Allmän religionsdebatt (tråden utvecklats)

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 23 sept 2012.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.1072864-minister-skottpengar-pa-nidfilmare

    -Jag tillkännager i dag att den hädare som har smädat den helige profeten - om någon vill döda honom - så kommer jag att belöna den personen med 100 000 dollar, sade han.
    Ministern bjöd in talibanrörelsen och al-Qaida att delta i den "hedervärda handlingen", och tillade att han skulle döda upphovsmakaren med sina bara händer om han fick chansen, "sedan kan de hänga mig".


    I den franska staden La Rochelle greps samtidigt en man för att via internet ha manat till halshuggning av redaktören för den franska satirtidningen Charlie Hebdo som tidigare i veckan publicerat karikatyrer av profeten Muhammed. "Det viktiga är att inte låta honom leva i fred," ska mannen ha skrivit på en hemsida.

    Religion... Det är tamejfan det galnaste människan någonsin uppfunnit. Är det bara jag som blir jävligt orolig för framtiden när man läser om sådant här?

    Och inte fan är det bundet till en eller en annan religion. Allt är lika sjukt.
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Religion är inte problemet tycker det är ignorant att säga så när man inte ens vet en gnutta om en endaste av dem. Faktum är att alla större religioner(skriver så för att det trots allt finns religioner jag inte vet något om) har fredliga budskap. Sen finns det också inom alla religioner tyvärr extremister som har valt att tolka budskap på ett annat sätt och är mindre fredliga, och vanligt hederligt folk som ofta blir ledda på fel väg.

    Skickat från min LT26i
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Oavsett motivering så är sånt här inte okej. Det som är mest skrämmande är att ingen där verkade protestera när han sa detta. Det som gör mig mest orolig för framtiden.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Har suttit och suddat ut minst 10 olika grejer jag skulle kunna skriva, men då har väl jag satt foten på detta forum för sista gången.

    Ska människor hålla på som de gör i Islamiska länder så har vi garanterat ingen ljus framtid.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ingen kan förneka att världen idag hade varit en mindre våldsam plats ifall religion inte hade funnits kvar. Hade alla i världen haft samma möjlighet till utbildning som vi här i riktigt i-länderna hade religionen försvunnit snabbare.

    Ju snabbare desto bättre. Förr såg jag bra saker med religion. Nu för tiden har jag helt tappat förtroende till det. Masspsykos på högsta nivå.

    Inte för att jag inte respekterar andra människors val. Vill man tro på en gud så får man det. Man kan inte tvinga alla här i världen att ha rätt...
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Outbildade extremister finns tyvärr lite överallt. Motmedel borde vara att se till att de kan få mat för dagen utan att sälja sig till terror.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Man ska få leva som man vill. Men andra ska inte ge sig in på om jag avbildar snubben på korset, Buddha eller profeten Muhammed.

    Om religion kan lämna mig ifred så lämnar jag religion ifred.
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Visserligen. Men att kalla all religion masspsykos är ju också löjligt, det är som någon skrev folk som inte har något annat att tro på eller leva för som hamnar i såna positioner. Tror du att det hjälper när icke troende skriver saker som dig, fast mycket värre? Bort med religion, alla är hjärntvättade osv? Tvärtom är det mycket eggande och leder egentligen bara till ännu fler extremister.

    Ge folk en chans så ska du se att ingen har något emot att du inte är troende, du säger att du respekterar andras val. Det gör du säkert också men du trycker samtidigt ner samma människor du påstår dig respektera, vad väntar du dig som respons då?

    Skickat från min LT26i
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nu är jag inte muslim och har ingen åsikt om det som hände. Men att avbilda en så stor symbol som mohammed som något som anses vara så äckligt idag, är det att lämna någon ifred? Med det sagt är det även helt fel att mörda oskyldiga pga det

    Skickat från min LT26i
     
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Man ska ha respekt för att folk tror det de tror. Jag tycker det är respektlöst att avbilda profeter när det upprör andra.

    Jag kan komma på min egen religion som jag tror på som säger att jag inte får avbilda träd, eftersom träd är min Gud. Men om din kompis avbildar ett träd och visar upp det för mig så påverkar det inte min Gud eller det jag tror på på något sätt.

