Anti stat trasan...

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Densen, 2 jun 2017.

  1. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Har tidigare haft lite funderingar gällande lins o rengöring etc gällande s7:an.

    En tanke som slog mej nu bara, är:

    Spelar det ngn roll vilken sida av antistat trasan jag rengör linsen med? Vet att ena sidan av är mycket mer mjukare än den andra på just min trasa....

    Kan ju räkna ut att den mjuka sidan är bäst att ta bort fett, smuts o s v med men i min iver har jag också lyckats att torka med den strävare sidan...


    Hoppas nu bara att detta inte orsakat repor på linsglaset? Visst inga synliga i alla fall men kanske finns det risk att p g a detta orsakat antalet microrepor?

    paranoid kanske men vill ju bara vara så försiktig jag kan bara:(

    Vet nu med svar från andra här på forumet att d s k koatingen ska vara väldigt hållbar men men...


    Anders
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det kan jag inte föreställa mig har den minsta betydelse annat än om du gnuggar med en väldig kraft. I annat fall hade coatingen släppt snabbt bland alla oss som förvarar telefonen i byxfickan där tyg skaver mot linsen regelbundet.

    Har ännu inte märkt av att coatingen skulle ha blivit dålig/att linsen skulle vara svårare att rengöra än tidigare på min "byxburna" Galaxy S7 :)
     
  3. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack bernard!

    neh, man tycker ju det då man sett alla dessa skratch tester på utube gällande mobillinserna. som vi tidigare disskuterat (ang linsen) så har jag som novis dragit paraleller med "vanliga objektiv" på de systemkameror o dyl ang deras typ av koating. Vore ju i o f intressant att få reda på om linsglaset på just s7:an är koatad med ngn slags film eller sprayform. vet att när jag innehade sonys z5:a ringde jag supporten och försökte luska lite om just koatingen men locket på liksom...menar...

    För kundens intresse borde ju tillverkarna kunna ge en hint om konstruktionen där, just för skötselns skull o s v.

    Men blir ju lite "kollrig" också av allla tips o råd ang sättet att vårda (i detta fall just linsglaset).

    Ang antistat duken jag putsat med så är ju vad jag förstår, båda sidor gjorda av samma microfiber material, den ena (mjukare sidan) mer uppruggad bara liksom. Så som du skriver, borde ju inte spela ngn roll egentligen vilken sida man putsar med:)

    Tanken jag hade är att kanske den mjuka sidan som sagt är till för att ta bort just fett etc, medans den strävare kanske är gjord för att kunna angripa mera "fastsatt" smuts eller hur man nu ska uttryck det;)

    Sen som du säger. De som väljer att ha mobilen i t e x byxfickan ska väl inte behöva riskera att behöva springa och byta linsglas hela tiden p g a det. Tillverkarna borde ju rent logiskt ta med detta i beräkningen. Till skillnad mot de större linserna på systemkamerorna, som man handhar och brukar på ett helt annat sätt.
     
  4. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    20170601_125956.jpg 20170601_130010.jpg


    Bild 1. Utan HDR Funktion
    Bild 2. Med HDR Funktion

    En viss skillnad
     
    Last edited: 2 jun 2017
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Bara ett litet påpekande: Linsen kommer man inte åt utan det som sitter framför linsen på S7an är en MYCKET hård glasskiva som skydd för linsen. Detta glas repar man knappas ens med en kniv så man behöver inte vara ett dugg orolig! :)
     
  6. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Låter betryggandeman får ju hoppas att vad förmodas, AR Koatingen på glaset också är så pass härdat att det inte ska gå att putsa bort i första taget. Men som Bernard skrev. Den borde ju hålla även för de som har mobilen i fickan t e x. Kanske nåt härdat AR koating på eller så?

    Vet, lite nördig med detta men gillar att veta hur saker o ting funkar
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Antireflexbeläggningen är mycket hård den också!
     
  8. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Fint!

    Antar då att jag inte gjort ngn åverkan på denna koating. Har ju kikat på en del utube klipp på telefoner som förmodas blivit av, eller på väg att bli av med detta skickt. Ser ju då ut som revor i glaset ungefär. Då inte på min, så får då utgå ifrån att det sitter intakt. Sen vore det ju inte så kul om man sucsensivt kan nöta av det så att säga. Kanske märks det då på själva glaset? Har försökt att syna glaset över en ljuskälla. Solen/ lysrör el dyl. Men tycker mej bara se att glaset ovanför är helt transparant...
     
    Last edited: 2 jun 2017