Diskussion: Android-telefon från senaste åren med noll lagg?

Diskussion i 'Allmänt' startad av pacmeyer, 13 dec 2017.

  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det som komplicerar för mig personligen är att jag tycker rent/vanilla android är oerhört tråkigt. Hade en Pixel en månad som såldes av just den anledningen tyvärr..:/
     
    dannejanne gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Inte helt och hållet nej. Notis menyn kan skilja också Men nu är det lagg och flyt vi snackar om.

    Motorola är också kända för bra mjukvara.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Frågeställningen inbjuder ju dock till att vissa användare kan presentera såna åsikter.

    Jag håller dock med om att detta EJ bör bli ytterligare en iPhone vs Android-pajkastningstråd. Konstruktiva inlägg uppskattas!

    Jag kan ärligt säga att jag aldrig använt en Android som haft samma konsekventa och genomgående flyt och responsivitet som en iPhone. Det är helt enkelt iPhonens paradgren och en direkt konsekvens av alla nerlåsningar och begränsningar som plattformen har samt att Apple har skräddarsytt både mjuk- och hårdvara. Det man offrar för att få flytet är möjligheter till att anpassa sin telefon och göra den personlig, något som för många är väldigt mycket viktigare än den där sista procenten av prestanda och "snappiness". Jag väntar fortfarande på en telefon med Android som kan erbjuda samma vardagsprestanda som iOS/iPhone. Den dagen lämnar jag definitivt Apple helt och kommer köra endast på Android.

    Det här är mina personliga åsikter och jag är medveten om att många upplever 0 lagg på sina Android-enheter. Jag säger inte att de har fel, men jag upplever inte samma sak. Kanske är jag extra känslig. Kanske är du extra känslig?

    De telefoner som har minst bloat och fungerar bäst i mitt tycke är Pixel 2 (XL), OnePlus 3T och senare, HTC och Lenovo/Motorolas flaggskepp. S8/S8+ har extremt lågt inputlag vilket gör att den känns blixtsnabb de första månaderna, sen kommer det klassiska Samsunglagget krypande. Om du orkar flasha om mjukvaran med jämna mellanrum kan den trots allt vara värd att ta en titt på med tanke på just input lag.

    Många talar gott om Huawei och den enda jag testat är Nexus 6P och den har aldrig imponerat på mig när det kommer till prestanda. Det är dock möjligt att Huaweis egna lurar är bättre.

    Jag lekte lite med en kompis Nokia 8 och den kändes väldigt snabb och responsiv, den skulle jag ta en titt på om jag var du.

    Hoppas mina tips hjälper!
     
    galaxy81, bjsu562, Ascii och 1 annan gillar detta.
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack @Nuortikon@Nuortikon. Och ja, jag är väldigt känslig på de punkter jag tagit upp! Många skulle nog säga att just den här enheten XX är laggfri och jag skulle få spunk inom en vecka. Gissningsvis.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Argumentet att de tillverkarna med rent os eller vanilla skulle lagga mindre stämmer inte.. Som sagt... Mate 8 gick som tåget när jag hade den och hade allt annat än rent OS.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ska nog mycket till att en iphone laggar med tanke på den låga animationshastigheten.
     
    DrT gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Där tror jag att du har helt rätt!

    Jag tycker t.ex. att en nyinstallerad S8+ flyter bättre än en Pixel. Det handlar nog snarare om inputlag och hur tillverkaren optimerat mjukvaran för den specifika hårdvaran.
     
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ja Mate 8 vill jag minnas som oerhört följsam, snabb och - som jag minns det - i det närmaste laggfri. Har haft P9/+ också, men där måste jag säga att jag inte minns. Är ju också efter det här året med iOS som jag upptäckt vad flyt kan innebära också och därmed jämför med det.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad kör du för animations hastighet på Android?
    Jsf skulle bli galen are använda default.
    Det blir en ny telefon direkt när man ändrar till snabbaste. Dock klarar inte alla telefoner av det då det kräver mer av både mjukvaran och hårdvaran lättare att se hack osv om telefonen inte är bra optimerad.
     
