Android 6 uppdatering har låst musiken på SD kortet

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Kloppstock, 29 jul 2016.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    En fundamental tabbe att igår installera programvaruppdateringen Android 6? till min Xperia M5.

    Det har nämligen orsakad någon form av problem med SD-kortet där jag råkar ha min musik.
    Varje gång jag ansluter skiten till datorn dyker det upp ett alternativfönster "Anslut USB för"
    "Bara ladda
    Överföra filer (MTP)"
    Gör jag inte ett val i telefonen varje gång jag ansluter den! ser det ut att inte gå att browsa telefonen, så var det inte förr!, dvs där har vi fiasko numero uno.
    Och problemet mitt SD kort visar sig på utsidan i att när jag väl browsat så klarar datorn inte av att öppna min standardmapp för musikfiler, utan den ger upp vid 323 filer och söker därefter långsamt i oändlighet efter resterande tusentals filer, sedan hänger den sig..ochså måste man dra ut kuken för att det ska släppa.

    Detta problem representerar sig på ett märkligt sätt inne i telefonen ochså, besvären med att läsa in musikfilerna har nämligen tömt mina spellistor i min musikspelare Poweramp enbart, den hittar ungefär 40 låtar totalt varav 3-4 stycken är mina egna och inte dom nya exempellåtarna. "För många misslyckade filer, uppspelningen kommer stoppas" när man försöker scanna efter mera.
    men den har däremot full tillgång till alla SD-filer i Sonys egna skitplayer däremot.
    Fast det skulle inte hjälpa mig ifall jag ens hade viljan, då jag globalt inte kan browsa min musikmapp längre av någon anledning, och detta är det graverande problem nummer 2

    Ska jag köra en systemåterställning från en gammal säkerhetskopia och reversera Android 6?, fast å andra sidan vill jag alltid ha den senaste uppdateringen.
    Att gå till min återförsäljare och tror att dom vet något om hur man löser det här är väl naivt och utanför deras åtaganden eller hur? Att försöka googla fram på engelska rätt sökterm för andra som kanske delar mitt fräscha problem tror jag ochså är helt utsiktslöst?
     
    Last edited: 29 jul 2016
  2. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja nu ligger jag brunt till, jag ringde Sony Support, dom förnekar att det skulle ha med denna rostade marshmallow uppdatering å göra då för få ha hört av sig om samma issue det senaste dygnet ;)

    Dom råder mig att testa browsa på annan dator, vilket jag ska göra imorgon.
    Om det inte funkar vilken är högst troligt..så ombads jag formatera om SD-kortet för att någon fil skulle vara korrupt.

    Problemet är att jag inte kan kopiera manuellt musikmappen till datorn som säkerhetskopia innan formatering för då hänger den sig, och jag kan heller ej göra en säkerhetskopia i Sony PC companion på musikmappen.
    "Var vänlig vänta medans Sony PC Companion hämtar information om din telefons filsystem"
    Tror ni att den kommer bli färdig?, det tror inte jag...

    Så filsystemet är uppfuckat, och det måste lagas
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nä, har testat med annan dator och så fort Sony PC Companion ska hantera filsystemet så hänger det sig, vad fan ska man göra?