Antalet fotos

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Densen, 14 maj 2017.

  1. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Liten fundering som ny här på forumet.

    Hur många, antalet fotos kan en liten sensor/kamera tåla (fungera för) i en mobilkamera...i detta fall tänker jag på S7 an. Har nyligen köpt en sådan. Är 1500 st foto tagningar mycket? Vore kul med någon slags referens där om man bortser från filmningar o så. Vilket också medför ett visst slitge förstås. Vore kul med lite jämförelse från er andra!

    //Anders
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Oändligt (så länge telefonen inte går sönder), finns inget som slits.
     
  3. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Trevligt! Då är väl 1500 "tagningar" eg ingenting. Lite över nojig/ nördig kanske jag är i min fundering, men men...

    Översätter man denna siffra i antalet fotorullar (36 bilders) blir det några
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du kommer inte kunna "fota sönder" kameran innan telefonen själv är avverkad. :)
     
  5. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Det du tänker på är en mekanisk slutare/spegel, en mobilkamera har ingen sån och den kan därför aldrig gå sönder heller.
     
    bernard gillar detta.
  6. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Härligt! Sant förvisso. Skillnaden mellan digital och analoga kameror. Skönt att livslängden generellt på de digitala konstruktionerna i mobilkameran då är så pass slittåliga.

    Jag kommer att "smattra" på nu s a s!



    Tackar hjärtligast för era svar
     
    bernard gillar detta.
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Har du sony-sensorn eller samsungs isocell? Bara lite nyfiken...
    Eftersom du verkar tycka att kameran är en viktig punkt, så skulle det vara intressant att höra lite åsikter när du börjat fota.
    Själv är jag lite matt, sedan jag upptäckt att min S7 och sambons A3 2016 tar likvärdiga bilder så länge ljuset är ok.
    S7 har en ok kamera, men än så länge har jag inte känt euforin som en del verkar få över kameran...
     
    Last edited: 14 maj 2017
  8. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Absolut thehero! Ger dej/ er gärna lite mer feedback när jag kommit igång på riktigt med fotandet. Har hittills bara tagit en massa provshoots med s7, så kommer sen att lägga ut bilder som är värda att duga

    Generellt är det som du säger. Tycker inte den jobbar så där jättelysande i mörkare miljöer med ljuskällor o fönsterlampor t e x med i bilden....blir oftast bara som en ljus diffus boll bara. Håller på med lite olika värden manuellt...få se om man kan trixa till det bättre. Samt att när man tar lite snett mot dagsljus i fönster, solfält mot golv o vägg etc blöder det bara ut i nåt som bara är kritvitt om du förstår vad jag menar. Vet att dessa fenomen ska bero på sensorn i just mobilerna...storleken o antalet pixeltäthet vad jag förstått. Köpte ju s7 som ett alternativ till en dig. Pocketkamera förväntade mej lite bättre kvalité på mörkerfotona därav....men men ska trixa lite mer med fotandet under dessa förhållande så får vi se. Dagsljus med sol i rygg o från sidan verkar den prestera väldigt bra tycker jag. Sen får man leka lite med exponeringen o H D R funktionen ibland även för att få det som man önskar.

    Ska lägga ut lite blandbilder tänkte jag under olika förhållanden så kan va kul med lite analys då
     
  9. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Vet däremot inte om sensorn är fr sony el samsung....har hört att det ska vara en viss skillnad på dom trots samma telefon. Väldigt märkligt detta tycker jag. Undrar syftet o tanken bakom liksom
     
  10. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Installera appen AIDA64, och klicka på "enheter", då ser du om det är sony eller isocell.
    Jag hade två nya S7or till förfogande som jag provade, för att sedan besluta om vilken jag skulle behålla.
    Efter många många foton så behöll jag den med sony-sensorn. Mest för att den hade en avsevärt bättre vitbalans i mörka förhållanden.
    Isocell hade även i allmänhet mer brus i bilderna, oavsett ljusförhållanden.
    I autoläget hade den med isocell ett lägre minsta ISO (40), motför sonysensorn (50), men det gjorde ingen märkbar skillnad på kvaliteten
     
    Last edited: 15 maj 2017
    bernard gillar detta.
  11. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Aha. Gjort det nu. Trycker in mej på överskriften: SENSORER. Därifrån en massa olika beteckningar. Lite hjälp på traven tack
     
  12. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Ett gytter av siffror för en novis haha!

    Nu så..sony imx 260

    Sen undrar man egentligen skillnaden på Sonys o Samsungs kameror. Lite lotteri det där verkar det som?
     
    Last edited: 15 maj 2017
  13. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Åh. Läste din motivation om de olika kamerorna lite slarvigt....

    Bra förstås att det är lite bättre upptag i mörkerfoto. Men som sagt lotteri med mobilerna sinsemellan...sen med bruset kan ju göra skillnad om man vill förstora o så....
     
  14. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Ingen fara. S7orna har brus så det räcker till ändå. Färgbrus, i skuggor i dagsljus, mm. och när mobilen plötsligt anser bruset bli för mycket så hoppar samsungs bildbehandling in och smetar ut alla fina detaljer till en pastellmålning.
    Edit: Nu kanske jag lät LITE för negativ... allt handlar ju bara om personlig smak om vad man som användare värdesätter hos en mobilkamera. Själv så uppskattar jag renhet och detaljrikedom i bilderna, då jag gärna gillar att "pixel-peepa".
    Gillar man sådant, ja då är inte S7an rätt mobilkamera.
    Men annars så är kameran rätt ok.
     
    Last edited: 15 maj 2017
  15. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Ska bli spännande thehero, att prova förstora upp till några pappersfotos och se resultatet. Tycker att den överexponerar generellt på autoläget dess värre.

    Som en parentes...
    Antar att WQHD upplösningen på skärmen funkar bäst till fotovisning och överlag? Har försökt att jämföra med FHD läget, känns ändå att WQHD inte gör fotona fullt lika pixliga s a s.

    Bra kort kan verkligen bli bra medans dåliga väldigt dåliga.