Android App uppdateringar knaprar utrymme

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gadgety, 20 mar 2017.

Taggar:
  1. Gadgety

    Gadgety Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    För några månader sedan hade jag 6GB fritt utrymme på min platta. Nu 600MB kvar. Plattan är Samsung så det är en del bloatware. Jag knappt laddat ner några apps alls under dessa månader. Allt som går att lägga på externt microSD, utan att roota, gör det, t ex bilder, filmer, ljudfiler.

    Totalt har jag 8,8 GiB appar, där "Google Play Services" är överlägset mest utrymmeskrävande på 5,2GiB, varav 5,11GiB data. Kan man göra något åt det?

    4,0Gib är "mediafiler." Jag har ställt in så att alla foton ska lagras på det externa kortet. Trots det visas 663MiB DCIM på det interna, och 454MiB som beskrivs som "pictures." Hur det kommer sig vet jag inte. Google är pigga på att föreslå att jag tar bort dessa och lagrar de på Google Photos online, men jag har redan ställt in så att foton borde lagras på externa kortet, och dubbleras på Google Photo.

    Det jag lägger märke till är att uppdateringar för appar verkar lägga till åtskilliga mb per vecka, och jag misstänker att det är här en del GB försvunnit. Några tips?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om Google Play Services tar hela 5,2GiB hade jag testat tömma/rensa cache/appdata för den tjänsten. Gå in på tjänsten under "Appar->Visa systemappar" och se om du kan tömma den.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter fullkomligt sanslöst med 5,11 GB data i Google Play Services! Jag har visserligen inte en Samsung, men kollar jag på min "vardagsmobil" som så tar GPS upp ett par hundra MB. Jag har ingen aning om vad som ligger i "data" där, men det "borde" gå att rensa.
     
  4. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Vad har du för platta? Gör SD-kortet till internt minne?