"Laddglapp"

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av eklund, 1 aug 2009.

  1. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. när jag kopplar min galaxy till laddning och den är avstängd så kommer den vita laddindikatorn upp och fylls på med blåa bitar. men efter kanske 15 sekunder så släcks skärmen och inget visas under ca 5 sekunder. efter det startar laddindikatorn igen. och det fortsätter så hela tiden. det verkar som om galaxyn tappar kontakt med laddaren hela tiden. detta kan ju inte vara bra för batteriet och det tar jättelång tid att ladda telefonen.

    sen också om telefonen är nyligen avstängd eller utdragen ur laddaren så startar den sig själv.

    har någon märkt något liknande? jag har uppdateringen från samsung och rootat telefonen. tacksam för hjälp/idéer
     
  2. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    mm får precis samma, känns mycket skumt. Märkte det idag då jag för första gången var helt utan kräm i batteriet :)
     
  3. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    på något sätt blir jag glad att du har samma problem =/ då detta tyder på att det inte är min telefon som är trasig utan kanske något med senaste uppdateringen och därmed något som går att åtgärda. sen tycker jag ju självklart att det är tråkigt att våra telefoner strular..

    för du tror väl inte att det kan ha att göra med att vi har rootat telefonerna? finns ju inte någonstans i min linuxkunskap någonting som säger att det kan ha med det hela att göra. har ju bara lagt till en fil i /system. kan någon som har en uppdaterad galaxyn som inte är rootat kolla om ni har samma problem?

    jag drar iväg ett mail till samsung för att se vad de har att säga om saken.
     
  4. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har testat lite, och laddningsikonen släcks efter ca 15 sekunder för mig också, för att tändas igen några sekunder senare. Har lagt in uppdateringen men inte rootat. Tänkte däremot inte på hur det var innan jag uppdaterade, skulle vara bra om någon som inte uppdaterat kollade också kanske?

    Ska testa lite till när batteriet är mer urladdat.

    Bara så att jag testar på rätt sätt, är det bara att stänga av mobilen och sen sätta den på laddning, eller ska jag låta den vara avstängd ett tag först?
     
  5. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok. jag är ganska säker på att laddikonen var synlig hela tiden innan uppdateringen. tror inte jag reagerat så på det om det inte ändras. saken är den att när telefonen är fulladdad så ligger den kvar och laddar hela tiden. startar om på 99,99% och blinkar upp, blir fulladdad men stänger av och börjar om. men helt klart borde det klargöras om det även är så innan uppdatering

    alltså efterlyses en icke uppdaterad galaxy för att testa hur laddningen går till

    stäng av telefonen, vänta ca 10 sekunder, koppla in laddaren. kolla gärna också hur den beter sig när den är fulladdad och fortfarande inkopplad, dvs efter några timmar.
     
  6. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Usch, ett sånt beteende lär ju slita ut batteriet på några veckor :S
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det här var mycket olyckligt, jag hoppas att det löser sig för er illa kvickt.

    Ingen som erhållit någon respons från Samsung ännu? Hur ser det ut i utländska forum, erfar de samma problem och finns några förslag på lösningar där månne?

    Jag har ingen aning om vilken community som finns kring Samsungs mobiltelefoner, någon som har tips på bra sajter?
     
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Berätta gärna vilket forum som gäller internationellt när det gäller Galaxyn. Min tanke är att det är dålga kontakter och i så fall skulle det räcka om ni sätter telefonens laddkabel i "spänn". T.ex. om någon lutar telefonen när den sitter på laddning så kabeln spänner i telefonen. Det funkar oftast på appareter där mittenhålet på laddkabeln är för stort, men jag vet som sagt inte alls hur kabeln till Galaxy ser ut...
     
  9. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det är micro-USB så det går knappt att få bättre fysisk kontakt. glappet verkar mao vara mjukvarumässigt. får samma beteende med nätadaptern och vanlig usb-kabel kopplad till datorn.

    har heller inte fått upp någon procentuell batteristatus ännu ett helt dygn efter att jag fabriksåterställde min telefon. står endast "not charging".

    har inte fått svar från samsung, gissar på att det kommer först på måndag.
     
    Last edited: 2 aug 2009
  10. obra1

    obra1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma probs med min som är uppdaterad men inte rootad. Den laddade hela natten till igår.. laddade den ytterligare 40 min innan jag skulle iväg på U2... lite mer än två timmar senare är batteriet helt dött. Det var två timmar innan konserten och jag hade ingen laddare med mig.. fan. När jag laddade den på natten, så reagerade jag på samma som ovanstående.. laddindikatorn,, 5 sek.. sedan svart.. sedan laddindikatonr..

