Diskussion: 3 saker som irriterar mig på mobiler

Diskussion i 'Allmänt' startad av H-M, 16 jan 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tre saker som jag upplever tokiga och emot oss användare. Vi talar om apparater som kostar skjortan och används i ur och skur. Detta är inte något som gagnar användare på något vis


    1. Många mobiler är hala som badtvålar. Så hala att man ibland tror det är gjort med avsikt för att mobilen skall tappas. Finns nåt Youtubeklipp där tex min telefon Glider av ett bord. Friktionen är näst intill noll. De är gjorda för att ligga och glimra i ett skyltställ. Det finns metoder. Minns tex en jättegammal Ericsson som kanske hette K810? Hade en gummerad baksida som höll hela livstiden och gjorde hanteringen mkt bättre. Om inte annat borde man väl alla skicka med en slags glidmatta som man frivilligt kunde välja att limma bak? Om man brydde sig och var mer seriös.

    Visst det finns olika skydd/skal att köpa men det var inte riktig frågan ( de borde egentligen ingå i förpackningen från fabrik). Utan frågan är hur kan såphala mobiler få lämna en fabrik?


    2. Baksida av glas. För en sak man erfarenhetsmässigt vet kommer att tappas. Bara gips, porslin, krita och torkad lera är sämre. Minns när Iphone 4s var poppis. Barnen i sonens klass hade i stort sett alla fått överta en sådan efter sina föräldrar 18 av 20 var spräckta. Här måste högvärdig plast eller metall vara att föredra ( frontskärmen är ju svår att ersätta ;) )

    3. Batterier. Kan till viss del förstå att telefonerna är slutna/limmade numera. Lättare att göra dem täta och stabilare. Men ett batteri kan i många fall börja att tappa efter 18 månader. Det är inte rimligt att så dyra maskiner skall tappa funktionalitet så snabbt. När de nu är slutna så borde det finnas möjlighet att byta batterier till en rimlig summa. Nu vet jag inte vad det kostar men blir förvånad om den är rimlig ( rimlig i min värld max 800 kr) . Hallå! Mobilen kunde ha kostar uppåt 7000 kr. Inget ohemult förslag

    Se där några funderingar. Några kommer att hålla med mig och några kommer att kasta sig över mina tre punkter som hungriga vargar och tokdissa dem. Så det skall vara på ett bra forum
     
    DIN1451, bernard, Herrputte och 1 annan gillar detta.
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Du glömde punkt 4 ;) Varför slutar dom uppdatera telefonerna efter max 24 månader?
    Anledningen till jag bara väljer mellan pixel eller apple.
     
    H-M gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det är sant. Speciellt toppmodellerna borde vara garanterade ett visst antal månaders uppdatering - och då menar jag fler än 24 ;)
     
    bernard gillar detta.
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har gått så långt i mitt tänkande att jag idag inte bryr mig ett dugg om utseendet på mobilen, ska ju trots allt bara titta på skärmen ;-)

    Prio är prestanda som räcker för mitt bruk, bra skärm och en ergonomi som passar mig samt självfallet bra batteritid. Uppdateringshastigheten är inte det viktigaste utan mer då att det funkar så buggfritt som möjligt, har ju varit lite si och så med min 6P. Gärna i ett tåligt plastmaterial alternativt gummi.

    Är så jävla less på denna premiumhysteri...
     
    Last edited: 16 jan 2017
    bernard, Herrputte, polar590 och 2 andra gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    personligen har jag beslutat att använda min z3c så länge som möjligt. har hoppat av uppgraderingsracet och tänker istället försöka använda så länge det bara går (har även en z3c reserv)
     
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Respect :) Också varit inne lite på det. Hittills har den gått som en klocka och har väldigt bra batteritid ( den är också nästan ny ). Tycker storleken är bra och tror inte jag skulle bli speciellt mkt gladare om jag köpte motsvarande helt nya Sony. Fast jag har alltid gjort så. Köpt utgående toppmodeller till bra pris.
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det här är ganska talande ( Honor 8). Pratar vi ett smycke eller en sak som kommer att tappas och ligga i grusiga fickor? Nästan lite humoristiskt " För de modiga". De som vågar ha specialslipad glassak med sig i ur och skur ;). ( detta gäller ju många bara en slump jag hade just den broschyren här)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 jan 2017
  8. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Min LG v10 har räfflad gummibaksida.

    Batterier har jag dock aldrig haft problem med under mina 7år med smartphone. Mer att mobilen o sig blir seg trots fabriksåterställning.
    Har spräckt en skärm, HTC Desire. Men då hade jag den i en löst hängande mobilficka bak på arbetsbyxorna. Var 12 vändor till tippen och sista gången fick jag en spricka längst ner och en diagonalt över hela skärmen men i en viss vinkel syntes den inte. Funderade dock fullt ut.
     
    bernard och Herrputte gillar detta.
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Bytte batteri på tjejens 6S för 2v sen, 800:- på Apple store i Täby. Rimligt IMO!
     
    Francis gillar detta.
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Samma pris på Sony. Och då skall den vara lika vattentålig som när den var ny ( om det är en sån modell) = rimligt pris.
     
    Last edited: 21 jan 2017
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast mindre rimligt att det behövdes byta batteri redan nu.
     
  12. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Precis, men det är Apple! [emoji23][emoji23][emoji23] Och självklart att batteriet blir dåligt bara några månader efter garantin går ut.
     
  13. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Samma här fick dåligt batteri efter 13-14 månader som tack hade jag app+ så jag fick ny enhet. Dock är det skönt att Apple byter ut enheter! Huawei har bara 6 månader garanti på sina batterier .....
     
    bernard gillar detta.