Experiment: Modda SL-kortet i mobiltelefonen

Diskussion i 'Allmänt' startad av cruZZade, 1 jul 2013.

  1. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag kanske är ensam om detta bekymmer man jag har irriterat mig över att ständigt behöva bära med mig plånboken/separat SL-hållare varje gång jag åkt tunnelbana. Som lösning på detta bekymmer beslöt jag mig för att försöka modda SL-kortet att få plats i mobiltelefonen. För att lyckas med detta är det en hel del onödig plast som måste avlägsnas.

    Steg 1:
    [​IMG]
    Lösa upp SL-kortet i aceton. Detta visade sig vara betydligt besvärligare än vad jag från början hoppats, då SL valt en minst sagt tålig plast till själva skalet. Plasten löste inte alls upp sig utan jag fick med timmars mellanrum långsamt pilla bort den yttre plasten från mellanskiktet.

    Steg 2:
    [​IMG]
    Detta är godbitarna i SL-kortet efter att all onödig plast avlägsnats. Varken antenn eller chip skadades av experimentet.

    Steg 3:
    [​IMG]
    Mitt alldeles egna SL-kort som får plats i min S3:a! Great success! :D

    Samma metod bör fungera för andra reskort som också använder RFID. Jag ger dock inga garantier för att andra kollektivtjänster använder samma sort RFID-kort.
     
    Last edited: 1 jul 2013
    Kame_boy, Hund, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. Asssor

    Asssor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då SL Access använder sig av NFC, räkna med att detta stör ut NFC om du planerar att använda det i framtiden. Annars, rolig lösning :P
     
  3. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Haha ja det är jag medveten om. Jag ser dock personligen ingen nytta med NFC i dagsläget så jag har det ändå alltid avstängt.
     
  4. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Fiffig lösning :-)

    här i Halland där jag bor så finns resekorten även som nyckelring och klistermärke :-) http://www.hallandstrafiken.se/nyckelring

    jag har endast testat den blå nyckelringen och tyvärr den var riktigt kass men den nya nyckelringen och klistermärken verkar funka helt oki då jag har sett en del som har såna
    får väl se om man testar nyckelring igen eller inte...
    just nu så har jag ett fodral till mobilen där det även går att få plats med resekortet
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hmm, jag har funderat på något liknande förut efter att ha hållit upp ett SL:kort mot starkt ljus och sett att det ser ut sådär på insidan. En sak jag tänker på är, tror du att man kan böja metalltrådarna? Funderar på om man skulle kunna fästa det på något armband eller liknande. Hur skulle det fungera tror du? Tror du att det går att ha armband och man ser till att själva chippet är neråt så lägger man den på spärren eller måste allt nudda själva kontaktytan på spärren?

    Vore roligt det där med armband och så går man med t-shirt och bara lägger upp armen där så öppnas grindarna, folk kommer tro man är Moses hehehe :innocent:
     
  6. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Haha det tror jag absolut, antennen behöver inte vara i samma form som den har i kortet :) Men det kan ju påverka hur lätt det är att läsa av kortet, märker att grindkontrollerna kan vara lite kinkiga nu, måste hålla mobilen i en vinkel mot plattan. Själva automaterna där man laddar på kortet verkar läsa av hur bra som helst dock. Kan vara att antennen är dålig på läsarna vid Aspudden också då de krånglat med mitt kort tidigare. Själva chippet behöver absolut inte nudda kontaktytan oavsett. Du måste nog bygga in chippet och antenn i armbandet isåfall, eftersom de är så fragila. Man skulle iofs kunna göra en egen antenn av annan koppartråd eller liknande också.
     
  7. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Äh, fegis! Ska du stajla så kan du väl åtminstone ta det hela vägen? :P
    http://www.dn.se/livsstil/reportage/han-har-ett-chip-under-huden/
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu ligger Västtrafik-kortet illa till ^^
     
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Finns det någon möjlighet att kunna kopiera NFC-informationen från SL-kortet till telefonen så man sedan kan använda telefonens NFC för att ta sig igenom spärrarna?
     
