Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Android - Allt om Android! > Allmänt > Mobiloperatörer

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-05-23, 11:46   #14 - (Permalink)
Cupcakes
Android Master

Cupcakess avatar

Reg.datum: jan 2011

Operatör: Tre

Tablet: iPad Mini

Tack: 60
Tackad 801 ggr i 717 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stennan Visa inlägg
Analysera trafik och kolla om en viss andel av trafiken inte begär mobilsidor utan laddar ner fullversionen av hemsida? Kan man se skillnad på ip-nr från pc:n vs. mobil? har ingen aning.
Skulle man blockera en viss user:agent kommer man få svårt att surfa i mobilen också, ställer man in sin mobilwebbläsare att bete sig som en vanlig, för att mm ska slippa mobilsidor, kommer man ju då inte heller in på sidan.

Det Telenor skrev var ju att det var ett tag kvar tills det infördes rent tekniskt, detta kanske är ett tecken på att det är svårt att spärra den trafik som går genom internetdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av Amedi21 Visa inlägg
Räcker det inte med ett samarbete mellan operatör och tillverkare?
Jo, i princip. Hoppas dock inte att någon tillverkare hoppar på och gör det enklare för en operatör att spärra mobilspecifika funktioner.

Jag tror att spärren kommer fungera på ett annat sätt faktiskt. Om det blir till det värre eller inte är svårt att säga nu tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklase Visa inlägg
Synd, bara hoppas inte de andra hakar på.

Handlar ju enbart om att de vill tjäna mera pengar på oss, att man inte ska kunna ha samma abb till flera saker.
Internetdelning är väl snarare en funktion i mobilen än tjänst hos operatören? Varför ska de ta extra betalt för en funktion en telefontillverkare kommit på?

Förstår ändå varför de gör de, men de börjar bli lite väl girigt. Tror den operatör som står utanför de här sakerna kommer vinna mest då de kommer kunna erbjuda mer än de andra.
Jag betalar hellre mer för all sorts trafik i ett paket än att behöva köpa till vissa tjänster - då det kommer bli dyrare om man håller på och spärrar hit och dit. Tänk att behöva köpa tillgång till Skype/VoIP och internetdelning för att kunna använda funktioner som operatören inte tillhandahåller..näe.

Hoppas att 3 och Tele2 inte gör samma sak.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Oläst 2012-05-23, 12:43   #15 - (Permalink)
Niklase
Youth Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 10
Tackad 8 ggr i 8 inlägg
Standard

Tur man har 349 erbjudandet, då står man utanför allt detta i åtminstone 2 år till.

Nu när 4g är aktuellt är de lite förvånande att de börjar gnälla om data hit och dit och olika funktioner
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-23, 12:43   #16 - (Permalink)
Niklase
Youth Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 10
Tackad 8 ggr i 8 inlägg
Standard

Dubbepost
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-24, 07:44   #17 - (Permalink)
Zorro
Kid Droid

Reg.datum: mar 2010

Tack: 112
Tackad 8 ggr i 7 inlägg
Standard

Hmm undrar om det är därför det strular med fb appen mm
deras APN ser annorlunda ut nu
Zorro är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-24, 08:52   #18 - (Permalink)
mannyb
Administrator

mannybs avatar

Reg.datum: maj 2009

Telefon: LG G2
ROM: Stock

Tablet: Xperia Tablet Z
Tema: Stock
Launcher: Stock
Tack: 51
Tackad 484 ggr i 206 inlägg
Standard

Jag ser inte riktigt poängen med att förbjuda internetdelning. Man har ju bara sin datakvot ändå, så bandbredden kommer inte skjuta i höjden. Har man 5 GB så har man 5 GB, oavsett om dessa 5 GB förbrukas via telefonen eller via en laptop kopplad till telefonen.

Visst kan det bli mer intensivt surfande via en laptop än via telefonen, det köper jag, men det är fortfarande samma bandbredd totalt.

