Fråga: HTC One X reparation hos Anovo... (TPH)

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av InfectedSoap, 13 jun 2012.

  1. InfectedSoap

    InfectedSoap Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har hängt runt här ett tag nu ända sedan jag fick min One X som är min första Android lur då jag tidigare har varit en iphone användare i 4 år :P Vilket fall som helst så passade jag på med 3Total erbjudandet och skaffade då min telefon hos The Phone House.

    Jag absolut älskade min One X men märkte dock direkt att skärmen satt lite löst och den hade även damm under displayen. Lite senare märkte jag dessutom att varje gång telefonen tappade mottagning så var jag tvungen att starta om den annars kunde den inte hitta sändningen igen oavsett hur många timmar jag lät den ligga.

    Jag vet att jag borde ha doa:t den direkt men jag var utomlands precis efter jag fått den och misade därför doa perioden. Men trodde inte det skulle vara några problem med det, var väl bara att skicka in den på reparation så det gjorde jag. Nu 4 veckor och 2 dagar senare fick jag tillbaka den med informationen:

    "Byte av display. Test OK.

    Ej godkänd DOA, skall repareras"

    Jag hann inte ens lämna butiken innan jag märkte att den nya diplayen hade inte ens blivit nedtryckt ordentligt... Nedre delen av skärmen hängde seriöst utanför chassit så det blev en backrep direkt. Förstår verkligen inte hur Anovo genomför deras tester om de tyckte att displayen såg "OK" ut...

    Nu undrar jag lite saker:
    1. Har jag rätt till någon ersättning från 3 eller Phone House för att jag varit utan min mobil i snart en månad?
    2. Finns det någon maxgräns för hur länge det får ta för en reparation innan man kan begära en ny telefon? Börjar bli lite less på att vara utan en vettig mobil på så länge :(
    3. Vad har ni för erfarenheter av The Phone House och Anovo?
     
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Anovo är åt helvetes för dåliga..

    Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk
     
  3. Androido

    Androido Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Utdrag från konsumentköplagen:

    Fel på vara

    Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.
    Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

    kräva att felet avhjälps
    kräva omleverans av en ny, felfri vara
    få prisavdrag
    få ersättning för reparation
    häva köpet och få pengar tillbaka
    hålla inne betalning
    få skadestånd

    Läs resten här (klicka här )
     
  4. Yockie

    Yockie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det finns någon maxgräns eller inte men de TPH säger att en vanlig service/rep. tar 2-4 veckor.

    Min var inne hos anovo genom TPH med en vända hos TPH servicecenter först och kom tillbaks drygt 3 veckor senare.

    Skickades in för att den var helt död. De bytte moderkort och skärm.
    Hade inte de problem med skärmen folk skriver om innan och inga problem efter heller.
     
  5. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    4 veckor?! :( Måste det ta så lång tid?
    Jag skickade in min iförrigår pga två gula fläckar samt flimmer vid den vänstra delen av displayen om man trycker något hårdare... Känner mig helt låst utan min smartphone, går runt i en dumbphone nu haha. Det var väl inte overkill att lämna in den för dessa gula fläckar samt flimret tro? :P
     
  6. jThure

    jThure Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter i exakt samma sits. Lämnade in min för över en månad sen pga gul fläck på skärmen. Fick tillbaka den idag och märkte direkt av skärmflimret om man trycker på sidan och jag behöver då inte trycka särskilt hårt.

    Pallar inte vara utan telefon en månad till.... Borde jag kunna gå till butiken och få en ny över disk, eller hur fungerar det? Tror jag var för sen första gången med DOA-tiden.
     
  7. the machine

    the machine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Haft flertalet mobiler inne hos Anovo, dom e totalt hjärnslöa hela bunten.
     
  8. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem som dig. Skärmen flimrar i vänster hörn(man måste trycka ordentligt dock inte jätte hårt) vilket resulterar i att touchen knasar ibland, speciellt vid spel. Sedan är batteriet urdåligt och blir ofantligt varmt på kort tid, låg fps fås vid spel vilket nog är processor fel. Har nu skickat in den via TPH för tredje gången. Vid de de två första "reparationerna" skrev de att de inte hittade felet och gjorde alltså ingenting än en mjukvaruppdatering som egentligen var ingenting då jag hade den senaste...
    Jag är relativt säker på att de inte kommer fixa något nu för den tredje gången heller. Efter den tredje kan man ju reklamera eller något sådant, tips på vad jag ska göra?
    OBS. har lyckats återskapa felet med skärmen stundtals för kassapersonalen också...
     
