LÖST! Hjälp med spårning av vädersatellit-rigg med gps/lbs-tracker.

Diskussion i 'Allmänt' startad av tac, 16 dec 2017.

  1. tac

    tac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)
    Är med ett gäng som byggt en enklare satellit-rigg som vi skickat upp med väderballong tidigare idag. Vår primära GPS-transponder, en Spot II, dog efter en kort stund. I sista sekund innan vi skickade upp den så slängde jag på en enkel kina-importerad GPS/LBS-tracker med android-OS. Den ska vara uppkopplad på GSM-nätverket och skicka tillbaka, när man sms:ar den, antingen GPS koordinater eller Google Maps-position.
    Nu är denna vår enda livlina till en drös investerad tid och utrustning. Vi får sporadiska svar från den med en LBS-data som bara pekar på vår egen position. När vi ringer den så går signaler fram, och den svarar..
    Finns det någon här med mer erfarenhet eller idéer på hur vi skulle kunna spåra/triangulera vår rigg. Batteriet borde funka några timmar till.
     
    Last edited: 16 dec 2017
    bernard gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jobbigt läge.

    Du säger att den kör Android. Innebär det att den är inloggad på ett Google-konto? I så fall kan du vilja besöka https://www.google.com/android/find
     
    chraist och tac gillar detta.
  3. tac

    tac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)
    Update! Då både primär GPS-transponder och den lilla billiga gsm-GPS:en svikit så brillierade den mest analoga av metoder; en isfiskare hade hittat vår krashade rigg och ringde upp oss på det nummer vi skrivit på riggen. Allt är räddat och slutet är lyckligt. En riktigt äventyrlig helg.
     
    bernard, eastbound, Asawi och 3 andra gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Coolt. Hur långt blev äventyret för ballongen?

    Vad är ens oddsen för att någon ska hitta den :S
     
  5. tac

    tac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4 (död)
    Har inte kollat data från flygdatorn ännu, men uppskattningsvis kom den till en höjd av 32000m, och färdades geografiskt ca: 100km, och var uppe i 4,5 timme. Den hade tre kameror, en GoPro 6, en GoPro 3+ och en Canon EOSm med 22mm-lins. Flygdator, GPS, uppvärmt och isolerat batteripack på 12800mAh och lita annat lull. Allt detta riggat på en ram av kolfiberstavar sammansatta med 3D-printad polykarbonat, med rörisolering på lediga bitar för att fungera som flytpontoner Nån månads planering och en veckas byggtid. Riktigt vackert om jag får säga det själv. För att den skulle hitta den satte vi på en hel drös små blinkande LED-lampor samt ett pipande larm. Skulle gärna dela en bild men det hela är hemligt en stund till tills projektets huvudsyfte blivit offentligt., men det är i grunden en liten pr-kampanj.

    Oddsen var ganska låga, trots att den blinkade och lät, dessa åtgärden var mer för vår egen skull. Den landade i obyggden, vilket var ett medvetet val då vi inte ville skicka upp en där det var varken för mycket flygtrafik eller risk att träffa någon på marken.
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Kan du säga något mer om var den hade hamnat, var det ute till havs?
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    @tac@tac får man be om bilder när det inte är hemligt. Jag är fortfarande nyfiken :)
     
    bernard och Finskpinne gillar detta.