Jag gissar att deras lösning blir samma som i USA - telefoner man köper genom operatörer har internetdelningsfunktionen inaktiverad i Android. Sannolikt med tillägget att funktionen kan "låsas upp" genom att man tecnkar ett dyrare data-abb och får en kod, eller liknande. Vi som köper våra telefoner "rent" kommer nog aldrig påverkas av detta.
Oläst 2012-05-24, 09:11   #19 - (Permalink)
Amedi21
Teen Droid

Reg.datum: jul 2010

Operatör: Tele2
Telefon: Google Nexus 5

Tack: 28
Tackad 45 ggr i 31 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mannyb Visa inlägg
Jag ser inte riktigt poängen med att förbjuda internetdelning. Man har ju bara sin datakvot ändå, så bandbredden kommer inte skjuta i höjden. Har man 5 GB så har man 5 GB, oavsett om dessa 5 GB förbrukas via telefonen eller via en laptop kopplad till telefonen.

Visst kan det bli mer intensivt surfande via en laptop än via telefonen, det köper jag, men det är fortfarande samma bandbredd totalt.
Det beror nog på att Telenor säger sig ha fri surf, på riktigt, utan sänkta datahastigheter. De har en friskrivning på sin hemsida om att begränsa mycket aktiva användare som påverkar andras upplevelse negativt. På sin hemsida har de också en skrivelse om en gräns på 15 gb, men den är bara teoretisk - såvitt jag vet har de aldrig sänkt någons hastighet, än. Det kanske inte är så konstigt när hastigheten har varit 3 mbit/s. Nu när den är 16mbit/s förstår jag att telenor upplever att en sån här ändring känns relevant. Med det inte sagt att tycker det var rätt
Amedi21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-24, 11:11   #20 - (Permalink)
mannyb
Administrator

mannybs avatar

Reg.datum: maj 2009

Telefon: LG G2

Tablet: Xperia Tablet Z
Tema: Stock
Launcher: Stock
Tack: 51
Tackad 484 ggr i 206 inlägg
Standard

Citat:
Det beror nog på att Telenor säger sig ha fri surf, på riktigt, utan sänkta datahastigheter. De har en friskrivning på sin hemsida om att begränsa mycket aktiva användare som påverkar andras upplevelse negativt. På sin hemsida har de också en skrivelse om en gräns på 15 gb, men den är bara teoretisk - såvitt jag vet har de aldrig sänkt någons hastighet, än. Det kanske inte är så konstigt när hastigheten har varit 3 mbit/s. Nu när den är 16mbit/s förstår jag att telenor upplever att en sån här ändring känns relevant. Med det inte sagt att tycker det var rätt
Ah, sedär, jag visste inte att Telenor hävdade att de har "fri surf". Då förstår jag bättre varför de inte vill att man internetdelar via telefonen.

Personligen har jag hellre en hård gräns på tex 5 GB (varefter hastigheten kapas till 128 kbit/s eller så) och får internetdela precis hur mycket jag vill.
Oläst 2012-05-24, 13:46   #21 - (Permalink)
Herrn
Teen Droid

Reg.datum: jan 2010

Operatör: Telenor
Telefon: Samsung Galaxy S III

Tablet: samsung galaxy tab 2 10,1

Tack: 22
Tackad 35 ggr i 22 inlägg
Standard

Citat:
Om jag inte är ute och cyklar så har dom höjt gränsen till 100 GB, men tycker ändå det är fel, har man betalat för sitt abb, så ska dom inte lägga sig i hur jag anväder mina gb, kan tillägga att varken jag eller min son har fått hastigheten strypt, speciellt inte min son som har varit uppe runt 60 GB, har aldrig fått sin hastighet strypt

Senast redigerad av Herrn den 2012-05-24 klockan 13:48.
Herrn är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-24, 14:29   #22 - (Permalink)
FredrickLarsson
Teen Droid