  9. InfectedSoap

    InfectedSoap Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka mobilen idag efter att ha varit utan mobil i totalt 6 veckor. Jag tog hem den började testa den lite och märker först och främst att halva skärmen flimrar när man trycker på skärmen, behöver inte ens trycka hårt utan det flimrar när man trycker helt normalt... Sen har den här skärmen damm innanför displayen den med.

    Det värsta dock som egentligen inte behöver förklaras med mer än "Anovo..." Klåparna har lyckats böja upp chassit när de tog ut skärmen och troligtvis så har den böjts ännu mer när de lämnade skärmen halvägs hängande utanför chassit...

    Så imorgon bitti tänker jag gå raka vägen till phonehouse och begära en omleverans då de inte lyckats varken avhjälpa samma fel (skärmen sitter löst) efter två försök eller inom skälig tid så tänker hänvisa till konsumentverket:

    "Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

    Tänker absolut inte gå med på att "vänta på beställd reservdel" i minst 4 veckor till...

    Någon som har några tips om hur jag ska gå tillväga när jag begär omleverans alternativt en SGSIII?
     
  10. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Fan det 'r helt sjukt !!

    Jag sitter också i samma båt, jag lämnade in min HOX bla för svajjig Wifi signal, den kom och gick som den själv ville, lämnade in den och väntade i 3 veckor, fick tbx den och upptäcker direkt när jag kommer hem att den beteer sig exakt likadant. På arbetssedeln jag fick när jag hämatde telefonen var att felet inte kunnat återskapats och uppdaterad med senaste mjukvara, frågan är vilken mjukvara det var med tanke på att jag hade senaste mjukvara inlagd i den ?!

    Så det var direkt tillbaka till TPH och visa felet (filmade felet med sambons telefon) så nu går man i väntans tider igen....
     
    Last edited: 25 jun 2012
  11. Niccoo

    Niccoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för detta också och funderat mycket på det där med mjukvaran och tror dom menar att den är uppdaterad inte att dom uppdaterat den.
     
  12. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Men dom skriver att dom HAR uppdaterat mjukvaran.. Tror det är ett bunt skojare dom där anovo!
     
  13. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min för en uppenbar DOA (gulfläckig skärm). Det enda TPH behövde från anovos sida var ett OK på att det var ett DOA-ärende och att de fick lämna ut en ny.. efter 4 veckor utan ett ljud mailade jag dem och frågade vad f*n dom sysslade med och varför det tog så lång tid, och då hände det grejjer.. fick ok:at min telefon samma dag och kunde hämta ut min nya dagen efter.
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Detta är väl ett standardförfarande. De kollar nog inte ens vad som ligger i utan blåser på det de har.
     
  15. InfectedSoap

    InfectedSoap Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kom hem från Phone House nyss. Jag bad om att få en ny mobil nu för jag tycker det är oacceptabelt att vara utan mobilen i 6 veckor och de vill att jag ska vara det i minst 4 veckor till nu för tydligen har Anovo inga reservdelar inne... Så jag berättade om vad konsumentverket säger om skälig tid och att den ska bytas ut efter 2 misslyckade försök om samma fel kvarstår (skärmen sitter löst). Till den långa väntetiden sa han att det var beklagligt och till 2 försöks regeln sa han att jag hade fel... Det är 3 försök inget annat, oavsett om det gällde samma fel... Jag försökte visa honom en utskrift från konsumentverkets hemsida men han nonchalerade mig och sa att han hade rätt... Jag frågade honom om de inte följer konsumentverkets rekommendationer då sa han att de alltid gör det men jag hade fel... Kan även tillägga att jag inte fått någon lånetelefon under den här perioden.

    Så nu blir det till att maila [email protected], HTC och den lokala konsumentrådgivaren.

    Det här var första och sista gången jag handlar från Phone House om de inte gör rätt för sig. Jag avråder alla från att handla från Phone House som så många andra här på forumet redan har gjort före mig.

