Android Oreo / 8.0 - Allmänt, tips & tricks

Diskussion i 'Allmänt' startad av bvb, 22 aug 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Oj då, varför använder du en sån app?
    Jag skulle aldrig ha något sådant installerat, dels finns inte behovet att styra appars ramanvändning, batterianvändning, bakgrundsinställningar osv (jag anser att Android sköter sådant bäst själv och att en tredjepartsapp bara förstör), dels måste den ju vara fylld med bloatware, malware och liknande samt visa reklam. Min erfarenhet är att alla sådana appar är framtagna av kinesiska företag som vill få tag på användardata. Finns kanske undantag.

    Mitt råd: ta bort den appen. Är det något särskilt du har använt den till?
     
    bernard gillar detta.
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag brukar köra en timme och vad jag kan se kör den alltid för evigt om man tar snabbvalet, så det är en försämring för mig. Nu måste jag alltid gå igenom alla steg för att vara säker på att den är som jag vill.
     
  3. Josef i backen

    Josef i backen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Kör Nexus 5x med android nougat, och telefonen hittar inte uppdateringen till Oreo! Vad gör jag för fel?
     
    bernard gillar detta.
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Inget. Utrullningen brukar pågå i ett par veckor. Är man otålig får man lära sig köra adb sideload.
     
    bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Du kanske ska vara glad att du inte fått uppdateringen ännu, för Google verkar ha kaos i huset just nu ;-)

    Jag som redan har 8.0 fick den igen idag. En hel GB att ladda ner, när det i själva verket tycks vara säkerhetsuppdateringen för september. Inget annat skiljer. Kanske feldöpt?

    De som har Pixel med 8.0 har fått en uppdatering som kallats 7.0.1 idag, vilket uppenbarligen har varit feldöpt eftersom det också varit säkerhetsuppdateringen för september.
    Så google verkar inte ha så bra koll just nu!
     
  6. Massa

    Massa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag uppdaterade igår, och har en fråga.
    Förut hade jag en mörk statusbar och vita ikoner. Nu är den vit med svarta. Går det att ändra färgen när man drar ner statusfältet? Har letat som en tok..
    Nexus 5x
     
  7. walo

    walo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har de tagit bort timerfunktionen på DnD eller går det att ställa in?
    Vill kunna ställa in ljudlöst i en timme och att den sedan själv går tillbaka till normal men hittar ingen info nånstans om det går i Oreo.
    Men känns ju ett steg bakåt om de slopat en sådan funktion som tidigare funnits.
     
  8. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det går att ställa in om du drar ner gardinen och klickar på texten under ikonen för dnd. Håller med om att det nya sättet är klumpigare och suger rätt hårt.
     
  9. walo

    walo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Du är en ängel :D tack!
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Körde in Android O förra helgen, fick också uppdateringen som egentligen endast var säkerhetspatcharna för september!

    Men håller på och får ett bryt på Google Payments som dyker upp titt som tätt med mitt sparade bankkort då man ska skriva in ens personnummer, som t.ex i Handelsbankens app.

    Tyvärr känns Android O inte riktigt färdig, då den buggar ur rejält på vissa saker märker jag. o_O
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Rent principiellt är det ju värdelöst, och Google borde inte kunna göra en sån tabbe. Men som tur var är det ganska begränsad skada i detta fall tycks det:

    The bug will only be noticed in situations where the carriers provide their customers with unlimited access to certain apps like WhatsApp and a number of other apps. In such situations, even though you have used up all of your mobile data, you should still be able to use these apps. But users complain that as soon as they exhaust their data, mobile data is turned off completely. That is apparently because Android Oreo wasn’t built to respond to such sort of situation.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Du pratar om den nya autofill-funktionen antar jag. Den har jag inte märkt av alls, i någon enda app. Är det på något mer ställe än Handelsbankens app du fått upp en sådan grej?

    "Inte riktigt färdig" - Något mer du tycker är oslipat i Oreo eller som inte funkar? Jag tycker det är stabilt och funkar bra, men tyvärr ändå en värdelös uppdatering då den inte erbjuder något mervärde alls och Google återigen har försummat en massa bra funktioner som man borde ha infört för flera år sedan (kan räkna upp säkert 10 saker)...
     
