Problem: Samtal går ofta inte fram

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Bysen, 17 aug 2013.

  1. Bysen

    Bysen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Htc One M7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Htc One M7
    Platta:
    Asus Memo Pad 10
    Platta 2:
    Asus Tf300t
    Info:
    Väggmonterad i köket.
    Folk som ringer till min htc1 kommer ofta inte fram vid första försöket utan kopplas direkt till min röstbrevlåda. Innan hade jag en Htc Desire HD och då uppstod aldrig det här problemet.
    Har haft Telia som operatör på båda telefonerna.
    Någon som vet vad det kan vara för fel?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Fick du nytt 4G SIM-kort när du köpte H1? Om inte, beställ ett nytt. I din profil står att du har Tre, men du har alltså Telia?
    När en telefon fungerar dåligt när det gäller samtal brukar jag alltid i första hand misstänka simkortsproblem. Stäng av, ta ut det, torka av det och sätt in det igen.
    Jag har aldrig haft problem med att ta emot samtal. Det låter ju som om din lur tappar kontakten med nätet då och då.
    Om du bor på ett ställe med dålig eller tveksam 4G täckning kan du prova att se om det hjälper att i inställningarna under mobil data, nätverksläge ställa om till WCDMA/GSM automatiskt istället för LTE/WCDMA/GSM automatiskt.
     
    Bysen gillar detta.
  3. rossen

    rossen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vi har exakt samma problem på jobbet, 4 av 4 personer (jag inkluderat) med Telia drabbas av detta regelbundet.
    Detta på 3st Galaxy s4 och en lumia 920.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  4. J_a_h

    J_a_h Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet verkar vara att samtal inte går via 4g utan mobilen måste byta nät och hinner då inte att byta nät utan det går till röstbrevlådan istället eller tutar upptaget,sa telenor för har samma problem med H1 och experia z.
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    I så fall är lösningen att koppla bort LTE (4G) som jag beskrev ovan när man inte behöver ladda ner stora filer och bara koppla på det när man behöver. Detta tills dess att dom har fixat problemet om det går att fixa!
    En del av oss minns väl hur 3G var i början! :)
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst kan det vara en lösning men jag tror mer på att en användare skapar sig kunskap om man har täckning eller ej.

    Det kan ju vara så illa att man har 4G-täckning men usel 3G eller ännu sämre 2G och då blir det knas.:P

    Jag använder själv den här appen för att skapa kunskap:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=de.android.telnet&hl=sv

    Näten är ju inte perfekta och en användare i perifera områden får nog förvänta sig att det inte funkar perfekt. Sen behöver nog operatörerna mer advekat användarinfo hur det kan strula.
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Visst kan det vara så (min fetning) men det är ju HÖGST ovanligt och inget man behöver räkna med.
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau det vet man inte och ingen som "klagar" redovisar ju inte om de har signal från nätet från olika nät. Förvisso komplicerat men för en användare i perifera områden så är jag ganska säker på att det kan bli problem.

    För att en operatör ska kunna svara på klagomål så behövs det ju också rena fakta angående signal! Annars blir det ju mest "Öhhh det funkar inte...:P"
     
  9. binary

    binary Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Inaktivera 4G

    Hade exakt samma problem på visa ställen (jobbet) och var tvungen att inaktivera 4G.
    Fungerar utmärkt nu med 3G och inte en enda missat samtal.

    Lite synd att man har 4G utan att kunna utnyttja det.
    Sverige är inte redo för LTE :ehm:
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo och.... det är ju IMHO svårt att föra statistik på missade samtal mer än om operatören visar på att de här har ringt.

    För att föra tråden framåt så måste ju användare kunna via på att jag befann mig här och hade signal dBm men det klickade.

    Att ta bort 4G tycker jag är klart miserabelt och det är ungefär som strutsen som kör ner skallen i sanden.:P
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om detta är det enda sättet att få telefonen att fungera så väljer åtminstone jag och säkert de flesta med mig detta framför ett fruktlöst statistikinsamlande.
    4G kan man börja använda när operatörerna har fått omkopplingarna att fungera. Det kommer INTE på oss att fixa detta. Operatörerna VET att detta inte fungerar men de har som vanligt släppt ut tekniken till allmän betatestning. Man är lite trött på att ofärdig teknik pressas på användarna.
    Sedan tycker jag ju att du kan sluta upp med den där nedlåtande attityden du har. :(