).
    Kod:
    cd C:\fastboot
    För att få telefonen i fastboot-mode så stäng av telefonen. När den är helt avstängd så håll inne Meny-knappen på telefonen och koppla in telefonen via USB-kabel till datorn (samtidigt som du håller inne Meny-knappen).
    För att kontrollera att telefonen är i fastboot-mode så skall LED'en lysa blått (gör den inte det så (om)installera drivrutinerna.
    Gå nu till unlockbootloader.sonymobile.com och läs igenom allting.
    Klicka nu på 'Start Unlocking the Bootloader' längst ned på sidan.
    När du läst igenom så klickar du på 'Continue' längst ned på sidan.
    Klicka sedan på 'Yes, I'm sure'.
    Kryssa nu i båda rutorna och klicka sedan på 'I accept'.
    Fyll nu i ditt namn, IMEI-numret och din e-postadress och klicka på 'Submit' (det kan vara så att du måste radera den sista siffran i IMEI-numret (i sådant fall så står det så).
    Spara den koden som dyker upp på skärmen.
    Gå nu tillbaka till kommandotolken och skriv sedan följande rad (och Enter):
    Kod:
    fastboot.exe -i 0x0fce getvar version
    Om värdet är 0.5 så är telefonen korrekt inkopplad.
    Skriv sedan följande rad (och Enter):
    Kod:
    fastboot.exe -i 0x0fce oem unlock 0x[COLOR="Red"]KEY[/COLOR]
    
    Ersätt KEY med den kod du fick från unlockbootloader.sonymobile.com.
    När den är färdig så är bootloadern upplåst! Om inte telefonen startar upp automatiskt så koppla ur telefonen ur datorn och starta telefonen manuellt.

    Låsa bootloadern igen


    Varför låsa bootloadern igen?
    Om du vill skicka in telefonen till en serviceverkstad så är det bra med en låst bootloader.
    För att kunna ta emot OTA-uppdateringar från Sony så behöver du ha en låst bootloader.

    Vad för risker finns det med att låsa bootloadern?
    Ett exempel som kan uppstå är att du kan "bricka" (Sv. tegelsten) din telefon, vilket menas att telefonen blir totalt oanvändbar.

    Hur låser jag bootloadern?
    Ladda ned Flashtool under fliken 'Installation'.

    Om du aldrig har använt Flashtool innan, var god läs igenom denna guiden.

    Ladda ner denna fil och installera den via Flashtool.

    OBS! Det finns inget officiellt sätt ännu att låsa bootloadern.

    Om ni har synpunkter på guiden så var vänlig och skicka mig ett privat meddelande så tar jag itu med det så snart jag kan.
     
    Last edited: 15 mar 2012
    gizero, Robban1, XperiaS och 6 andra gillar detta.
  2. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nice av de att låta oss låsa upp den :) men varför låsa den från början? XD
     
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Av den enkla anledningen att 95% som köper en telefon är totalt ointresserade av custom, roota m.m och dessutom är mer eller mindre inkompetenta coh som skulle ställa till en massa problem och sedan gnälla över att någonting är fel på telefonen när själva problemet ligger i okunskap.
     
  4. Frode

    Frode Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad innebär OTA-uppdateringar?
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    OTA eller FOTA som det ibland oxå står betyder Firmware Over The Air alltså att du laddar hem ny programvara till din telefon utan att använda din dator med PcCompanion eller SUES
     
    Frode gillar detta.
  6. Frode

    Frode Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    då var det som jag trodde. då är det ju lugnt. eftersom jag inte riktigt var säker på vad det betydde vart jag fundersam över om man inte skulle få några updates alls. vilket inte kändes lockande.
     
  7. Retardo

    Retardo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet om bootloadern på Tres telefoner går att låsa upp?
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Sim låsta telefoner brukar inte gå att låsa upp så tror inte. Men brukar gå att se i servicemenyn som du hittar om du "ringer" *#*#7378423#*#*
    Gå sedan in under service info --> configuration så borde det stå där om dom nu inte ändrat "koden" för att komma in där på XS
     
  9. Bks

    Bks Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hallå där. Har nyss köpt sony s men ja har arc som ja bootloda *bästa ja gjort* Nu är min fråga Någon som som har bootloda sony s och kör CM9 FXP117 ?? Vad för Firmware ska man avända efter att öppnat bootloader??? Kan man köra orginalet Firmwar LT26_6.0.A.3.67_SWEDISH_(1257-6919).ftfe???
     
  10. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Om du vill kunna ringa, smsa och surfa så ska du inte köra CM9 FXP117.

    Du kan köra orginalfirmware men välj .73 istället för gamla .67.
     
  11. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag behöver lite hjälp med min unlocking :)
    jag har installerat JDK+SDK.
    I SDKn har jag installerat det som ska behövas för att drivrutinerna ska fungera
    testade att starta cmd med telefonen inkopplad (påslagen) testade att skriva ADB DEVICES
    och den sa att den hittade något där.
    Sen stänger jag av telefonen (tagit ur USBn innan, och slagit på debugg) håller sedan inne Volym up samtidigt som jag startar den och en blå led lyser i några sekunder innan det står SONY på skärmen sen blir led lampan röd... vad gör jag för fel?


    Såg nu att man när man skriver i IMIE nr och namn på http://unlockbootloader.sonymobile.com
    att garantin försvinner (vilket jag fattade innan) men jag har försäkring hos TPH ryker den med ?
     
    Last edited: 11 maj 2012
  12. borelis

    borelis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Det står att den KAN försvinna. Kan tänka mig vid tex överklockning där telefonen kan bli för varm och i värsta fall gå sönder. Är det hårdvarufel där där du inte gjort något katastrofalt skall det inte vara några problem. Har DOA två lurar trots upplåst BL.
     
  13. tillbis

    tillbis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Genom att använda http://microunlocker.com och betala den modesta summan 300:- kan man låsa upp Bootloadern ( Bootloader unlock allowed yes) och simlåset från alla operatörslåsta LT26i. Gjorde det själv idag och det funkade ypperligt!
     
    Last edited: 25 jul 2012
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

  15. tillbis

    tillbis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Tur att vi bor i Sverige där vi (kunden) har lagen på vår sida. Ett hårdvarufel kan inte skyllas på mjukvaran.
     
  16. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Är det så? Skönt och veta. Kan du vara snäll länka till nåt?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    99% säker att det inte gäller pga att när du låser upp bootloadern på Sonys hemsida så går du med på ett avtal där de säger att du riskerar att förlora garantin. Du kan ju dock alltid låsa bootloadern igen och slänga in en Stock rom då gäller garantin igen(har iallafall aldrig läst annat). Du kommer aldrig mer kunna få tillbaka DRM nycklarna, de är förlorade för alltid.
     
  18. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Har du en gång låst upp den så har jag fått för mig att man förlorar garantin förever även om du låser den igen så får du inte tillbaka garantin.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  19. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Johodå garantin är giltlig även om du låser bootloadern igen. Fungerade alldeles utmärkt att skicka in min gamla SE arc som jag bara låste bootloadern på igen innan jag lämnade in den.



    -- Hexic | Henric --
     
  20. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Även om sonys garanti skulle sluta att gälla så är konsumenter i Sverige skyddade av konsunentköplagen som ger ett liknande skydd. Hur det sen fungerar i praktiken är en annan sak. Jag har dock inte hört talas om någon i Sverige som haft problem med att få hårdvaruproblem åtgärdade pga upplöst bootloader.