    I den här artikeln säger till och med Phone Houses PR-kille att det är två vändor som gäller: http://www.aftonbladet.se/pryl/tele/article11418972.ab

    Phone House verkar inte heller få rätt hos ARN så ofta: http://www.testfakta.se/ekonomi/article14668.ece
     
  16. kopbem37

    kopbem37 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Anovo

    Anovo är så j****a dålig skickade själv in min x8 förutt dom påstog att det va rost bakom skärmen lämnade in den till en Annan person och han ficksade det och det var ej rost bakom skärmen

    Skickat från en stolt HTC dhd ägare via Tapatalk 2
     
    Last edited: 26 jun 2012
  17. Frippem

    Frippem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som vet när Anovo tar semester?
    Fattas bara att den blir kvar en månad till.
     
  18. hilmer

    hilmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Trött på att vara utan mobil!

    Jag har skickat in min 2:a hox för doa till anovo, den första med bt problem blev doa godkänd efter 1,5 vecka men då var jag tvungen att skicka in alla tillbehör som jag inte hade skickat med eftersom det stod att man inte skulle göra det! Så det tog totalt 3 veckor och 2 dagar att få en ny mobil. Sen när jag kommer hem och öppnar paketet har dom skickat min nya mobil utan emballage i det stora paketet som mobil kartongen låg i! Och det var tyvärr så att skärmen satt löst på vänster sida med flimmer på skärmen vid lätt tryck. Så det var bara att ringa brightpoint igen... Men denna gången frågade jag om jag inte kunde skicka med alla tillbehör med en gång, men nej det fick jag inte göra för min telefon skulle in på service påstod den kaxiga tjejen. Fastän jag påpekade att det borde vara en doa! men dom kunde inte se att jag hade fått en ny telefon av anovo. Så jag mailade till anovo och frågade dom om jag kunde skicka med alla tillbehör och fick svar att det gick bra. Så då var det bara att vänta igen... tog nästan en vecka innan dom hade registrerat ärendet! några dagar senare ser jag på statusen att följande: Felet är identifierat vi väntar på beställda reservdelar! Så jag mailade anovo och frågade varför denna telefonen inte var intagen för doa kontroll? fick inget svar på tre dagar. Så idag ringde jag till brightpoint och frågade dom varför den inte hade blivit doad? dom skulle ringa och kolla med anovo och återkomma. Dom ringde senare upp och sa att den nu var intagen till doa kontroll. Varför var den inte det från början frågade jag? det hade dom inget svar på!

    Så trött på både anovo och brightpoint nu!!! Första och sista gången jag köper en mobil på Internet! Det är nu två månader sedan jag fick min första mobil och under den tiden har jag varit utan en telefon i 5 veckor lite drygt! :mad:
     
  19. fredrikstorm

    fredrikstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har alltid tyckt att min wifi har varit under all kritik, precis som den var på min Desire HD som jag hade innan, där fixade de dock detta med en ny firmware. Jag trodde det var samma på denna...

    Så här i efterhand önskar man ju att man DOAt den men jag hade is i magen och nu får man sota för det. TPH vägrar ge mig en ny eller skicka den till Delta Service och jag vägrar skicka den till Anovo. Ska ringa HTC imorgon och fråga om jag kan skicka den till Delta Service genom dom istället. Återkommer med hur det blir där. Jag vet ju att om jag skickar den till Anovo kommer den komma tillbaka med samma eller ett annat problem, och samma sak på andra servicetillfället så enda skillnaden är att jag kommer vara utan min HOX i 2-3 månader innan jag får en ny... Så jävla irriterande!
     
  20. fredrikstorm

    fredrikstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har nu pratat med HTC och sen med Delta Service.

    Från HTC sa de att det inte var några som helst problem att skicka telefonen till delta service men jag får själv stå för portot och ansvara för att telefonen kommer fram.

    Ringde till Delta Service och pratade med en jättetrevlig kille som hette Jonas. Inom 5 minuter hade jag fått ett mail med instruktioner om hur jag skickar in telefonen. Det stod även att beräknad tid för service var 5-7 dagar pga semestertider... Att jämföra med Anovos 3 veckor + vid vanlig bemanning :-)

    Ska skicka in telefonen om kanske en vecka efter att jag varit i Riga, så får vi se vad som händer.

    Skall tilläggas att han sa att HTC har gett dem instruktioner för hur problemet skall lösas.