Allmänna tråden om Mesh wifi Nätverk

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Fredriks, 2 sept 2017.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tänkte starta en tråd om något jag varit intresserad av ett tag nu, Mesh wifi Nätverk.

    Här kan vi dela erfarenheter och kunskaper om dessa.

    Gillar det jag läser om Mesh system men blir lite förvirrad i djungeln av dom som finns.

    Bor själv i hus och har egentligen as bra wifi men det är sviktande utomhus o framförallt på altan sidan. Med ett Mesh system kan man placera satelliten som bara behöver ström på ett ställe som gör räckvidden bättre (hoppas jag)

    Av den anledningen funderar jag på ett Mesh system. Det jag fastnat för mest nu är Netgear Orbi RBK50 som verkar riktigt bra i reviews. Det andra är Asus Lyra, detta verkar vara lite varierande omdömen om dock.

    Vill gärna köpa i Svensk butik så man kan lämna tillbaka om det inte fungerar som tänkt

    Någon som har erfarenhet?
     
  2. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har tp-link deco hemma, har bara haft det ett par veckor men det funkar fint. Tyckte de andra alternativen var för dyra. Vissa enheter verkar ha lite svårt att fatta att de ska byta mesh-punkt ibland. Fick bra mycket bättre signal, nu täcker jag in hela huset och tomten, har ändå bjälklag i betong till källaren där inkommande fiber sitter. Med min gamla router funkade det rätt dåligt på övervåningen och inte alls ute på tomten. Har ingen erfarenhet av de andra systemen men deco funkar fint för mig, gillar att man gör alla inställningar via en app, lite tråkigt att man måste vara ansluten till en molntjänst för att göra det bara.
     
    Fredriks gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Väldigt intressant! Vad hade du innan det systemet?
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är intressant teknik, men jag undrar om inte det som du behöver är något mycket enklare - en eller flera repeaters?

    Xiaomis kostar under en hundring på Aliexpress, och har fungerat bra.
    Nu vet jag inte vad som säljs i butikerna.
    .
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Problemet är att jag har svårt att dra kabel till repeaters. Har redan testat extenders och det var helt värdelöst. Vill ha ett sömlöst nätverk med bra hastighet och bra räckvidd utan att behöva dra kablar mellan enheterna. Av den anledningen känns ett Mesh Nätverk intressant
     
    cobben gillar detta.
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Då skulle jag rekommendera Ubiquiti:s konsumentprodukt Amplifi HD, snygg och smidig med app gör att styra över familjens och gästers surfande utan att du behöver registrera upp något molnkonto. Första konfiguration sker automatiskt via blåtand genom appen. Kostar en liten slant men helt klart värt det för att slippa krångla, och har du en riktigt gigantiskt hus så köper du bara till extra mesh accesspunkter som i sig sätts direkt i vägguttagen med justerbara antenner.
     
    Fredriks gillar detta.
  7. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Någon billigare asus-router, innan den en dyrare asus rt-66 som funkade bättre än den billiga (tills den gick sönder). Det funkade hjälpligt med båda så länge man inte skulle genom betongen i bjälklaget. Hade den på bottenplan innan när vi hade adsl men när vi drog in fiber hamnade det i källaren.
     
    Fredriks gillar detta.
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har tittat på den också faktiskt, intressant enhet. Varierande omdömen när man läser om den på internet bara men den verkar ju ha väldigt bra räckvidd. Vet inte om övriga familjen går med på att ha dom accespunkterna på väggen bara[emoji16]. Ser ganska klumpiga ut det jag sett av dom.

