16:9 vs. 18:9 format, vad föredrar du?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 8 jun 2017.

?

Vilket väljer du ?

  1. 16:9

    99 röst(er)
    60,0%
  2. 18:9

    66 röst(er)
    40,0%
  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Reply by 18th October to win Rocket to Future medal !!!":P

    Varför får man inga medaljer på Swedroid?:cry:

    "Univisium format"?

    [Lounge] [Poll] Which Screen Aspect Ratio Would You Prefer on Your Phone? Win Medal!

    Since the multimedia contents (Cinematographies and TV shows) have already started being shot and produced on Univisium Format (2:1). It makes more sense to watch such contents on the screen of same aspect ratio.
     
  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Oj, det visste jag inte.

    Då är det bara en tidsfråga innan både mobiler och TV är i 18:9.

    Inte mig emot ärligt talat. Synfältet är betydligt bredare än vad det är högt.

    Fast så länge det mesta är 16:9 föredrar jag 16:9 över 18:9.

    Dock bra att få denna info. Det är inte läge att köpa TV nu.
     
    Asawi gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Inte jag heller. Om det nu är så.

    Jag gillar personligen 17:9 för mobiler just nu (inte för tv), orginal Mi Mix.

    (macaronic Latin?)

    Univisium

    Univisium (macaronic Latin for "unity of images") is a proposed universal film format created by cinematographer Vittorio Storaro, ASC, AIC and his son, Fabrizio, to unify all future theatrical and television movies into one respective aspect ratio of 2.00:1 (18:9). The proposed format also includes new standards for projection to maximize the efficiencies of the Univisium format.
    .
     
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Det intressanta är att 16:9 är liknande kompromiss.

    Eftersom det finns ekonomiska incitament för övergång till 18:9 och knappt några däremot emot så lär det bli så.

    Frågan är vad som kommer därefter. Övergång till 19:9 2040?
     
    Last edited: 14 okt 2017
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    philips har väl redan försökt med 21:9 format på tvapparater. Cinema tror jag de kallade formatet. ingen större hit
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag vet men det var ju rätt givet. Om däremot 18:9 tar över för mobiler och produktioner är det troligt att TV följer efter.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror övergången inte kan ske lika lättvindigt... de flesta svenska hem hade 4:3 tv apparter bra länge trots att alla filmer var 16:19 på tvn..

    Pollen tycker jag pratar sitt tydliga språk.
    Men vad jag har märkt är att de lite mer proifiosnella användarna föredrar 16:9 sedan har vi dom som inte tänker efter och inte är så avancerade utan bara vill ta det som är trendigt för stunden föredrar 18:9.

    Det såg man i den xiaomi tråden lite de som skrev 16:9 hade ofta starka argument varför. De som skrev 18:9 skrev bara att det var bäst för att det var lättast att hålla med en hand. Sedan är det också så att de flesta flaggskepp 2017 är 18:9 så givetvis kommer dessa personer skriva att de tycker 18:9 är bäst för det är alltid så att folk ska skriva att just de sakerna de äger är bäst.. oavsett vad det är.

    Hur man än vrider och vänder på det så vinner fördelarna med 16:9 , om man vill kunna hålla telefonen med en hand med 16:9 får man helt enkelt välja en lite mindre skärm helt enkelt, men jag tycker proportionerna skalar bättre med ökad tum storlek med 16:9, 16:9 passar bättre i fickan, 18:9 är så höga att dom sticker ur fickan, så finns många anledningarna att utnyttja bredden mer.

    De som köper 18:9 telefoner med 6.xx tum förut har aldrig gillat stora skärmar innan de gillar inte phablets igentligen utan det funkar för dom bara för det funkar med en hand. Phablet kategorin var innan väldigt liten, men som jag ser det nu håller den på att dö helt och hållet, vilket är ledsamt att se för oss som gillar maffiga skärmar.

    Känns som detta behöver diskuteras mer... Som sagt amatörerna som inte tänkt efter så mkt verkar vara redo att hoppa på trenden men läser man på forum som xda som har mer avancerade användare tycker de flesta att 16:9 har mer fördelar.

    Som sagt om detta fortsätter kommer phabletten som jag ser det vara död pga av hur dåligt 18:0 scalar, en telefonen kan inte vara hur hög som helst..
     
    Last edited: 14 okt 2017
  8. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Läste en artikel där LG ansåg att ett av argumenten för 18:9 är att man behåller de fysiska måtten på telefonen men där kanterna ersätts av skärmyta.

    Sedan känns diskussionen igen från då datorvärlden gick från 16:10 till 16:9, för drygt fem år sedan. Trots att en hel datorvärlden var överens om att 16:9 var sämre för datorskärmar så blev det verklighet. Idag är det svårt att ens hitta datorskärmar i 16:10.