FredrickLarssons avatar

Reg.datum: sep 2009

ROM: CAT B15
Tema: Operatör 2: AIK Mobil

Tablet: TizzBird Stick N1

Tack: 83
Tackad 37 ggr i 30 inlägg
Standard

Sitter med ett gammalt 399 abonnemang, där ingår 3 mbit/s och för 99 kr får jag 10 mbit/s.
Ser hellre att jag har 16 mbit/s och betalar 99 kr/mån OM jag ska internetdela.
Hellre hög hastighet än internetdelning.
Sen kan en ju klaga på att allt inte är gratis.
16 mbit/s och obegränsat är pretty fair, om jag får säga't.

Vill ni verkligen hellre ha internetdelning och 3 mbit/s än 16 mbit/s utan internetdelning?
FredrickLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till FredrickLarsson för det här inlägget:
Oläst 2012-05-24, 14:55   #23 - (Permalink)
osvanberg
Youth Droid

osvanbergs avatar

Reg.datum: feb 2012

Telefon: Samsung Galaxy S4 mini

Launcher: TW

Tack: 153
Tackad 84 ggr i 42 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FredrickLarsson Visa inlägg
Vill ni verkligen hellre ha internetdelning och 3 mbit/s än 16 mbit/s utan internetdelning?
Nej fan, jag tar lätt 16mbit/s och ev betala extra för internetdelning när jag har behov av det!! Snabb fart vinner i min bok!

Ska dessutom ändå teckna om mitt abb snart.....så då ingår 24mån internetdelning som start. Nice.
osvanberg är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2012-05-24, 15:57   #24 - (Permalink)
Cupcakes
Android Master

Cupcakess avatar

Reg.datum: jan 2011

Tablet: iPad Mini

Tack: 60
Tackad 801 ggr i 717 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FredrickLarsson Visa inlägg
Sitter med ett gammalt 399 abonnemang, där ingår 3 mbit/s och för 99 kr får jag 10 mbit/s.
Ser hellre att jag har 16 mbit/s och betalar 99 kr/mån OM jag ska internetdela.
Hellre hög hastighet än internetdelning.
Sen kan en ju klaga på att allt inte är gratis.
16 mbit/s och obegränsat är pretty fair, om jag får säga't.

Jag tycker att det borde finnas fler alternativ när det gäller olika surfpaket och abonnemang. Att man ska ta extra betalt för en funktion som finns i telefonen tycker jag är fel. Tycker öht att det är fel att spärra någon funktion. Ser hellre att det hade funnits ett datapaket med xxGB i 16mbit/s där man får göra vad man vill med sina GB. Jag tycker att det blir fånigt om man inte ska få använda sin datatrafik till vad man vill utan det ska kosta extra.
Oläst 2012-05-24, 17:01   #25 - (Permalink)
exore
Youth Droid

exores avatar

Reg.datum: nov 2009

Operatör: Halebop
Telefon: HTC Desire
ROM: Leedroid 1.6

Tack: 25
Tackad 58 ggr i 34 inlägg
Standard

Lyssnade på senaste Androidpolice podcasten och där påstod de att Google hade gjort om tether-funktionen i ICS för att göra den med operatör vänlig. I och med uppdateringen så kommer mobilen att kommunicera med operatören ifall det nuvarande abonnemanget har rätt att tethera. Om detta stämmer skulle Telenordia då inte behöva någon extra mjukvara på ICS telefoner för att spärra tethering. Men har man en rootad telefon går det sannolik att komma runt.
exore är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-25, 00:11   #26 - (Permalink)
Mini Android Mobile
Kid Droid

Reg.datum: jun 2011

Operatör: Telia
Telefon: Sony Ericsson X8

Tack: 8
Tackad 11 ggr i 11 inlägg
Standard

varför inte köra wifi router hemma med 3g dongel i sammt telenor fri surf är Inte fri alls begräsning kör på en annan op i stället
Mini Android Mobile är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com