    Men det är helt klart ett av alternativen
     
  9. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det stod mellan detta och deco för mig men amplifi gick bort pga klåfingriga småbarn, deco-enheterna är lättare att gömma undan. Lite korkat på deco att man inte kan skruva upp enheterna på väggen men det går ju med dubbelhäftande tejp
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hur är det med antalet enheter på Mesh Nätverk? Idag har jag en Asus rt AC 3200 med 3 band, 1 2,4 ghz och 2 st 5 ghz band. På ett Mesh system är det 2 band tillgängliga, ett 2,4 ghz och ett 5 ghz. Har ganska många enheter uppkopplade på samma gång idag, det är telefoner, plattor, chromecast, apple tv osv. Gissar på att jag har ca 25 enheter kopplade mot wifi som mest. Nu är ju kanske extremt sällan alla aktiva på samma gång men kommer det funka med 2 band istället för 3?
     
  11. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag kör själv med två Unifi AC Pro accesspunkt 3x3 MIMO och räknar med 10-15 enheter per antenn på de band, så 90 enheter per accesspunkt gånger två kanske är lite overkill men why not liksom [emoji16]
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Fick bli Netgear Orbi från elgiganten.

    Enkelt att starta upp via Orbi appen, tog bara några minuter så var allt klart.

    Ganska enkel att placera då enheterna ser ut som en blomvas ungefär. Placerade router delen nära mitt inkommande fiber modem och den andra på helt motsatta sidan av huset och på en annan våning. Satelliten visade omedelbart blå färg som visar på bra mottagning.

    Räckvidden är kanonbra, har I hela huset inkl utanför full mottagning på 5 ghz bandet nu.
    Går jag mellan enheterna så märker man inte när man byter från router till satelliten och tvärtom.

    Har full hastighet oavsett var jag testar nu för tiden

    Än så länge kan jag inte vara nöjdare med Netgear Orbi
     
    bernard gillar detta.
  13. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har bara 1 utöver routern men funkar kalas :) övervägde länge att köpa Deco M5 innan jag skaffade APn men billigare alternativet vann.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul! Hur har det fungerat med uppdateringarna? De sköts i bakgrunden automatiskt va?

    Velar lite mellan Orbi och Google Wi-Fi. Har en R7000 från Netgear i dagsläget, men är inte helt nöjd med mjukvarna skall sägas. Ofta har uppdateringarna haft sönder något så man fått rulla tillbaka.
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag tror inte dom sköts automatiskt, om man går in som adm via webben så ser det ut precis som på min förra Asus. Man kontrollerar manuellt efter uppdateringar och väljer uppdatera om den finns en tillgänglig uppdatering. Alternativet är att hämta mjukvaran från Netgear supportsida och ladda den manuellt.

    Har dock bara fått en uppgradering men den laddades allafall inte automatiskt.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, samma som på min R7000 i sådana fall. Hade helst sett att det var lite "set it 'n forget it" över uppdateringarna, som på Google WiFi.
     
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Sitter också och sneglar på att uppdatera till ett Mesh system.. Men priserna är helt sanslösa på dessa produkter så inte direkt något jag köper på impuls.

    Närmaste man kommer det förutom Google Wifi är nog TP-Link Deco som inte heller har fullt automatiserat men aningen smidigare då man får notifikation i appen om uppdatering och man då endast behöver trycka på ok/uppdatera/uppgradera så sköter den resten själv.
     
    bernard gillar detta.
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Fördelen med att dom inte laddas automatiskt är ju att man kan välja själv om man vill uppdatera. Man kan ju också läsa lite reviews om uppdateringen innan man laddar ner den.
     
    iterva gillar detta.
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ja, det är mycket pengar och av den anledningen valde jag Orbi via Elgiganten ifall det inte uppfyllde mina förväntningar kan jag lämna tillbaka det o fortsätta med min gamla router. Google wifi har jag varit intresserad av sen det kom ut men frånvaron i Svenska butiker gjorde att jag valde Orbi som också varit en enhet jag tittat på länge. Dessutom står det väldigt mycket positivt om Orbi när man googlar på det. Enheterna är inte heller "för" små utan ganska stora vilket borde betyda att man får plats med bättre antenner om man jämför med mindre enheter.
     
  20. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+