Tips: 32.2.A.0.305 - Rootat och fixat DRM key emulator :)

Diskussion i 'Xperia Z5 Premium - ROM-filer och utveckling' startad av swejuggalo, 14 jun 2016.

  1. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    1 Nov 2016: Uppdaterar inte detta längre då jag inte längre har möjlighet att testa filerna innan. Jag är på nya äventyr med en nyare telefon ;-) Personligen har jag inte stött på något problem där jag varit tvungen att nedgradera så jag bedömer det som rätt riskfritt.

    Unlock via Flashtool (BLU knappen), och ladda ner firmware via XF knappen. Väl nedladdat tryck på blixt knappen och välj Flashmode. Leta upp din firmware du nyss laddat ner. Du behöver normalt sett inte bocka i något.

    Använd denna bootloader (Kernel med DRM simulering m.m. inklusive TWRP) versionen som funkar för mig.
    Kopiera filen till C:\Flashtool\x10flasher_lib och öppna command prompten.
    Gå till den katalogen och skriv "fastboot devices -l". Får du ett svar så funkar drivrutinerna och du kan gå vidare.
    Installation av drivrutiner finns i C:\Flashtool\drivers. Beroende på OS så kan du behöva inaktivera kravet på signerade drivrutiner tillfälligt.
    Skriv "fastboot flash boot e6583.img" så ska allt vara fixat. Skulle kommandot inte funka använd alternativet för att flasha kernel i Flashtool på blixt knappen.
    I vanliga fall då man även flashar en recovery så når man den via att trycka volym ner när lysdioden börjar lysa vid uppstarten. I detta fallet så startar telefonen bara om igen. Håll volym upp för att nå den recovery som är inbyggd i nyss flashade filen.
    Väl där inne kan du välja att installera senaste SuperSU som flashbar zip fil. Senaste filen finns här.

    Detta gäller alltså svensksålda telefoner e6853. Vid nyare firmware än nuvarande så kan du behöva kolla in min källa nedan om ev nya filer.

    Övrigt:

    Fastboot läget når man via att ha telefonen avstängd. Håll i power och volym upp samtidigt som du kopplar in telefonen. Släpp knapparna när lysdioden lyser rött. När den lyser blått så är telefonen i rätt läge.

    Flashmode når du via att ha telefonen avstängd och hålla i volym ner när du kopplar in den. Den lyser först rött och sedan grönt.

    Informationskälla
    Bootloader

    Efter önskemål ifrån mig så tog skaparen av Bootloader/Kernel filen bort SuperSU. Man kunde nämligen inte uppdatera/byta SuperSU på egen hand annars. Hoppas flera än mig håller med om att det är bättre att installera det manuellt istället för att integrera det :-)
     
    Last edited: 1 nov 2016
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Fel forumsdel. Borde väl flyttas till ROM och utveckling istället för allmänt?
    @Honda@Honda @bernard@bernard
     
    bernard och Honda gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja, jag tror också det passar bäst där!

    Bra tråd/guide/tips! :)
     
    bernard gillar detta.
  4. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Det blev skrivet av bara rena farten ;) Kortfattat och testat skrivet på svenska saknades. Glad att jag hittat grejer så jag är mer nöjd med telefonen. Saknade root men ville ha kvar DRM funktionerna. Var inte nöjd med vissa DRM lösningar så jag ville inte göra något med telefonen innan allt detta verkade vara tillräckligt pålitligt och enkelt att göra.

    Skickat från min E6853 via Tapatalk