Upplåsning av Bootloadern till Xperia Play (svensk guide) (bättre sent än aldrig? :P)

Diskussion i 'Xperia Play' startad av RazerBlader, 7 maj 2012.

  1. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hejsan alla Swedroidare, jag tänkte, att i o m att jag hjälper Ticker väldigt aktivt i en av forumtrådarna så tänkte jag här även dela med mig av min svenska guide till hur man låser upp Bootloadern på en Xperia Play, och jag vet att det är sent påtänkt, men jag tänkte, medan jag ändå skriver en utförlig guide så kan jag ändå passa på att dela med mig av den :P

    För att kolla om du kan låsa upp bootloadern så kommer du till servicemenyn i telefonen via att slå följande i dialern(där du ringer):
    *#*#7378423#*#*
    och då kommer du automatiskt till en sida där det står allt och inget om vad telefonen har för status med mera, och jag kan rekommendera dig att spara "nummret" i kontaktlistan så du lätt kan kopiera det och klistra in det i dialern vid senare tillfälle.

    Väl i servicemenyn så ska du trycka på följande:
    Service info
    och sedan
    Configuration
    Och väl där står det om du kan låsa upp bootloadern eller inte med följande text:
    Rooting status:
    Bootloader unlock allowed:Yes (i mitt fall, och även i ditt hoppas jag )

    Och det som jag kan varna för är att uppdatera uppdateringar OTA(Over the air) när du väl har rootat och/eller låst upp bootloadern, för även om SE/S har gjort det möjligt att låsa upp Bootloadern så har de fortfarande inte ordnat så det går att installera uppdateringarna på officiellt sätt utan du måste flasha in uppdateringen i Flashtool med en FTF-fil, tragiskt nog, men ni behöver inte oroa er alltför mycket, det finns alltid någon på XDA som är snabb med att lägga upp uppdatering i form av en FTF-fil till Xperia Play.

    Och om ni nu kan låsa upp Bootloadern så följ dessa instruktioner:
    Ladda ner Fastboot här:
    http://www.mediafire.com/?mu7j97ff80p9mpp
    och Drivrutiner här:
    http://www.mediafire.com/?dktr30vv9i1pypv

    Och lägg dem i samma mapp.
    och sedan så laddar du hem Android SDK-tool:
    http://dl.google.com/android/installer_r18-windows.exe

    (Och den kommer även att checka om du har ett Java Developement Kit(mer för utvecklingsmiljö i Java) annars så finns det att ladda ner här:
    http://download.oracle.com/otn-pub/java/jdk/7u4-b20/jdk-7u4-windows-i586.exe

    Efter det så extraherar du Fastboot och Drivrutinerna i två stycken mappar i samma mapp, så det ser ut som följer i mappstrukturen:

    -En mapp
    --Drivrutiner
    --Fastboot

    och sedan när du har installerat allt så håller du ner Shift-tangenten samtidigt som du högerklickar på Fastboot-mappen och sedan väljer du "Öppna kommandofönster här".

    Och innan du använder kommandofönstret så gå in på http://unlockbootloader.sonyericsson.com/instructions och scrolla längst ner på sidan och klicka på "Start unlocking the bootloader", väl på nästa sida så scrollar du längst ner på sidan och väljer "Continue" och sedan "Yes, I'm sure" för att sedan kryssa i de två klickbara knapparna som finns och sedan "Accept" för att sedan fylla i ditt IMEI-nummer, och det får du fram i telefonen via att trycka *#06# och efter det så skriver du ner de siffror du fick minus den sista siffran i IMEI-nummret och ditt namn samt E-postadress.

    Och på nästa sida efter det så står koden som du ska fylla i sedan i kommandoprompten, spara den koden i ett tillfälligt dokument.

    Stäng nu av din telefon
    för att sedan koppla in den i Fastboot-läge (Häll ner sök-knappen samtidigt som du kopplar in USB-sladden.


    Och nu så öppnar du startmenyn och går till Kontrollpanelen-> Enhetshanteraren -> Och sedan i Enheteshanteraren ska det stå: Andra enheter eller liknande, och där står det: S1Boot Fastboot.

    Efter du har hittat så långt ska du Högerklicka på S1Boot Fastboot och klicka på Egenskaper.

    Välj sedan fliken Drivrutin och klicka sedan på knappen Uppdatera drivrutin, väl där väljer du Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn och navigera dig sedan fram till Mappen där du har Fastboot och Drivrutiner som undermappar och välj den mappen (kallad "En mapp" i exemplet ovan.).

    Nu ska du tillbaka till Kommandofönstret för att kopiera och klistra in fastboot.exe -i 0x0fce getvar version

    Och när du väl kör detta kommando genom att trycka Enter i kommandoprompten så ska den ge ett värde tillbaka med bland annat Version 0.3 högst upp efter ditt kommando, och ser du detta så fungerar allt som det ska och den hittar din Xperia Play.

    Och nu först ska du kopiera och klistra in följande text fastboot.exe -i 0x0fce oem unlock 0xKEY där KEY(som betyder nyckel) ska tas bort och ersättas med din nyckel som du fick av Sony Ericsson och som låser upp din Bootloader, och när du tryckt Enter i kommandoprompten så kommer den berätta att du lyckats att låsa upp Bootloadern :P
     
    Last edited: 8 maj 2012