  10. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Har googlat mycket på det. Och min slutsats är nej. Det är krypterat och det verkar göra att man inte kan kopiera det. Det vore ju guld att slippa använda kortet :) Men det kanske kommer i framtiden, vem vet.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  11. jliljeha

    jliljeha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Imponerande kreativt. Men jag undrar lite vad de säger vid en eventuell kontroll?

    Om du skrev upp eller kan läsa ut mifare-numret så kan du även använda den för att låna cykel av Stockholm City Bikes. Använder mitt passerkort till jobbet för det - de är även kompatibla med SLs kort verkar det som, om man har dem i samma plånbok när man ska checka in på bussen så går det inte och vice versa när man ska in på jobbet.
     
  12. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ska bli spännande att se hur de kommer att reagera nästa gång du vill fylla på ditt kort.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    TS: Snygg lösning! Kul att det funkar också. :P

    Hoppas att UL börjar med något sådant när de ska nu ska byta biljettsystem på alla bussar! :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  14. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    rolig lösning :}
    ang armbands iden...
    busschauffören kommer nog se lite snett på dig... (om dem bryr sig)
     
  15. Heek

    Heek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rolig idé det där! Skulle det fungera med Västtrafik-korten också, tro? ;)
     
  16. Imperor

    Imperor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ser absolut ut som något jag skall ge mig på! (Men ska helt klart köpa ett nytt kort att experimentera med).

    Hur har det fungerat med påfyllning? Om man gör det i apparat eller via nätet så är det ju inget problem, men oftast går jag till kiosken och tankar och då stoppar de väl in kortet i en läsare med "slot"? Där går ju inte direkt mobilen in... Speciellt om man måste nödladda en hundring "reskassa" då månadskortet gått ut innan pengarna kommit.

    En idé för att få det lite mer hållbart och kanske tom kunna användas separat är väl att laminera in det i plast! Den enkla klistervarianten borde duga. Fortfarande bra mycket tunnare än originalet.

    Måhända att "läsbarheten" kan påverkas av vilket hörn i mobilen man placerar chippet med tanke på var antenner, sändare och chip är placerade, men då antennen går runt hela kortet så kanske det är av mindre relevans.

    Annars så vore det ju väldigt trevligt om diverse saker kunde hänga med i den teknologi som finns idag! Varför inte ha en App som använder sig av mobilens NFC direkt? (Kan vara väldigt knas om batteriet tar slut på helgturen och man står där i skogen utan att kunna ta bussen...) Annars finns det ju chip i legget nu för tiden där man utan problem skulle kunna integrera Bankkortet, ICA-kortet, Coop-kortet, etc och på så sätt bara behöva ETT kort! Att i det läget skaffa sig en batterilucka med en ficka för kortet som kanske bygger på 1,5mm på mobilens tjocklek skulle vara en "no-brainer"! :-)
     
  17. cruZZade

    cruZZade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Lite sena svar kanske men... iaf, jag fyller alltid på via automaterna och de kan läsa av korten bättre än spärrarna så det fungerar kanon. Förmodar att kioskerna har samma typ av läsare eftersom kortet inte har någon magnetläsare eller liknande?

    Åkte på en kontrollant på spårvagnen som inte kunde läsa av kortet pga. kass läsare så då fick jag snällt ta fram min lilla speciallösning till kort. Han sa inte ett ord utan läste av det och gick vidare. Huvudsaken är väl att man betalat för sig förmodar jag.
     
  18. dobbelina

    dobbelina Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Kul ide!

    Man undrar dock om biljett kontrollanterna håller med... :teeth:
     
  19. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 843
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Skitsamma sålänge kortet fungerar?
     
  20. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Såhär några månader senare.. Fortfarande nöjd med ditt ingrepp? :D Suttit i 1-2 veckor och funderat på det här, men har inte riktigt sökt på det förrän idag. :)