Tips: Androidappar på Chrome OS - nu finns Google Play för Chrome OS

Diskussion i 'Chrome OS' startad av kissidor, 18 jun 2016.

  1. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Last edited by a moderator: 30 jun 2016
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lägger upp en länk för hur man byter till Chrome OS dev channel för de som inte vet: https://support.google.com/chromebook/answer/1086915?hl=sv



    Hur fungerar det att köra Android-appar? Kan du lägga upp några screenshots på butiken och några appar? Låter ju suveränt :)

    Inga appkrascher eller något som inte fungerar som sig bör?
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    har bara hunnit testa det enda jag verkligen allvarligt saknar när jag sitter med nåt annat än en android eller iOS-enhet - Hayday... :o:teeth:. det funkade iaf hur bra som helst :). jag märkte ingen som helst skillnad mot att spela det i de enheter jag brukar använda. men då bör det ju nämnas att det är en asus flip jag kör, så den har ju touchskärm - hur bra det funkar annars har jag ingen aning om. eller ja, det går ju att använda mus eller pekplattan förstås, men jag menar att jag vet inte hur bra man skulle uppleva att det funkade på det stora hela

    vet inte riktigt vad jag ska ta skärmdump på, allt ser exakt likadant ut som man är van :). bortsett från att appen öppnas i en fönster med kryssruta uppe i högra hörnet som på windowsprogram.

    google play-ikonen dyker upp i aktivitetsfältet förstås, och nedladdade appar ligger bland chromeapparna.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    provade ett annat spel som trasslar mera - bitvis flyter det på precis som det ska, men går man till ett annat fönster eller maximerar spelfönstret eller något sådan blir skärmen ofta svart.

    bägge spelen laddas fö om när man växlar storlek på fönstret, men inte kindle-appen

    och kindle-appen kom jag på att jag ville ha också, för det funkar vad jag minns dåligt eller om det är inte alls i webbläsaren. den såg ut som vanligt med undantag för att den inte ville vara i porträttläge, vilket var lite förargligt förstås.

    men på det stora hela verkar det hittills fungera över iaf mina förväntningar, och apparna flyter på enastående bra
     
    Last edited: 18 jun 2016
    bernard gillar detta.
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    och såhär kommer chromebooken att heta i google play :D:
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nu blev man ju onekligen rätt sugen på en Chromebook :)

    Skulle du kunna testa någon fotoredigeringsapp? Exempelvis Snapseed? Hur fungerar den? Jag saknade själv en bra offline-app för fotoredigering senast jag körde Chrome OS: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed


    Såg att du drog in Netflix ovan - fungerar det fint? (Finns väl iofs en app i Chromes appbutik, eller körs den i webbläsaren endast?)

    Har du testat något mer avancerat 3D-spel? Typ Asphalt 8? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gameloft.android.ANMP.GloftA8HM
     
    Last edited: 18 jun 2016
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    nej jag drog inte in den, jag gick bara in på installationssidan för att visa det där, tyckte det var lite lustigt vilket enhetsnamn den fick :).

    jag kommer ju endast att installera de appar som jag inte kommer åt motsvarande funktion genom webbläsaren, och det har jag hittat för alla mina streamingtjänster - det finns tom en workaround för såna dumheter som silverlight etc - ett tillägg som lurar tjänsten att man surfar från en mac så får man html5 istället :). även om jag kan tycka att gränssnittet är behagligare i resp app än via webben i många fall så är det inte värt när man sitter med 16GB lagring, då får man pina sig lite och använda webbtjänsten så länge det iaf funkar. men jag hoppas verkligen att detta kommer att medföra fler chromebooks med touchskärm och större internlagring i framtiden

    jsg skulle gissa att bildredigering och krävande spel funkar måttligt bra på min cb, men jag tror inte det är så relevant för chromebooks i allmänhet utan det är min cpu/gpu som inte är avsedd för det. möjligtvis att det kan funka ändå då skärmen är så liten och förhållandevis lågupplöst, men jag menar att om jag nu skulle testa bara för testandets skull så tror jag resultatet säger mer om just min cb än om krävande androidappar på cb i allmänhet. kolla här vad det är jag har så förstår du :):
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3194561&ref=192
    om denna cpu/gpu satt i en androidsurfplatta skulle du inte förvänta dig särskilt mycket av dess uppförande i tex de apparna, eller hur :)? men jag skulle tro att de celeron-processorer som sitter i de flesta även mer budget cb:ar klarar allting google play kan komma med utan att bli svettiga.

