Android 2.3 för Liquid A1?

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av hobbitar, 30 mar 2011.

  1. hobbitar

    hobbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har det kommit ut någon fullt fungerande 2.3-version till Acer Liquid än? Jag har haft lite bevakning på modacohemsidan men hittills hittar jag bara ROM`s som har diverse buggar T ex ofungerande WiFi, kamera, datatrafiken stängs av efter samtal etc...

    Man kanske får vänta någon månad tills dessa problem har åtgärdats?

    Hursomhelst så tycker jag det är riktigt kul att dessa folk på Modacoforumet sitter och gör custom Rom`s åt oss liquidägare, dessutom helt gratis! (man kan donera pengar om man vill)

    Mvh //Hobbitar
     
  2. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nej, ingen helt fungerande.... Tror att LeoGingerBread's LiquidEdition v3.20 kan fungera om du kör med annan app för videoinspelning. Tror den ska vara relativt buggfri. Själv kör jag med CM7 Liquid (kang) 1.2.18 -CM7RC1- då den fungerar bra för mig. Datatrafiksbuggen har jag lärt mig att leva med ;)

    MIUI 1.3.25 for Liquid (Android 2.3.3) fungerar väl också bara du använder annan app till videoinspelning, men denna laggade i menyerna för mig, så nej. Tycker om iPhone lenheten jag har nu i min :)
     
  3. hobbitar

    hobbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror att killarna på Modaco snart har fått fram en fullt fungerande 2.3. Om några veckor så....

    Det jag är lite orolig för är hur man skall få in ROMen i telefonen, den förra flashade jag helt enkelt in via Acer Tool men jag vet inte om det går med dessa nya ROM`s?

    Jag är inte speciellt sugen på att roota min telefon och den tekniska kunskapen är låg.
     
  4. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Du behöver först roota luren, sen lägga in Malez Recovery, och till sist flasha den nya ROMen via recoveryn.. Extremt enkelt om du följer beskrivningar som finns på Modaco och på malez egna sidor..

    Definitivt värt det, jag kör/körde 2.3 på min Liquid, den saknar videokamera och sensorer men är mycket snabbare än 2.2.
     
  5. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Det här ser vi fram emot med stor spänning! Kan man fixa till så att alla enheter i telefonen funkar mot mjukvaran så förlängs ju den teoretiska livslängden på telefonen en del!
     
  6. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag läste nyss på Twitter att Liquid_user, samma kille som brukade läcka uppdateringar till Liquid A1 nu har läkt en Gingerbread version till Liquid metal.

    Eftersom några killar tidigare redan portat Liquid metals 2.2 till Liquid A1 så bör det inte vara omöjligt att de portar även denna. Om jag inte minns fel så fungerade all hårdvara i 2.2 porten.
     
  7. hobbitar

    hobbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter riktigt lovande!

    Jag kommer att ha kvar min Liquid så länge den fungerar/den kan uppdateras med custom ROM`s. Riktigt kul att dessa grabbar gör ett sådant grymmt bra jobb.

    Å andra sidan kanske jag inte gråter ihjäl mig den dagen jag tappar telefonen i golvet :D
     
  8. johnnyponny

    johnnyponny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Händer det så för er också att launchern måste ladda om alla ikoner när man t ex gått in i browsern? Irriterande som fan :@

    Annars är 2.3 väldigt smidigt, använder också RC1 tyckte att Leoparts var seg.
     
  9. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är ditt RAM som tryter, så därför dödas launchern. I CMsettings kan du ange att alltid hålla launchern i minne. Men A1 har begränsat minne...
     
  10. johnnyponny

    johnnyponny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det många som har samma problem då? Ganska nöjd med min A1 annars förutom det lilla lagget som kommer när man ska gå till launchern.
     
  11. Oskar

    Oskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du kan använda något som kallas för swap. Det innebär i korthet att du använder en del av SD-kortet som utökat RAM-minne. Livslängden på SD-kortet förkortas, hur mycket vet jag dock inte.

    Intressant? Installera Swapper Configuration från market. Sen är det bara tuta och köra! Ingen mer avslutad launcher bara för att du surfat lite :)
     
  12. marbud

    marbud Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vissa rom (ex Leo gingerbread) har compcache, vilket funkar som swap men använder komprimerat minne. Ger rätt bra effekt,men drar lite mer batteri. Går att slå på under prestanda menyn...

    Sent from my Liquid using Tapatalk
     
  13. koudelka

    koudelka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Liquid har oppen bootloader, du behover inte roota nagot for att installera en custom recovery
     
  14. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej du koudelka! Hur går det med programeringen? Varit lite dött på sistone på modaco... jag förstår att du inte har tid att arbeta ideellt, men håller du på fortfarande med Liquid?
     
  15. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har haft problem med mottagning/att det inte gått att ringa på flera 2.3or. Är det nått som är fixat? om ja, vilken är värt att satsa på?

    Jag skiter i videoinspelning. Bara telefonen fungerar (nån rom jag testade la sig i nån typ av flygläge som inte gick att komma ur, nätikonen visade ett flygplan men settings sa att det var av), har mottagning (med 2.2 har jag 3G ~50% av tiden jag är i skolan, med 2.3 ~5%).
     
  16. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Så vilken är den bästa 2.3 romen som finns nu?
     
  17. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    De som finns är väl:

    truecolor MIUI

    Lens_flare MIUI

    LeoGingerBread's LiquidEdition v5.0 (GRI40 AOSP+CM7.0.1)

    CM7 (flera utvecklare, bl.a koudelka, ThePasto)


    De flesta dessa använder sig av samma kernel, och det är tydligen i kerneln som de flesta buggar finns i.

    De utvecklare som gör bäst ifrån sig är i min mening ThePasto, koudelka (svensk, finns på detta forum) och truecolor. Men truecolor verkar vara snäppet bättre, så de flesta fixar brukar komma i hans ROMar först (inte alltid) och han borde släppa nytt idag.

    Men själv har jag gått tillbaka till LCR 2.0 just för att det är för instabilt fortfarande med låsningar och diverse buggar.
     
  18. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Lens_flare släppte MIUI 1.5.13 idag och den fungerar felfritt än så länge för mig, riktigt förvånad. Eller jo, kompassen fungerar inte, men den klarar jag mig utan ;)

    EDIT: Fortfarande problem med proximity sensorn.
     
    Last edited: 14 maj 2011
  19. Solnadroid

    Solnadroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör LeoGingerBread's LiquidEdition v5.0 (GRI40 AOSP+CM7.0.1). Funkar mycket bättre än Acers egna 2.2 som jag tycker buggade rejält. Svenska menyer som inte Acer orkade fixa i sin officiella version är ju rätt najs också:-)
    Edit: Jag trodde buggen med att datauppkopplingen havererar efter vissa telefonssamtal i Leo´s version 5.0 var löst, men det är den inte. Otroligt störande och därför ska jag testa Lens_flare:s verison när jag får tid.
     
    Last edited: 26 maj 2011