Android Oreo / 8.0 - Allmänt, tips & tricks

Diskussion i 'Allmänt' startad av bvb, 22 aug 2017.

  1. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Saihtam, clarken och Nicole gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Verkar som att Google WiFi-Assistant (eller vad det kallas), som automatiskt kopplar upp telefonen mot publika wifi-nät av hög kvalitet, nu finns tillgängligt för alla telefoner, inte bara Pixel och Nexus? Eller har jag fel?

    En väldigt bra funktion anser jag. Av säkerhetsskäl används en VPN-tunnel till Google. Brukar hända mig titt som tätt på caféer och utanför hotell att jag kopplas upp, när jag i vanliga fall inte hade orkat kolla efter om det fanns Wifi.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, Wi-Fi assistent finns inte till alla vad jag vet. Dock så finns den tillgänglig på t.ex. LineageOS för att den är så nära stock Android
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag menade alltså i och med 8.0. Det jag byggde min spekulation på var att inställningarna för Wifi-Assistant inte längre finns i "Google"-sektionen av inställningar (den meny som hanteras av Google Play Services), utan direkt under Anslutning/Wifi eller vad det står. (För att vara mer exakt, de finns på bägge ställena nu).

    Jag kom på att ingen annan telefon än Pixel och Nexus har fått 8.0 än så länge, så svårt att veta svaret på frågan redan nu iofs..
     
    Spaderess gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Blir lite ställd av att notifikationer verkar vara avstängt som standard på många appar, kanske inte är någon som märkt av det så apparna frågar inte om att få visa ännu.
    Har gått i några veckor nu (med betan, men fick uppdatering igår) med att spotify inte har sin notifikation längre utan jag fick bara systemnotifikationen att spotify kördes i bakgrunden, visade ju sig såklart att jag inte hade gett spotify tillstånd att visa notifikationer (kan inte minnas att jag någonsin stängt av det själv)

    Vill fortfarande ha en mer systembred möjlighet att stänga av dots. Typ stäng av dots för alla bortsett från de här apparna. Istället för att behöva gå in i alla appar och stänga av dots för de jag inte vill ha det på :/
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vilka appar ger dig inga notifikationer?
    För mig är allt som det ska. Dock har jag stängt av nästan alla ljudnotifikationer sedan innan (när jag hade 7.1.2), det har hängt med över till 8.0. Notifikationer får jag alltså som det är tänkt.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Spotify har någon gång slutat att ge det. Utan istället får man O:s varning/notifikation att Spotify körs i foregroundservice i bakgrunden. (x app körs i bakgrunden
    Klargörande, jag har dem nu men notifikationer var avstängda först (inte av mig, andra testappar jag sett samma beteende från)

    Chrome och SwiftKey har dock ballat ur lite sen jag uppdaterade, som nu när jag skriver kom jag till körs innan allt låste sig. Är så på flera olika forum :-/
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hur stänger man av SPOTIFY då? I skrivbordsmiljön startar SPOTIFY automatiskt. I inställningar finns ingen valmöjlighet att knäppa av detta.
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Android O är ju ute nu. Hur får man tag på android O? Via OTA har android O inte dykt upp.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kunde gjort det tydligare, det är alltså när en låt spelas som en notifikation behövs och är notifikationerna avstängda för en app så får man en systemnotifikation att x körs i bakgrunden.

    Ännu en gång kunde jag skriva en knapp mening innan hela telefonen (2 ggr nu I detta meddelande) totalfryses I 5-10s. Wtf, är det SwiftKey måtro
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Inte varit med om några sådana problem, varken tangentbord eller notifikationer. Jag har alltså 8.0 också. Kan det vara något du själv har gjort på din telefon innan du uppdaterade, t.ex. någon app som påverkar notifikationer eller någon konstig inställning du har gjort?
    Du kanske kan testa att fabriksåterställa.
     
  12. xerxes2

    xerxes2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nokia 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 3
    Last edited: 26 aug 2017
  13. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Det är väl inget nerköp när alla tidigare är igång på alla sätt. Bättre att själv fixa om man vill ha avisering från en app.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Stänga av dots på 70 appar vs en systembred möjlighet där du gör det 1 gång och sedan sätter på dots på 5 appar.

    Ja, vad är lättast att göra...
     
    Kristy gillar detta.
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Någon som har kläm på stör ej-läget i O?

    Mitt tidigare use-case var som följer:

    In i möte - dra ner quicktoggle och slå på stör ej. Då fick man upp submenyn där man fick välja tyst/prioriterade och en timme/för evigt och tryckte OK. Klart

    För att slå av använde man bara quick toggle.

    I O så slår quick toggle bara på funktionen - man har ingen aning om ifall det är för evigt/en timme och om den blir helt tyst/stör ej (verkar minnas vad man kört sist)

    Kan man få till det lite mer som förut utan att dra ner hela gardinen och klicka på texten för stör ej?
     
  16. Micken

    Micken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade 8.0 via OTA igår på min Nexus 5X och det mesta ser ut funka som det skall.

    Det som strular är om jag försöker öppna Inställningar, då går den sedan direkt till Lagring.

    Försöker jag "backa" där med pilen så laddar den om Lagring igen. Kommer alltså inte åt någonting under Inställningar annat än Lagring.

    Nån idé om hur det går fixa?
     
  17. Micken

    Micken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan ju svara mig själv här..

    Har jag telefonen i liggande/landskapsläge så funkar det att kolla runt i Inställningarna. Få se om det fixas i nån senare uppdatering typ 8.0.1.
     
  18. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Måste vara något som blivit fel hos dig. För hos mig fungerar det utmärkt att gå in i inställningarna. Kanske en factory reset Kan hjälpa?
     
  19. Micken

    Micken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Två saker:

    Den kommer ihåg det val du använde senast, dvs jag som brukar använda "Priority only" tillsammans med "until you turn this off" får den kombinationen aktiverad när jag använder snabbvalet. Ser inte riktigt hur du kan se det som ett problem?

    Om du inte är nöjd med snabbvalet ska du ju istället för att trycka på ikonen välja texten "Do not disturb" ("Stör ej" på svenska), vilket du själv verkar vara inne på. Visst har du hittat den möjligheten? Då får man möjligheten att finlira exakt vilket val man vill slå på. Jag tycker detta är en stor förbättring. Jag ser inte heller hur det blir några extra steg riktigt. Jag tror du vänjer sig snabbt! :)