    (kan väl fö säga att jag älskar verkligen den här lille gynnaren bla för dess i stort sett oförlikneliga superultraportabilitet och flexibilitet, men jag hade köpt den mycket tidigare om det inte hade varit just för att jag var tveksam till cpu/gpu i den - men den har dock visat sig klara allt jag använder den för med den äran.)

    men nu när hela androids apputbud finns så en chromebook känns ännu mer komplett och därför värd en större investering så tror jag att jag ska kosta på mig en sån här så fort den kommer in i lager (den ska det nog gå bra att spela asphalt 8 på :D):
    http://shop.asedo.se/products/Dator...5U-4-G?searchtrack=ProductList&prodid=2765004
    det finns många varianter av den, men det är bara den här jag har sett med touchskärm, vilket känns ganska givet om man avser att använda androidappar i den. samtidigt har den ju inte flip-funktion vilket ur den aspekten gör den mindre lämpad än den jag har nu :ehm:. jaja, den helt perfekta chromebooken finns inte än, så är det bara.
    den här kan vara ett alternativ också, i väntan på att tillverkarna anpassar sig till nya chrome OS med tillgång till androidappar (den är ju också vad jag förstår en av de tre modeller som först skulle få tillgång till det, vilket bör innebära att google själva tycker att den är lite mer lämplig för det):
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390463&ref=192
     
    bernard gillar detta.
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag börjar bli mer och mer sugen på en CB nu när man får tillgång till Play Store. Har en liten fundering bara:

    Blir det inte lite rörigt att ha två olika butiker? Play Store och Chrome Web Store.

    Kan man alltså nu ha dubbletter av appar? Exempelvis en Google Keep från Web Store och en från Play Store? Eller känner den av det själv och har bara en version installerad?
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag utgår från att man kan ha dubbla appar och välja vilken man vill använda, har dock inte testat det. rörigt skulle jag möjligen tro att det kan bli om man installerar en massa appar (och många dubbletter), eftersom de visas på samma ställe - men man har ju ändå inte plats med "en massa" appar i en cb :D. sen är ju också frågan, behöver man veta om det är en app från chrome web store eller google play innan man öppnar den?

    ska också passa på att säga att för tillfället är det slut med det roliga i min flip (tydligen den enda modellen som fått det än, trodde att de tre som nämndes skulle få det först skulle få det samtidigt men så var det visst inte). igår fick jag ett felmeddelande vid start att det hade uppstått ett problem och att google play och mina appar därifrån hade återställts, och sen dess kan jag inte längre logga in i playbutiken. sett på nätet att flera råkat ut för detsamma men inte alla. menmen, det löser sig väl så småningom, man var ju förberedd på instabilitet såhär i början :)
     
    Dadde gillar detta.
  10. Papaz

    Papaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag får inte upp "play store" i inställningar som man ska bocka för efter att ha gjort ändringen i kanalen till "testversion/dev".!

    Använder en Samsung 2 chromebook med Chrome OS "Version 53.0.2773.0 dev"!

    Har jag missat något eller så går det inte än på samsungen!??
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en aktuell lista på Chromebooks som stöds: https://sites.google.com/a/chromium...hrome-os-systems-supporting-android-apps?rd=1


    Just nu stöds bara "Asus Chromebook Flip."

    Jag vet dock inte om man kan hitta något "fulhack" som låter dig köra det på vilken enhet som helst.
     
  12. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ska lägga till en sak - jag har letat ihjäl mig efter acer chromebook R11 C738T - den heter helt enkelt inte så här, utan den varianten som säljs här heter CB5-132T. De är nästan exakt likadana, och jag utgår från att det utlovade stödet i tidigt skede kommer att gälla för CB5-132T.
    det är ju iaf den typ av chromebook som i likhet med asus flip verkar mest logisk och lämpad för att få androidappar, dvs en med touch och vrid och vändbar därtill. den största principiella skillnaden torde väl vara att acern kör en intel-processor och asusen ARM - jag förmodar att det var därför den var allra först ut.