    Människor kan ju inte bara sluta rita bilder för att några andra säger det är fel.
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jo absolut håller med. Men tycker du inte det är skillnad på en bild som visar ett vanligt träd och en bild där trädet är pedofil? Ska inte gå i på vad som är skrivet om profeten nu. Sen är det klart att det får större mening ju fler det finns som tror på det, eller ju fler som tar illa upp kanske man ska säga

    Skickat från min LT26i
     
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag är faktiskt inte så rädd för var världen är på väg åtminstone inte när det kommer till religion.

    Jag ser det så här istället. Religionen har varit mer eller mindre ohotad i tusentals år. Det har varit konflikter mellan religioner men nu känns det mer som att hotet för alla religioner kommer från motsatserna till religion.

    När det kommer till dessa konflikter så finns det två sätt en människa kan reagera. Antigen lever man vidare som vanligt och accepterar förändring eller så går man åt andra håller och försöker försvara hur det alltid har varit. Vilket kan innebära vilka dumheter som helst.

    Det jag vill ha sagt är att vid all förändring så kommer det bli stora konflikter där den ena sidan kommer gå vinnande ur förr eller senare.

    Så alla ni som är emot allt vad religion heter detta är den enda vägen som religion skulle kunna försvinna. Självklart kommer det innebär att många människor kommer dö. Men det är inte så enkelt att förändra något man tror på.
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag är faktiskt inte så rädd för var världen är på väg åtminstone inte när det kommer till religion.

    Jag ser det så här istället. Religionen har varit mer eller mindre ohotad i tusentals år. Det har varit konflikter mellan religioner men nu känns det mer som att hotet för alla religioner kommer från motsatserna till religion.

    När det kommer till dessa konflikter så finns det två sätt en människa kan reagera. Antigen lever man vidare som vanligt och accepterar förändring eller så går man åt andra håller och försöker försvara hur det alltid har varit. Vilket kan innebära vilka dumheter som helst.

    Det jag vill ha sagt är att vid all förändring så kommer det bli stora konflikter där den ena sidan kommer gå vinnande ur förr eller senare.

    Så alla ni som är emot allt vad religion heter detta är den enda vägen som religion skulle kunna försvinna. Självklart kommer det innebär att många människor kommer dö. Men det är inte så enkelt att förändra något man tror på.
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det tycker jag faktiskt inte att det är. Men det beror kanske på att jag inte tror på att det finns en gud, en profet och 10 budord som kom nedvandrade ifrån ett berg med en snubbe som hade haft ett möte med gud. Det håller liksom inte i mitt huvud. Inte heller enkla faktum som att jorden är klart äldre än vad religion säger. Det är en illusion. Det är en gammal kvarleva av hopp som behövdes i en hopplös värld. Det är precis det som våran värld idag inte behöver vara.

    Religion var jättebra på sin tid. Det var som nutidens träffpunkter. Likasinnade samlades på ett ställe och hade samma intresse. Det var enklare att följa uppsatta regler än att skapa egna. Det är absolut inget märkligt alls med det.

    Problemet är att religion har utnyttjats ifrån att det uppfanns. Det tog rejäl fart med korstågen om man tittar på nutid. Där kan man snacka om att utnyttja religion och riva upp människors liv för egna intressen.

    Ifall mina åsikter leder till fler extremister än vad de som står på religionens sida idag tillverkar med sin retarderade retorik och idiotiska påståenden om vad man får och inte får göra enligt en "helig" bok säger känner jag mig nästan lite stolt. Varför jag säger så är eftersom jag är så förbannat säker på att mina åsikter fungerar som en motpol istället för eggande och bildande av extremister. De som blir extremister blir det ändå. De är visserligen också i någon slags psykos eftersom de ofta tror att alla muslimer är likadana. Det extremisterna inte förstår är att muslimerna som följer de heliga krigen själva inte har en aning om varför de gör detta. De gör det för att en profet skrev det för tusentals år sedan. Eller så säger i alla fall ledaren.

    Religion är i grunden inget annat än ett nödvändigt ont för den tiden då det uppfanns. Det ser man rätt enkelt på hur nära alla religioner hänger ihop. Jämför lite så ser du att de flesta av våra nutida religioner är byggda på religioner som fanns långt tidigare. Såpass långt tidigare att jorden i vissa fall enligt våra nutida religionsutövare inte ens fanns till.

