Diskussion: 4.04 rullas ut

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Snö, 28 mar 2012.

  1. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Varför krångla när det är så enkelt att byta till yakju? Känns ganska meningslöst att vänta på Samsung kvalitetssäkring.
     
  2. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tycker iofs. inte det är vi som krånglar utan Google som krånglar till det genom att inte sköta alla uppdateringar rakt av. Efterlyser också mera information från Google gällande uppdateringar, men det lär väl aldrig hända.
     
    Arnie gillar detta.
  3. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja det vore ju inte fel med lite officiell information om exakta skillnaden och varför det tar en månad extra för yakjuxw att få uppdateringar.
    Skrev ett inlägg på googles hjälpforum om det för två dagar sen men har väl inte så jätte mycket förhoppning för att man ska få nåt bra svar därifrån.
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Är inte svaret att Google måste vänta på att operatörer i området romen är för och Samsung ska godkänna den?
     
  5. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo det är väl säkert så men det är ju ingen som fått något officiellt svar vad jag vet, det enda jag har sett som man har att gå på är från någon väldigt oinformerad person på Samsung Sveriges facebook-sida som säger att det är google som har hand om all mjukvara även för yakjuxw men att samsung gör kvalitetskontroll på den men att de kunde inte säga när den skulle komma ut och får inte säga hur det går med kvalitetskontrollen med hänsyn till Google.

    Sen är ju det många länder som använder yakjuxw så måste alla lokala operatörer eller lokala Samsung knotor göra kvlitetskontroll och godkänna innan nån kan få uppdateringen?

    Det kanske är därför det tar sån väldigt lång tid, kanske är nån seg operatör i Ungern som gör att alla får vänta.
     
  6. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Oy! Snacka inte illa om mitt faderland ;-)

    Nä men som jag skrev i ett annat inlägg så känns detta otroligt onödigt med dom här "kontrollerna" i Sverige och om inte hela Europa så största delen av det. Vi har en GSM standard här. Det är för länder utanför dessa standarder som behöver egna versioner. Känns otroligt ogenomtänkt hela saken.

    Men om man bryr sig om sådant här så ska man göra om telefonen till yakju istället för att stångas mot Samsung och whina på forum, mycket mer produktivt.

    Men det är bara mina två cent.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    vespaman gillar detta.
  7. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Fast att det finns GSM, UMTS, LTE standarder betyder inte att det aldrig blir interopproblem. Så det är väl bra att de testar.
     
  8. kim_1138

    kim_1138 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  9. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Är förmodligen olika på GN och nexus S men min gamla Nexus S fick 4.0.4 ota idag, har ju redan bytt på min GN så vet inte hur det är med den.
     
  10. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Hur gör en för att uppdatera via sladd?
    Jag sitter med 4.0.1 och varje gång jag försöker uppdatera får jag bara en Android ned en triangel i magen trots att det står att uppdateringen är redo att installeras.

    Android-version
    4.0.1

    Version
    ITL41F.I9250XWKK9
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är inte annat än spekulationer för att folk på forumen inte fått den den senaste veckan. Som JBQ säger så kan det mycket väl vara för att de vill samla in feedback från den första vågen de skickade ut. Litar mer på Google-anställda än folks lösa spekulationer. :)
     
  12. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Fick samma: tryck volym uppknappen sedan på powerknappen så ska det komma upp en meny välj reboot system now
     
  13. Arnie

    Arnie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fortfarande bara stannat för folk med uppdateringen? Har inte fått den än heller, och nej, jag tänker inte böka med en massa SDKer och annat, med Nexus skulle man ju slippa sånt!?
     
  14. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det är iofs en engångsgrej som du gör och sen har du en telefon som är exakt som de som sålts med yakju och får alla uppdateringar direkt utan att de behöver kontrolleras av lokala operatörer.
    Och det verkar inte vara någon skillnad förutom namnet så det skadar inte att byta heller.
     
  15. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu finns det inget för google att skylla på längre. Så här ojämn utrullning av uppdateringar akulle aldrig Apple göra.
     
  16. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    1: Jämför inte päron och äpplen. Apple äger hela konceptet iPhone, hårdvara och mjukvara och tjänar pengar så fort du köper en iPhone. Google är ett gäng nördar som släppt ett mobilt OS gratis och tjänar pengar när du börjar använda deras tjänster via Android, inte på själva Android.
    2: Ta först reda på om det är Googles eller Samsungs fel.
    3: Bryr du dig så här mycket så fixa det då. Tar fem minuter att flasha in uppdateringen själv. Bryr man sig så här mycket om en 0.2 uppdatering så är man nörd nog att fixa det. Hell, har man köpt en Nexus är man nästan nörd nog.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    sebastian, Ascii, bosseh och 1 annan gillar detta.
  17. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Sitter med yakjuxw 4.02 och har inte brytt mig så mycket om att stressa med denna uppdatering.
    Verkar inte vara så mycket nytt, mer än lite bättre batteritid, kanske pga av signaltappet?
    Läste att kalendern skulle uppdateras med färger, men så verkar inte vara fallet med denna uppdatering???

    I ovastående inlägg verkar det bara ta 5 minuter att flasha in den själv och undrar då om det kommit något nytt som jag inte hängt med på?
    Måste jag inte rota/låsa upp den först och därmed försvinner allt?
    För att sedan göra om den till en jakju och efter det flasha och ominstallera allt?
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Låsa upp bootloadern wipar telefonen, root gör det inte. Root behövs inte för att flasha senaste yakju 4.0.4 och det går att låsa bootloadern efteråt.
     
    Egil gillar detta.
  19. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    För att slippa behöva ominstallera allt kan du med fördel göra en säkerhetskopia av dina installerade appar + tillhörande data med hjälp av "SDK-metoden": https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63428.
     
    Egil gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag gillar egentligen inte custom ROMs så mycket, i alla fall inte på Gnexen, än så länge. Det är ett jäkla virrvarr med ROMs som gör si och som gör så, och kernels. Funderar på att vänta ett tag och se vilken som sticker ut mest i mängden. Just nu lutar det åt att vänta på CyanogenMod till de släpper en RC eller stable.

    Fixar Google detta problem i en ny OTA kommer jag kanske byta från LiquidSmooth till den. Det enda problem jag än så länge haft med officiella IMM76D var signal-drops.