    Nu verkar den vara laddad. Jag hade installerat PowerMeter och jag trodde det var den som var boven och avinstallerade. Skall se om det blev någon skillnad.
     
  11. L.J.

    L.J. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung GI-i7500

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GI-i7500
    Kan det vara acpi som har tappat koll på hur laddat batteriet är av någon anledning? Jag har ärligt talat ingen jättekoll på hur detta styrs, men det vore intressant att se hur det ser ut om ni kör:
    Kod:
    cat /proc/acpi/battery/BAT0/info
    cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
    (Edit) Kanske ska tillägga att dessa kommandon inte ändrar nånting, utan bara listar info om batteriets nuvarande laddning, senast maximala kapacitet etc. (/Edit)

    En fullständig laddning med påföljande fullständig tömning av batteriet har en tendens att kunna fixa eventuella felaktigheter i hur batteriinfon presenteras, men jag har mest erfarenhet av hur det fungerar på datorer. Har inte ens fått hem min Galaxy än. När jag har den ska jag kolla hur batteriet beter sig innan jag uppdaterar.
     
    Last edited: 2 aug 2009
  12. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har testat lite till nu (vaknade med 11% batteri, var på ca 60% när jag gick och lade mig 7 timmar tidigare, telefonen har dessutom startat om sig under natten). När telefonen är avstängd är det på samma sätt, laddningsstatusen stänger av sig efter 15 sekunder och startar igen 5 sekunder senare.

    Har ni testat med telefonen igång? Installerade vizBattery (Widget som är fri på market), och kollade under Battery Info på den, och det verkar inte vara något problem med laddningen då. Räknade lite och kom fram till att det inte borde ta mer än 51-52 minuter att ladda (tog 31 sekunder att ladda 1%, tog inte hänsyn till om det tar längre eller kortare tid i början/slutet av laddningen).

    Att batteriet tar slut fort har jag också märkt, jag har testat att stänga av GPSen nu, för att se om jag klarar mig längre, får försöka meddela det ikväll/inatt. Lämnade i fredags hemmet runt 21:00 för att upptäcka att batteriet var lågt (5%) vid 02:00 (ungefär, höll inte exakt koll på tiden...). Hade då: Spelat musik + aktivt varit inne på MSN i ca 1 timme, kört GPSen (Google Maps) i 20 minuter, samt att jag troligen hade lite program i bakgrunden, bland annat GPSTracker vilken hämtar GPS-koordinater med runt två minuters mellanrum samt skickar iväg dem via gprs. Testade även under cirka 5 minuter Barcode scanner samt Prisjakt-appen.
     
  13. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tar ungefär lika lång tid för de sista 10% på lithiumbatterier, alltså drygt 90 min för fullladdning.
     
  14. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    finns ingen acpi i proc. hittar ingen annan battery-mapp heller. någon som hittar kommandot find eller liknande på telefonen?
     
  15. Mewn

    Mewn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ush va tråkigt. Jag har också en Samsung på väg hem men den dröjjer nog en vecka antar jag. Har ni inte hittat en lösning då så kan jag testa med min helt nya när jag packar upp den.
     
  16. L.J.

    L.J. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung GI-i7500

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GI-i7500
    Hmmm...

    Kolla under /sys/class/power_supply/
     
  17. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fanns inget av intresse i /sys/class/power_supply/battery bara olika info om batteriet men inget som gav någon ledtråd till problemen.
     
  18. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    satt min på laddning nu, men kan inte minnas jag sett det fenomenet (har uppdaterad) återkommer om det skulle vara nån skillnad :P
     
  19. obra1

    obra1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att dessa problem har uppstått kan jag inte få 3G att funka ordentligt.. ikonen visar sig och försvinner hela tiden.. kan bara köra data via wlan nu... har startat om den x antal gånger. Har även testat airplane mode.
     
  20. eklund

    eklund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    börjar tröttna på det här nu. telefonen har laddat från tomt batteri till 80 % på 4 timmar i avstängt läge. ibland klarar den vara igång mer än 15 sekunder, ibland börjar den inte ens fylla batteristapeln. förhoppningsvis får vi något svar från samsung i morgon då det är vardag.

    Phrost, kan inte du dubbelkolla din telefon? om den inte beter sig som våra vänligen beskriv hur din beter sig.