    (förresten har jag fått tillbaks google play och apparna nu - det som hände var att dialogrutan för godkännande av villkor samt inloggning blev avklippt nertill , så att inloggningsknappen inte kom med. jag petade lite med fingret längst ner i kanten, och där var det då tydligen tillräckligt mycket kvar av inloggningsknappen ändå för att det skulle reggas som att jag hade tryckt på den)
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ja dåså, då har det trillat in till acer r11 också :)
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    där ser man - men jag har sett det med egna ögon så det råder inget tvivel om saken iaf :). funkar lika bra på de appar jag har testat som på asus flip - men det kan ju hända pga intel-processorn att några fler är inkompatibla.
    undrar förresten om nästa pixel cb som det ryktats lite vagt om också är en convertible - det känns ju rätt givet att det är den mest optimala modellen för en cb från och med nu.
     
    bernard gillar detta.
  16. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ojoj, framtiden ser bara allt ljusare ut för chromebooks - läste just detta: http://www.omgchrome.com/run-windows-software-chromebook-crossover-android/

    förutsätter ju dock att tillverkarna anpassar sig genom att erbjuda fler chromebooks med lite starkare processorer och lite större lagringsutrymme, samt som sagt i convertible-utförande. ett rent allmänt lite mer kvalitativt utförande map skärm, tangentbordsbelysning etc hör väl också till och då lämnar vi förstås 2-3000-kronorssegmentet långt bakom oss, men får också en mångsidigare dator som förenar det bästa av alla världar med chromebookens snabbhet, enkelhet och batteritid men med möjlighet till något mer ibland. vi som idag skulle klara oss med en cb tex 85% av tiden men behöver en androidsurfplatta 10% och en windowslaptop 5% kanske bara kommer att behöva ha en cb :)
     
    Spode gillar detta.
  17. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Finns det någon som listat ut någon sorts möjlighet för oss med äldre modeller att komma åt funktionen? Känns lite snopet att sitta med en hlet fungerande HP Chromebook 14-q030eo, som jag inte hittar i någon uppdateringslista. Känns inte värt att köpa en ny CB bara för detta. Å andra sidan så använder jag den inte fullt ut, just pga att jag saknar ett antal appar (som finns i Google Play).
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    att den inte finns med i listan behöver inte nödvändigtvis betyda att du helt säkert aldrig kommer att få tillgång till det - de kan ju lägga till den. men att de inte ens har med sin egen pixel 2013 på listan bådar ju inte gott förstås. vore det jag skulle jag väl troligtvis sälja hp:n till nån som inte alls är intresserad av möjligheten till androidappar och köpa en nyare själv. om det stämmer att du har 4GB RAM och celeron 2955 i den så borde den väl funka rätt bra som ren chromebook.

    det är som sagt ännu så länge bara två modeller som har fått det öht, och inte till den stabila versionen av chrome OS heller eller ens beta-versionen, utan man måste köra utvecklarkanalen för att ha tillgång till det, så det lär väl dröja lite innan ens alla på listan har fått det.

    men provade du nånsin nåt av de "gamla" sätten att komma åt att använda androidappar i din hp? jag gjorde det inte själv så jag vet inte hur pass tillfredsställande användarupplevelse det var, men det finns ju nåt som heter arc welder som folk brukar ta till när de verkligen ville ha en androidapp i sin chromebook: http://www.howtogeek.com/214734/how-to-use-googles-arc-welder-to-run-android-apps-in-chrome/
     
    MiDroid och bernard gillar detta.
  19. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Japp. Min CB är snabb, felfri och funkar fint. Dock så betingar den väl inte så mycket på andrahandsmarknaden att det är värt att skeppa i väg den. Tanken att hoppas på det bästa och se om de fortsätter att uppdatera fler modeller eller inte, kändes som den mest lockande tanken just nu.

    Har inte testat ARC Welder. Laddar ner och återkommer om det ger något spektatulärt resultat.
     
  20. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Nä det är sant, du skulle väl inte få så mycket för den, med tanke på vad man kan köpa en ny som står med på listan för. Nästan bättre att GE bort den till nån behövande vän eller släkting isf, om man ändå väljer att byta upp sig. Håller tummarna för att det går att göra nåt vettigt i ARC welder :)