Titta - en applikation för svensk webb-tv

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jacques.dl, 7 nov 2012.

  1. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har satt ihop min första Android-applikation. Den är tänkt att samla de svenska "play-tjänsterna" på ett ställe. Utöver Svt-play, Tv4-play och Kanal 5-play (som redan har egna appar) stöds Tv3-play, Tv6-play, Tv8-play och Aftonbladet-Tv. Det är bara en alfa-version, men det vore spännande att höra om den fungerar på andra telefoner - jag har bara haft möjlighet att testa på min Sony Xperia Mini Pro.

    Hemsida

    Google-play

    All feedback uppskattas!
    Jacques
     
    Last edited: 14 nov 2012
  2. erik81

    erik81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra idé! Ska testas :-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Låter kanon! Skall testas nu på en SXS!
     
  4. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Sugen på att prova men undrar vad appen vill ha för permissions och varför samt vad necessitas är och således varför det behövs.

    Någon som provat och har omdöme.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  5. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vore kanonkul om du testade. Är helt grön på mobilutveckling och vet inte ens om appen startar på andra telefoner än min.

    Bra frågor. Titta är konfigurerat att kräva "android.permissions.INTERNET" och "android.permissions.WRITE_EXTERNAL_STORAGE". Vet inte om man brukar skriva så, men du förstår säkert.

    Necessitas är ett open source projekt som gör det möjligt att utveckla Qt-program för Android. Qt i sin tur är ett populärt C++ framework. Förstår att det gör det besvärligare att installera min applikation, men jag kan gå i god för att det inte gör något "skumt" med din telefon.

    Kanske också ska klargöra att källkoden till min app är fritt tillgänglig. Jag har inga kommersiella intentioner med appen.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Låter som en intressant app! Men jag väntar tills den kommer på Google Play.
     
  7. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Testade appen på Galaxy Nexus. Hade lite problem att ladda ner Necessitas då det verkar vara något timeout så att man kommer tillbaka appen om man inte startar installationen före en viss tid.

    Överhuvudtaget blir gränssnittet ganska litet i Galaxy Nexus, speciellt valet av avsnitt som kräver bra syn och små fingrar.
    Jag har provat några olika tvprogram och använder vlc som rekommenderat. En del fungerar och andra inte och ger http://0.0.0.0:8080 not found.
     
  8. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stort tack! Precis den sortens återkoppling jag var ute efter.
     
  9. Myggan

    Myggan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Detta hoppas jag verkligen kan bli något, för det behövs något liknande!
     
  10. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nu har jag, under en kort stund testat appen och är imponerad! Sålänge denna kommer hållas under utvecklingnså kommer denna vara ersättaren för mina andra play-appar som jag har installerade.

    Jag har dock några småsaker att poängtera, vilka är följande:

    * Fixa till så att man kan se de 3 sista bokstäverna i svenska alfabetet (å, ä och ö).
    * Försök fixa ett holo-tema, då det blir mer enhetligt med resterande.
    * Försök fixa så att man kan se senaste veckans sända program, så man slipper gå igenom hela listan med TV-program (jag gillar när man, på en Fredag, skall kunna gå in och kolla om det är något avsnitt man missat, eller rentav bara vill se).

    För övrigt en toppen-app! :)
    Skall kanske tillägga att jag använder en Samsung Galaxy Tab 2 10.1 (GT-P5110) som kör ICS 4.0.4 från Samsung.
     
    Last edited: 14 nov 2012
  11. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ny version (0.2), uppe på Google-play.

    Tack Henric90, bra punkter!
     
  12. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Har testat den nu på min Galaxy Tab 10.1 som har Jelly Bean 4.1.2 installerat. Några reflektioner:

    1. Vore trevligt med en menyvy som visar program som släppts tex den senaste veckan för alla kanaler.
    2. I menyn över vilken bitrate man vill ladda sorteras den inte alltid utan högsta kan ligga i mitten. Borde sorteras tycker jag.
    3. När jag väljer vilken spelare som skall väljas och då väljer MX player så händer sedan ingenting, den står bara och laddar, och laddar, och laddar.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  13. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för återkopplingen Bjarne! Tredje punkten: vet inte varför MX-player beter sig så; ska försöka fixa det. Fungerar i nuläget med Vlc i.a.f.
     
  14. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tyvärr går det inte att använda appen i Android 4.2 (som t.ex. Nexus 7 får via OTA) än. Antar att de inte byggt Ministro för den versionen än.

    Tillägg: Nu är det fixat av Ministroutvecklare. Snabba puckar.
    Återkommer med kommentarer om appen.
     
    Last edited: 17 nov 2012
  15. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har en Huawei mediapad 10 fhd. När jag öppnar appen får jag upp några fält med en logga för respektive mediaföretag. Trycker jag på tex svt kommer jag till en skärm med tre tomma fält. Trycker jag på ett av dom dyker det upp ett antal fält med några fragment av text som är helt oläsligt. Trycker jag mig vidare dyker kvalitets fälten upp. Tomma. Trycker jag på något av dom får jag upp browservalen och sen kör det igång. Funkar att titta. Fattas det några fonts på min platta eller vad är det för fel?
     
  16. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @jai134 Tack för buggrapporten: lust att testa denna och berätta om det fungerar bättre?

    @mikma Såg din post på mailinglistan, bra att du postade där, BogDan är grym :)
     
  17. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tyvärr ingen skillnad. Om jag trycker på andra fältet (tror jag det var) kommer jag till programmen har jag upptäckt. Då har jag miniatyrbilder på högra sidan. Ingen text dock. Bildkvaliteten är fantastisk om jag trcker på nedersta kvalitetsfältet. Står inget så jag vet inte vad det innebär men återigen Fantastisk kvalitet. Bra jobbat så långt.
     
  18. jacques.dl

    jacques.dl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, synd. Misstänker att det har något att göra med OpenGL. Här är ett nytt försök.
     
  19. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Klockrent! Gjorde bara en snabbkoll nu men det var annat :)
     
    jacques.dl gillar detta.
  20. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Får samma problem som jai134 rapporterade, men inte direkt när appen startas, utan först när jag bläddrat runt lite i listorna. Problemet försvinner efter omstart av appen, men kommer tillbaks en stund senare. Annars tycker jag idén är mycket god, men tyvärr kan jag bara spela upp SVTs strömmar. Det beror dock sannolikt på min videospelare, så jag ska testa med en annan (du rekommenderar VLC vad jag förstår?). Ska också testa 0.5.2 nu och se om textbuggen försvunnit.