    Med det vill jag ha sagt att det i slutändan är ekonomin som avgör. Finns det ekonomiska incitament för 18:9 kommer det drivas igenom oavsett vad användarna anser. Den stora massan kommer knappt ens reflektera över att skärmen bytt format.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    21:9 = 2,35:1 = det format som många filmer har spelats in i under många år, varför var det rätt givet att det formatet skulle fallera?
    18:9 (2:1) är ett format som inte finns i annan konsumentelektronik, inte i normal filmproduktion, inte på datorskärmar, bio osv. inte ens en standard på mobiler då t.ex samsung kör 18,5:1
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    inga problem att hitta 16:10 datorskärmar, kolla bland proffsprodukterna.
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hitta och hitta. Det har blivit en nischprodukt från att för 10 år sedan ha varit standardformat.

    Gör en sökning på Prisjakt. Det är endast 30 modeller av datorskärmar i 16:10 som släppts det senaste året. Motsvarande siffra för 16:9 är 605. För 10 år sedan fanns knappt datorskärmar i 16:9.
     
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Det var givet att det skulle fallera eftersom endast film på bio är i 21:9. För mycket hinder i vägen.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    på samma sätt kan man hävda att endast några få mobiler har 18:9 därför är det givet att det kommer att fallera. för mycket hinder i vägen.

    en hel del filmer har släppts på bluray i 2,35:1 så det är verkligen inte endast på bio.
    på bio ser man en hel del andra format också, jag rekommenderar en läsning på denna sida
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_film_formats
     
  14. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Som vadå?
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    eftersom du inte läser vad jag skrivit så får jag väl upprepa mig
    18:9 (2:1) är ett format som inte finns i annan konsumentelektronik, inte i normal filmproduktion, inte på datorskärmar, bio osv. inte ens en standard på mobiler då t.ex samsung kör 18,5:1

    om man skall byta till 2:1 kommer det att innebära att man behöver köpa/hyra nya kameror och nya objektiv för att spela in filmer/program för att få kvalitet (proffskameror för dyra pengar). få alla tillverkare att ändra produktionsstandarder, skapa nya pixelstandarder, övertyga hela värden att än en gång byta tvapparaterna (de flesta byter inte tv varannat år). få folk att byta ut sina bluray (många kör fortfarande dvd) bygga om en hel del bioprojektorer, byta format på datorskärmar till 2:1 osv, osv.

    detta blir en fluga som 3D tv, (hur många bryr sig idag) kurvade paneler (övervägande majoriteten köper platta paneler samt att de bästa panelerna är platta) tamagochi osv.
     
    dannejanne, JeffMaister, katho och 1 annan gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är inte så säker på detta, utan detta kan dessvärre bli en något vi får dras med. Det enda som kan förändra det är om tilverkarna märker av de folk föredrar 16:9
    Tycker det är med enhands egenskaper har blivit på tok för viktigt.

    Mate 10 pro pga av den är så smal gör att det känns som en 5.1 tums telefon oavsett, så mig lurar dom inte om inte bredden finns är det en liten skärm. jag skulle känna mig sjukt klastrofiskt med sådan smal skärm. Vill ha stor skärmyta att jobba med både på bredd och höjd.

    Som du nämer i inlägget ovan typ allt som produceras idag är för 16:9 , att video skulle gå över till 18:9 finns inte på kartan då det inte finns några direka indikationer på att tv tillverkarna kommer byta format...

    Det är ledsamt att se att valmöjligtheterna just nu blir allt mindre för 16:9 telefoner. Är glad Mate 10 släpptes i 16:9 version också, hoppas det är den som okmmer sälja bäst...men så länge tillverkare bara släpper 18:9 telefoner och det inte finns några direka alternativ kommer inte tillverkarna kunna se att folk föredrar 16:9
     
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Det är klart att de kan se att användarna föredrar 16:9 men de väljer att bortse från det.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns som att det bara hakar på trenden liksom... följa john... får se om jag någonsin kommer acceptera detta format men pga av detta har mitt intresse för telefoner minskat rätt mkt detta året, då jag verkligen avskyr 18:9 och att skärmarna har blivit mindre detta året... är verkligen sorgligt på riktigt.. hoppas phabletsen kommer komma tillbaka 2018. Tills dess tror jag kommer bli nöjd med min Elephone S8 som väntas komma till mig om några veckor.. den är 16:9 tack gode gud för det... S9an är dock 18:9 :(
     
    dannejanne gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller med du. Mitt telefonintresse sinar pga alla dumheter tillverkarna håller på med. Börjar göra telefoner till accessoarer istället. Bredden är det som avgör en stor skärmyta som gör nytta och jag vill inte behöva ha en 6,2" skärm i 18:9 bara för att komma åt samma bredd som på en 5,5" mobil i 16:9. Telefonen blir så jävla stor och lång. Hatart. Men bra för plånboken dock. Älskar min Honor 8 Pro som är 5,7" i 16:9.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tur det finns folk som dig med lite sunt förnuft.. och som inte bara hjärndött hakar på den senaste trenden... Så länge det finns valmöjligheter så kommer jag köpa 16:9. Och ska ni köpa Mate 10 se till att köpa 16:9 versionen, huawei håller på att bli världens andra tillverkare så jag tror om de märker att 16:9 säljer bättre så kanske det kan ha det i åtanke till mate 11 och att det också inspirera andra tillverkar att lägga av med dumheterna