Fråga: Android Wear 2.0 - Röstkommandon på svenska

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Qxlkdr, 8 maj 2017.

  1. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Hej

    Jag fick precis Android Wear 2.0 till min Huawei Watch. När jag körde 1.5 så fungerade det att prata svenska genom Google Now (Ok Google).

    Nu verkar det som att Google bytt till Google Assistance istället och då tar den bara emot engelska. Kollar man i Android Wear-appen via telefonen så ser det bara ut som att engelska finns, vilket är naturligt då Google Assistance fortfarande är ganska nytt. Fast finns det något sätt att prata på svenska. Jag är inte ute efter själva "Assistance". Behöver använda svenska röstkommandon till Tasker för att tända och släcka runtom i huset.

    Android Wear 2.0 verkar ju fortfarande förstå svenska. Startar jag Google Översätt från klockan så kan jag t.ex. välja svenska till spanska och prata, varpå den förstår svenska klockrent, precis som i 1.5.

    Hur får man tillbaka Google Now-funktionaliteten? Använder även Tasker Voice input för att svara på meddelanden i bilen, då vill jag ju att den skall förstå svenska.

    Någon som har en bra lösning?

    Mvh Qxlkdr
     
    bernard gillar detta.
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen en Lg g watch r med wear 2, men det ska väl vara lika om jag fattat rätt.
    Min fattar svenska, men jag kan nog inte välja svenska i inställningarna som du säger. Jag kan säga Skicka sms till... och sen frågar den efter medd. och sen skickas det. Jag har även provat: Hur är vädret i New york och fick då upp vädret i NY på klockan.
    Kanske beror på vilken mobil man har? Jag har en S7.
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Min är på svenska och har inga problem att säga ok Google, skicka sms till xxx.

    Får sen frågan vad det ska innehålla... Säger meddelandet "kaffe strax..." Och trycker på skicka.
     
  4. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Mycket intressant! Vet ni om det finns någon inställning för det? Testar jag på telefonen så fungerar både engelska och svenska men klockan accepterar bara engelska. Klockan kan inte ens förstå när jag säger "detta är ett test".
     
  5. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Funkar inte på min heller. Jag har satt system språk till engelska. Jag kan heller inte skriva med tangentbordet på svenska :( tips?
     
  6. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Denna tråd handlar om röstkommandon, inte tangentbordet. Fast som svar på ditt fel:
    ÅÄÖ fungerar i Android Wear 2.0. Du behöver hålla ned A eller O så får du upp ÅÄÖ.
     
  7. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tänkte att det var relaterat. Jag menade att rättstavning inte fungerar där heller.
     
  8. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Nej, den har jag inte heller fått att fungera.
    Man får helt enkelt veta vad man vill skriva, och stava rätt. ;)
     
  9. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Kör ni svenska på mobilen också? Alltså systemspråk? Jag kör engelska men låter långsökt att detta är felet då det fungerade hur bra som helst i Android Wear 2.0. Jag har en OnePlus 3T atm.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Japp allt på svenska för min del.
     
  11. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    Ok, good to know. Just nu kör jag en reset på hela klockan. Var några som skrev att man bör köra en reset efter uppdateringen till 2.0. Fast andra säger att klockan blir wipe:ad vid uppdateringen. Skall testa svenska på mobilen om reset inte hjälper.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jo det stämmer uppdateringen till 2.0 återställer klockan :-)
     
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Svenska på allt
     
  14. Qxlkdr

    Qxlkdr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    40
    LÖSNING: Ställ in telefonen på svenska!

    Jobbigt! Har haft mobilen på engelska i flera år men nu efter Android Wear 2.0 måste jag ställa in telefonen på svenska, annars fungerar inte svenska röstkommandon. I-landsproblem. ;)
     
    söder och bernard gillar detta.
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har också en OnePlus 3T och har alltid haft telefonen på svenska. Dels för att Google Assistant fungerar då (inte på svenska dock), och dels för det är lättare att rapportera fel och söka lösningar då.

    Men jag bytte till svenska nu, och direkt på telefonen möts jag ju av informationen att Google Assistant inte stöder svenska som språk, så jag förstår inte hur det skulle hjälp för att få klockan att förstå svenska?

    I vilket fall som helst, när jag tar ett screen för att visa detta för er, och väljer editera, så förstår jag direkt varför Engelska är det enda möjliga alternativet för Android, då de översatt "free" (d.v.s. fritt hur man ska beskära bilden) med svenska ordet "gratis". Hur fan tänker de...

    EDIT: Jag hittar förresten inget ställe i telefonen att ändra språket på klockan, utan när jag bytte till svenska på telefonen, så ändrade sig klockan också. Är det så det ska vara, att det måste vara samma språk på bägge enheterna?

    /Söder
     
    Last edited: 15 maj 2017
  16. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hur startar jag Spotify med rösten? Nu säger den.^ Tyvärr kan jag inte höra det ^
     
  17. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om jag missat någon pressrelease eller nåt men plötsligt fattar min gamla GWR kommandon på svenska. Vet inte när det blev så, upptäckte det av en slump. Jag har alltid engelska som systemspråk.
     
    Qxlkdr gillar detta.