    Jag väntar mig ett uppvaknande. Jag hoppas att folk i världen kan få upp ögonen för vad religion egentligen är. Jag vill få upp ögonen för att folk kan stå på sina egna ben istället för på andras. Vi klarar oss SÅ bra utan religion i SÅ många länder idag så det är otroligt trångsynt att tro något annat om de som ligger lite efter i utvecklingen.

    Det ironiska är väl också att de som är som mest våldsamma också är mest religionstäta. Titta på mellanöstern. Titta på USA. De bygger krig med hjälp av gud.

    Det var inte riktigt det religion var tänkt att göra.

    När religion uppfanns bringade den samman en splittrad värld.

    Nu för tiden splittrar den samma värld som den först var påtänkt att föra samman.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det gäller egentligen bara att ställa sig själv en enda fråga. Vad är viktigast? Åsikts- och tryckfrihet eller stolthet?

    Och innan du säger att "tro" borde stå på samma sida som stolthet; Hur många judar eller kristna (oberoende av vilken typ) gör på det här sättet när Jesus avbildas på ett ofördelaktigt sätt?

    Det handlar inte om tron. Det handlar om vilka som och hur de styr tron.
     
  16. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har inte lust att svara på allt. Mest för att inte starta ett krig i tråden också. Långt färre absolut, men våldsamma människor finns överallt, jag är själv kristen och har sett andra likasinnade göra dumma grejer.

    Tror att till skillnad från dig ser jag inte på religion som något som splittrade eller höll samman ett folk. För mig är det en TRO, det är vad jag grundar mitt liv på och vad jag tar mina beslut efter. Jag tror starkt på det som kristendomen predikar så du förstår att jag inte argumenterar för religion "bara för att", eller för att inte alla är onda. Jag förstår helt klart att det orsakar massor med problem och död. Men jag ser också hur det hjälper otroligt många människor i tider svårare än folk kan föreställa sig, jag har också sett och hört otroliga saker.

    Och hur mycket folk än anser att religion är fel förstår jag inte hur de kan vara så aggressiva, nedlåtande och rentav våldsamma mot religiöst folk. Det är en sak om något händer pga av vad en extremist tror och tänker. En annan att bara dra alla över en kam, eller hur(precis det som muslimer gör just nu genom att döda som svar till ett visst youtube klipp)? Ska man vara riktigt tydlig också så är det ju egentligen så att sharialagar, ursprunget till heligt krig, inte har något med islam att göra.

    Med det sagt observerar jag svaren och slutar skriva här, trevligt o se vad folk tycker o tänker :)
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hela min flickväns familj är kristna, och ganska mycket också, så jag är mycket van vid att ha med kristet folk att göra och där är det ingen som tar illa upp. Det är liksom inte det som är målet för mig...

    Och det du säger är det jag säger fast du säger det med andra ord. Det är inte tron i sig, eller religionen i sig, som skapar våld. Det är hur den används och missbrukas. Hade den inte funnits hade världen varit lugnare. Självklart hjälper den också men frågan är till vilket pris.



    Men då kan jag ju faktiskt fråga dig en fråga som jag inte vågat fråga hennes farsa än! Kan ju vara lite spänt om man råkar fråga fel fråga :)

    Om man tror på kristendomen, och bibeln framför allt, hur förklarar man dinosaurier, rymden och allt det andra som talar rätt hårt mot att bibeln ens är sann?
     
  18. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Väljer väl att svara ändå :P

    Tror du det? Jag menar, religion kom till när folk behövde svar på frågor som inte kunde besvaras med tidens vetenskap, vad skulle hända om ingen visste? Who knows.

