ÅÄÖ till Milestone-tangentbordet - enklare guide

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Ekofasc, 15 mar 2011.

  1. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag har utgått från denna tråd men förenklat lite och utan att man behöver använda adb.

    1. Ha en rootad Milestone.

    2. PC: Ladda ned denna Hex Editor - http://www.chmaas.handshake.de/delphi/freeware/xvi32/xvi32.htm.

    3. Milestone: Skaffa Root Explorer - https://market.android.com/details?id=com.speedsoftware.rootexplorer.

    4. Öppna Root Explorer och gå in i mappen system/usr/keychars. Titta på filen sholes-keypad.kcm.bin i listan - under dess filnamn står det:
    ->
    följt av ett annat filnamn, i mitt fall sholesp2a.keypad.kcm.bin.

    5. Leta upp filen med det filnamnet, det som står efter "->", i listan, och kopiera genom att långtrycka på den. Bläddra tillbaka och till sdcard och klistra in kopian av filen där.

    6. Anslut telefonen till datorn - spara ytterligare kopia någon stans så att du kan byta tillbaka till originalfilen om du skulle vilja det - och öppna filen du lade på sd-kortet med Hex Editorn.

    7. I högra fältet finns alla tecken som kan fås fram genom olika tryck på tangentbordet, ofta fyra tecken i rad i följden [enkelt tryck på tangent], [shift+tangent], [alt+tangent], [shift+alt+tangent].

    8. Placera ut å, ä, ö på valfri plats. Själv skrev jag å där det var ett frågetecken och flyttade fram frågetecknet någon ruta framåt så att jag får fram det genom att trycka shift och tangenten. Ytterligare några rutor fram sätter jag ett Å så att jag får stort Å genom att trycka shift och alt och tangenten. Sedan har jag ä på punkt-knappen och ö på komma-knappen. Av någon anledning fungerar dock inte shift och alt och punkt-knappen, så jag kan inte få fram stort Ä men det stör mig inte. Vill man kunna det, väljer man en annan tangent att placera ä och Ä på.

    9. Spara filen i Hex Editorn och koppla telefonen från datorn. Öppna Root Explorer och leta upp filen under sdcard. Kopiera, leta upp system/usr/keychars-mappen igen. Klicka på den gråa knappen för att montera som RW. Klicka på knappen för att klistra in den modifierade filen. Välj ok att skriva över den gamla. Klicka på den gråa knappen igen för att montera som RO.

    10. Starta om telefonen.