  14. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Fick 8.0.0 till 5x över OTA igår. Telefonen är märkbart långsammare tyvärr. Jag kör YouTube Kids till barnen som är installerad via APK. Har alltid funkat hur bra som helst. Programmet gick att installera och köra. Upptäckte efter ett tag att appen försvunnit utan att jag fått någon notis. Jag kunde installera igen men efter ett tag försvann även den installationen. Nu står det bara att jag inte kan installera den igen. Detta är jättestörigt. Jag har letat i inställningarna men hittar inget som skulle vara kopplat till detta förutom möjligen Googles nya säkerhetsskanning av enheten. Tycker ändå man borde få en notis och få välja hur man vill göra. Jag tycker att möjligheten att installera appar via APK är en av Androids styrkor. Nu letar jag efter en inställning eller sätt att komma runt detta. Alla tips välkomna. Tills detta och prestandan är löst vill jag avråda alla att göra uppdateringen till Oreo på Nexus 5x.

    Edit:
    Jag stängde av funktionen Google Play Protect under säkerhetsinställningarna och nu funkar det igen. Verkar som att den funktionen säkerställer att bara appar från Play Store får finnas på telefonen. Det är iofs bra tycker jag.
    Läs mer om Play Protect här: https://www.android.com/play-protect

    Edit 2:
    Appen försvann igen trots att Play Protect var avstängt. Kanske finns det någon annan inställning men jag börjar störa mig på detta. Any suggestions?
     
    Last edited: 16 sept 2017
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Youtube kids är ju regionslåst, så det är nog därför de tar bort den. Borde inte ha nåt med O att göra. Ev långsamhet kan vara värt att vänta ut något dygn och någon omstart.
     
  16. mlappa

    mlappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    21844076_10155669168194493_2103897653_o.png

    Hur får jag bort dessa meddelande om vilka appar som körs i bakgrunden och att Messenger överlappar andra appar.. Hittar liksom ingenstans att ta bort dessa flikar. Tar upp så mycket onödigt space på baren.
     
  17. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det där är ingen bugg. Det som händer är att telefonen, när den upptäcker en captive portal, stänger av möjligheten för appar att öppna sockets mot internet. Med största sannolikhet görs detta för att appar inte ska sitta och försöka ansluta när de ändå inte kommer komma ut (och dra batteri vid varje anslutningsförsök).

    Operatörerna själva kan lösa detta genom att inte styra om webbtrafik till någon captive portal, vilket är en mer elegant lösning.

    För övrigt har Apple ett snarlikt problem med zero-rateade tjänster, då de inte tillåter pushnotiser att skickas via appars egna servrar utan bara via Apples egna. Det innebär att t.ex. Whatsapp inte kommer ta emot meddelanden om man inte har appen öppen, vilket har varit ett problem sedan start med iPhone.
     
  18. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag var inne på det spåret så jag testade att stänga av platsspårning. Google har ju bättre koll än så så att appen försvann ändå. I grunden är jag inte förtjust i detta alls eftersom jag såg det som en av USParna med Android, dvs att kunna installera vilka program man vill. Det kan iofs vara så att just YT Kids är en Googleapp och de förbehåller sig rätten att kontrollera den på detta sätt vilket jag respekterar... störigt bara.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skulle nog tro att det bara är YouTube Kids appen, jag har då inte läst om såna problem o Det skulle nog rapporteras om det mer om det var något stort
     
  20. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Följande saker har jag märkt av sen uppdateringen till Android O, dock med att ljudnivån för ringsignalen fastnar 1/3 ner fanns även i MM!

    Nedre bilden visar Google Payments som dyker upp b.la i Hitta-appen och stör, likadant i Handelsbankens app.

    * 8/10 samtal hörs inga ringsignaler alls då jag ringer, mottagaren svarar men inget ljud hörs, däremot så hör mottagaren mig. Detta oavsett plats och operatör, har Tele 2 privat och Telenor på jobbet.
    * GPS-signalen har försvunnit helt och hållet i samband med Android O. Står bara att jag är offline i b.la Maps trots att den försöker hitta platsen.
    * Skärmen kan hänga kvar på gamla styrkan trots att man sänkt den till lägst.

    Så ja, Android O känns halvfärdig i min mening eftersom man fått problem som tidigare inte funnits.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.