    Först och främst, vi förnekar inte rymden :D Eller ja, först och främst, jag har självklart inte alla svar så tro inte stenhårt på mig. Vi tror helt enkelt att alla djur kom till i samband med människan, om det fanns eller inte fanns dinosaurier då är för mig mindre intressant. Vilka djur som kom till eller försvann mellan då och nu är inte heller särskilt intressant(säger inte att jag är totalt ointresserad av naturvetenskap, är bara inte intressant här). Sen vill jag tillägga att precis som religion kan anses vara en teori(ingen idag vet vad som hände) fungerar vetenskap på samma sätt, det finns ingen sanning egentligen. Det finns bara teorier så starka så de tas som sanningen, vissa teorier är så intressanta så man t.ex har byggd LHC bara för att ta reda på om det är sant. När det gäller fossila bevis har man ju lyckats återskapa det förflutna ganska bra, trots det är det ingen som kan säga säkert vad som hände.

    För övrigt tror jag det skulle göra dig mycket gott att ta dig tiden att läsa bibeln och koranen om du inte redan gjort det, eftersom du ändå har en del med det o göra.

    Och så tar jag inte illa upp av dina ord, jag låter folk tro och säga som de vill så länge de inte kränker mig på ett personligt plan. Men tro:)teeth:) mig, det finns folk som gör det, beviset finns i mellanöstern.

    EDIT: Misstolka inte det jag skrev om vetenskap. Finns självklart teorier som kan och har bevisats. Higgs bosonen är en som kan bevisas, den mest välkända bevisade teorin är kanske den att jorden är rund?

    EDIT2: LHC byggdes visserligen inte enbart för Higgs bosonen om man ska vara petig, men det är maskinens huvudsyfte.
     
    Last edited: 23 sept 2012
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis. Den tillkom för att svara på alla sorters frågor. Bland annat mycket av det som är bevisat i vetenskap idag men hur fasen skulle man kunna veta det då :P

    På vad som hände finns det ganska bra förklaringar för idag. Hobbyforskar en del nu på egen hand. Mycket amatörmässigt men man lär sig alltid nåt nytt! De har fått fram en rätt bra bild av hur allt vi ser runt oss bildades. Snabbt så är det småskit som samlar ihop sig till större klumpar skit och till slut kommer planeter fram. Finns "lite" mer info där emellan men det skulle ta upp lite väl mycket text för att förklara. Finns att både läsa och titta på OM man nu vill.

    Men det är lite moment 22. Det går ju alltid, precis ALLTID, att säga att bevisen är fejkade. Det finns inte en enda källa som är pålitlig. Inte ens våra egna ögon. Men man får väl helt enkelt väga det ena mot det andra och känna efter själv vad man själv tror sig vara mest troligt. Alla levande organismer skapades av en snubbe eller att evolutionen har gjort sitt. Evolutionen är ju också något som är rätt lätt att bevisa i små steg. Men det är som sagt upp till var och en.

    Har läst Bibeln och delar av koranen. Det var inget för mig. Jag tyckte att det lät jäkligt märkligt redan när jag var 14-15 (när man nu började sin konfirmation) att bibeln ens kunde vara en smula sann. Redan då tvivlade jag rätt bra starkt. Redan då hade jag frågor som jag ännu inte fått svar på.

    Problemet med de där astokiga extremreligiösa människorna är att de lika snabbt som du, jag och hela fysikervärlden säger "Vi har hittat en vääääldigt liten beståndsdel så snart förstår vi kanske hur vi är byggda!" själva säger "Ja men den har gud skapat.". Jag tror inte det finns något annat forum än just religion där det argumentet tas på allvar :)

    Men då fattar jag lite mer. Det handlar alltså om att de bevis som finns i fosiler, bergskedjor och havsbottnar helt enkelt KAN vara fabricerade. Tack för svaret :)
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Fast det finns konstiga organismer i evolutionen också som jag kan leta upp imorgon om du vill.

    Sen skrev jag ju inte att vi tror att bevisen för dinosaurier är falska, jag skrev att jag inte är intresserad av deras existens, och att det egentligen inte spelar större roll för min tro. Varför jag la till det där med teorier är att man som du kan tänka dig ofta får frågan om man kan bevisa det. Men jag har verkligen inte skrivit att fossila bevis är falska :)

    Tro nu inte att jag tror att vi ser exakt likadana ut nu som när vi skapades, jag förstår evolution och tror att allt utvecklas över en lång tidsperiod. Men jag tror inte att det hela började med encelliga mikroorganismer som till slut blev miljontals olika arter

    Skickat från min LT26i