  10. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Oftast kört 1x, vill gärna ha animationer som syns. Men hackar det är det lika bra köra 0x. Men vad gäller scroll är det ju svårt göra nåt åt.
     
    Oceanic gillar detta.
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    noll lagg på min P9+
    Har aldrig varit mer nöjd med en mobil som denna.. denna kommer att få rulla 2-3 år till!
    Man behöver inte ändra något! bara funkar direkt från låda!
     
    Oceanic gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej 0.5x brukar jag köra det är det första jag ändrar när jag får en telefon eller när jag provar I butik
     
    katho och masze gillar detta.
  13. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Min upplevelse efter att ha testat oändligt många olika lurar är att android fortfarande har en bit kvar med att prestera den ”följsamhet” en nyare iPhone/iPad ger.
    Har använt alla möjliga android lurar såsom Note 8, Oneplus 5T och dessa lurar är snabbare i animationerna jämfört mot min iPhone 8/iPad pro men absolut inte lika följsamma vid svepande på olika appar.
    Skillnaden mellan exempelvis en iPhone X som jag också har ägt och en Oneplus 5T är inte enorm men definitivt märkbar. Som sagt jag äger också en iPad Pro med 120hz promotion display och där är skillnaden ganska stor jämfört mot en android lur. Har dock inte testat Razer luren.

    Handlar i slutändan inte om ”lagg” för det kan jag uppleva på iOS också utan mer om låg ”input lag” och det genomgående flytet iOS har och det har jag tyvärr ännu ej upplevt på någon av dom android lurarna jag använt.
     
    Ascii, galaxy81 och pacmeyer gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När det kommer till att öppna appar vinner Android å andra sidan i speed tester på youtube.. Så ja.. För och nackdelar... Sedan kan man påverka animationerna genom att byta launcher vissa blir bättre då man kan ställa in att inte använda systemets animationerna istället de i launchern. Apex räddade min mate 7 pga av dom hade snabbare animationer..

    Så är man missnöjd finns det fler möjligheter att förbättra. För att inte tala om custom roms.

    Snabbaste telefonen idag är nog inte iPhone ute de hard-core nissarna som kör.med custom roms deras lurar kan vara sjukt optimerade där. Man kan ställa in tex hur cpun ska arbeta för snabbare respons tider.

    Dom som köper iPhone vill dock inte mixtra it's de vill trycka start knappen bara och låta apple göra allt tänkande åt en. Så kan förstå att folk föredrar apple om man inte vill mixtra.
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Mycket snack om följsamhet när animeringar gör hela upplevelsen seg...
     
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Fast jag tycker det bidrar till iOS flyt. Animationerna stämmer med hur snabbt appen laddas oftast, när det istället på android blinkar en svart skärm eller nåt.
    Men nån framedrop när en animation spelad överlever jag, men scroll stutter är det värsta jag vet.
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Animeringarna gör ju att man får vänta in appstart och är mest bara irriterande.
     
    masze och Oceanic gillar detta.
  18. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Nja, detta gällde mer förut. Tycker att man inte behöver mixtra med Android mobile längre. Funkar utmärkt rätt ur lådan.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fast det beror ju på hur hardcore man är som sagt ?
    Och beror på vilken enhet vi snackar om långt ifrån alla enheter har nogrannt optimerad mjukvara.
    Men med tagt att hårdvaran blivit mer kraftful blir det som det säger svårare att göra lika stora förändringar, men vissa enheter skulle man tex kunna ända "cpu governors"

    Ja det är ingen slump att folk som rootar osv är bra mkt mindre andel nu, stock funkar mkt bättre..
    Men dom som verkligen kan och vill kan absolut få en snabbare telefon, men krävs endel kunskapser för att kunna optimera så mkt...
     
    masze gillar detta.
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Visst är det så, blackstar! Håller med dig.

    Saken är ju att man KAN om man vill mixtra få ännu mer ut ur OS och mobil.
    MEN det är ingen nödvändighet längre, som det var ett par android versioner och mobiler sen.