Diskussion: 30% slutar att använda sina smartklockor och träningsband

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Ara, 7 dec 2016.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Intresset för smartklockor och träningsband är lågt efter hypen för något år sedan:

    "Enligt analysföretaget Gartner har 29 procent slutat använda sina smarta klockor och 30 procent av träningsarmbanden mäter inte längre några pulsar."

    "Av drygt 9 500 tillfrågade i Australien, USA och Storbritannien var det bara 10 procent som använde en smart klocka medan 19 procent använde ett träningsarmband. Årets julklapp i Sverige, VR-glasögon, hade bara 8 procent av de tillfrågade använt"

    http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/förrförra-årets-julklapp-kraschar-1.4023444

    Det krävs något helt nytt för att kunna väcka upp "liken" igen.
     
    bernard gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inte speciellt förvånande när de flesta smartklockar och träningsarmband inte erbjuder speciellt många funktioner man har verklig nytta av. Stegräknare finns ju på nästan alla telefoner. De flesta har ingen nytta av sömnregistrering och puls, puls kan vara intressant när man tränar men jag tror inte de flesta klockor och band är tillräckligt exakta för att ge momentan puls under ett träningspass? Som grädde på moset har ju de flesta smartklockor och träningsband ingen GPS vilket gör att man ändå måste ta med sig telefonen när man t.ex. springer.
     
    Ara gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Många saknar väl egentligen behovet. Jag har använt min Apple Watch sen jag köpte den och det är ett underbart komplement till min iPhone.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Köpte min första smartwatch för ganska länge sen, gissar på 2014. Det var en LGR, har sen dess använt den varje dag men framförallt på jobbet. Har många samtal /notiser varje dag och det är helt underbart att slippa dra fram telefonen varje gång det surrar i fickan. Använder den bara för just notiser/samtal och där är den riktigt bra.
     
    eastbound gillar detta.
  5. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Använder mitt aktivitetsband dagligen. Klockrent att ha den som tyst väckarklocka.
    Vibrerar runt handleden. Mycket bättre än vanliga väckarklockor som har larm ^^


    Jag tror att många slutar använda aktivitetsbanden pga batteriåtgången som blåtanden kräver.
    Morsan slutade använda sitt band, inte för att hon tyckte produkten var dålig. men den ständiga synkningen via blåtand tog död på mobilen.

    Det är sådant som skaparna av aktivitetsbanden måste bli bättre med.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Går det där surret i telefonen inte att undvika med en androidklocka eller är det något du aktiverat själv? Så länge jag har min Apple watch på mig och telefonen ligger i fickan så låter det enbart från klockan och inget på telefonen.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har både ljud o vibration på telefonen. Har alltid haft det men har för mig att det finns en inställning som gör så det blir som du har det
     
  8. mumse

    mumse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)
    Har en LG G Watch. Gilla den skarp men nästa klocka blir en med gps. Älskar att man slipper plocka upp mobilen i onödan när det kommer mail eller ringer jobbiga försäljare...bara att lägga på direkt när man ser nummret i klockan :)
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Går utmärkt att få luren helt tyst och bara klockan som låter när den är ansluten. Finns inställning i AW appen.

    Jag har själv min Huawei Watch som en förlängning av telefonen. Mycket smidigt tycker jag.
     
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    hade gärna köpt en smartklocka men priset och den kassa batteritiden är anledningen till varför det inte riktigt slått igenom än större.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder fortfarande min LG G Watch R. Fördelen är att slippa ha ljudet på på mobilen. Den är alltid tyst. Sen ser jag vem som ringer, SMS, mail etc. Det är ytterst få appar jag använder så en Pebble hade nog fungerat lika bra. En veckas batteritid hade varit fint. Fast mobilen ska ju laddas varje dag så då är det inte jättejobbigt att även ladda klockan.

    Den app jag faktiskt använder på klockan är Google Authenticator. Smidigt att kunna få fram en kod utan att titta på telefonen. Den appen finns även till Pebble ser jag nu. Hmm...jag saknar skäl till att ha en klocka med Android Wear...men har flera bra anledningar till att ha en smart klocka.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har en billig kinesisk smartklocka (http://www.gearbest.com/smart-watch...m_vsPHe1I-axXOKfKqwukkhO5ITYtG8NDUaAnbD8P8HAQ) som fungerar för att få notifikationer och se vem som ringer, det gör det grundläggande utan problem och batteriet går att byta ut. Sen kan man om man mot förmodan vill stoppa in minneskort och SIM-kort för 2G, den har till och med inbyggd kamera.. Ska man bara ha den för såna uppgifter så behöver man inte betala mer.

    Jag är villig att köpa en premium smartklocka, men då ska de först bli betydligt bättre än dagens. Jag väntar på att tekniken ska bli betydligt bättre och tillsvidare duger det med en kinesisk lågpris smartklocka. Den ser faktiskt inte alls billig ut, utan är gjort i metall och krom, omöjlig att skilja ifrån Apple watch om man inte kollar in detaljer.

    edit: En fördel med nämnda smartklocka är också att man laddar den med vanlig Micro USB. Trådlös laddning hade annars varit perfekt..
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Blev lite sugen på klockan [emoji4]
    Den fungerar bra till att visa samtal och sms? Mail? Vill inte läsa mailet utan få en notis om det bara.
    Visas vädret på klockan?
     
    Ara gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej! Det tycker jag absolut du ska göra, det är sannerligen småpengar. Du kan läsa denna tråd om Iradish Y6 som jag startade när jag köpte den.

    https://swedroid.se/forum/threads/smartklocka-iradish-y6.126033/
     
    Timpppa gillar detta.
  15. elmacus

    elmacus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    På grund av den kassa batteritiden köpte jag en analog klocka med autouppdragning istället. Digitalt är överskattat och "billigt" krafs. Leve skivspelaren *offtopic*.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns ju uppgifter om kombinerad mekanisk klocka med smarta funktioner, det har stått om det i Swedroids nyheter.
     
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har min LG G Watch R varje dag. Kör sömnloggning. Huvudsakliga anledningen. Laddar på kvällarna innan jag lägger mig. Har väl ca 30-40% kvar i klockan när jag laddar.
     
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Svårt att få notifikationer i den analoga klockan bara :) Men för aktivitetsmätare kanske man kan se med autouppdragningen hur mycket man rört sig?
     
  19. elmacus

    elmacus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Autouppdragningen gör att du slipper ha batteri eller dra upp klockan. Bra finesser från 1900-talet. Månfasen med 29 dagars visare kanske är overkill, men kul. #oris
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tillbaka till topic mina vänner ;-)