Problem: Android Auto och passat 2017

Diskussion i 'Android Auto' startad av Herrn, 11 maj 2017.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej har problem med Android auto och röststyrningen, när jag säger ring och ett namn så säger rösten hur kan jag hjälpa dej med ring och namnet, samma om jag försöker på engelska, samma problem, jag har provat med med 3 st olika telefoner och samma sak, har laddat ner den senaste android auto, någon som har någon lösning på problemet?
    mycket tacksam för hjälp
     
  2. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Vad jag vet fungerar det inte att ringa upp någon eller skicka meddelande i Sverige.
     
    bernard gillar detta.
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har bara fått det att fungera ett par gånger för länge sedan, jag kommer inte ihåg vilken version det var. Det slutade att fungera ganska direkt, jag tänkte inte heller på om det var vid ett versionsbyte, men jag tror inte det.
    Det är tydligen så att detta är en av anledningarna till att den inte finns officiellt i Sverige. I de länder den finns tillgänglig i Play Butiken fungerar det. Om man studerar listan på de 31 länder som stöds är det idel stora språk, och enbart åtta språk: engelska, spanska, tyska, portugisiska, franska, hindi, japanska och ryska. Jag antar att det är språkproblemen som hindrar vidare utbredning.
     
  4. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Fungerar inte för mig heller, provat med:
    Huawei P9
    APK från 12 maj
    Passat 2017
     
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kör inte AA primärt (kör mest bluetooth eller carplay) men jag har testat det flera gånger utan några som helst problem.

    AA med apk från 12e maj på min Nexus 6P. Passat -17 också.
     
  6. SimonR

    SimonR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag ska köpa en Passat GT 2016 nu i höst/vinter. Tänkte välja en med Navigation Discover Pro och Active Info Display för att få en större och mer högupplöst skärm samt navigation bakom ratten vid varv och hastighetsmätaren. Är det någon av er som har denna utrustning? Hur funkar det, flyter det på bra? Går det att använda knappen på ratten? Kan ni svara på samtal eller SMS? Det verkar som Google Maps inte fungerar på Active Info Display utan bara på vanliga skärmen.
     
    Last edited: 26 okt 2017
  7. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Utan att säga för mycket så är det så att svara via ratten fungerar bra inga problem, men svara på sms går inte, utan det är ju via telefonen som det styrs, du kan dock läsa sms i radion,kör inte själv med aktive info display så hur det fungerar där vet jag inte, jag kan bara se vem som ringer i displayen mellan varvmätaren och hastighetsmätaren, det stämmer du kan bara se Goggel Maps i radion, försök förhandla dej till att dom aktiverar röststyrningen som är orginal i bilen, om den inte redan inte är det, för android auto fungerar inte röststyrningen som det ska, jag köpte röststyrningen efteråt, det kostar runt 2000 kr hos vw, så det borde du kunna förhandla dej till det om du tycker det är intressant.
    mvh Herrn
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Röststyrningen i Android Auto är rätt begränsad då svenska inte fungerar fullt ut ännu, men när Android Auto väl lanseras i skarp version i Sverige skall det inte vara några problem.

    Om du byter till engelska fungerar det däremot som tänkt, men då blir inmatningen helt felaktig eftersom Assistant inte pratar svenska ännu.

    Tror tyvärr att Android Auto dröjer till dess att Assisstant talar svenska, och hur lång tid det kan dröja finns det ingen förutom Google som vet, så det kan vara lika bra att köpa till röststyrningen som du säger.

    De flesta här har ju väntat på att Android Auto skall komma igång officiellt i snart två år nu, börjar bli långdraget :)
     
    Herrn gillar detta.
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    @bernard@bernard så är det som du säger, när det väl lanseras så kommer det säkert fungerar bra, men har lite svårt att förstå att det ska ta så lång tid för dom att få det att fungera, som sagt det är ju bara Googel som vet när det kommer fungerar, men är rädd att det kommer ta ett bra tag till innan det fungerar.
     
    bernard gillar detta.
  10. SimonR

    SimonR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för informationen kring röststyrningen, det ska jag kolla upp inför köp. Men när du svarar är det via AA och inte via vanliga Bluetooth-funktionen?
     
  11. SimonR

    SimonR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är nog som du säger, AA kommer först när Assistant kommer på svenska. Google säger ju att de ska släppa Assistant till många länder nu inom kort så då får vi verkligen hoppas Sverige är med. :-)
     
    bernard gillar detta.
  12. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej jag svara inte via AA, AA använder jag inte efter som det inte fungerar med röststyrningen. utan när jag svara trycker jag på lurknappen på ratten.
     
    bernard gillar detta.
  13. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Köpte kabel till min pixel 2 XL igår och satt en kvart i bilen och la upp android auto, och helt klart är det språkinställningarna som spökar för dej. Hade samma problem då jag skulle röstringa och fick svar av en amerikansk röst. Efter ändringar i språket i menyn röst där jag valt US English som primär och svenska som sekundär fungerar det bättre. Samma problem med att låsa upp skärmen via röst på telefonen.
    Har en passat alltrack 2017 och tidigare har jag kört Apple car play utan bekymmer, men då man ska ha kabel i varje gång man använder det så använder jag hellre bilens egna röstuppringning och navigering vid kortare resor. Android auto och Apple carplay är bra på längre sträckor då man vill ladda och komma åt telefonens funktioner via stereon, annars för musik och sånt använder jag bara Spotify med bt kopplingen.
     
    bernard gillar detta.