Använda transformer till studier istället för anteckningsblock och kursböcker?

Diskussion i 'ASUS' startad av oddbot, 10 sept 2012.

  1. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har precis blivit student och märker att ryggsäcken blir tung med alla gigantiska böcker.

    Nu undrar jag om en Transformer kan vara ett schysst hjälpmedel, alltså om det faktiskt går att byta ut papper och penna samt kursböcker mot

    Anteckningsprogram och PDF:er (så länge böckerna finns på pdf då)

    Någon som har erfarenhet? väger fördelarna upp de potentiella nackdelarna?
     
  2. anderssons91

    anderssons91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag använder min TF300TG som ersättare för penna och papper och det funkar skapligt. Är helt lysande då föreläsaren visar upp bilder, men då är det bara att ta ett foto och infoga i dokumentet.
    Finns bra läsare förmböcker att hitta på Google play men som ny student är det ja att veta att svensk kurslitteratur i e-book är väldigt sällsynt, är det engelska litteratur är det ändå ganska osäkert.
    Du kan även glömma att skriva större arbeten på den, men då det i dagsläget (så vitt jag vet) inte finns något office-program som har tillräckligt avancerade och lättanvända funktioner i dagsläget. Förhoppningsvis ändras ju det då de ryktas om att ms ska ge ut office till Android i höst.
    Men till att ersätta penna och papper och läsa böcker på så fyller den sin funktion, man ska inte heler inte bortse från att det är en jäkligt roligt leksak.

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300TG via Tapatalk 2
     
  3. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket uttömmande svar!
    Hur fungerar note-programmet?
    Rita, skriva var man vill, infoga bilder i anteckningarna osv osv osv. Finns det möjlighet att anteckna ovanpå en PPT till exempel?

    På läkarprogrammet är det mycket information som ska in på kort tid med mycket figurer så är det snabbt och smidigt att använda utan att ta upp för mycket uppmärksamhet från föreläsningen?
     
  4. anderssons91

    anderssons91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag använder officesuit hd. Rita funkar inte, men jag skriver mest, gör punktlistor osv. Om något behöver ritas av så tar jag en bild på tavlan. Det följer dock med ett antecknings-program som har bla ritfunktion som fått bra kritik, har inte satt mig in i det dock.
    Finns även pennor att köpa till plattan men vet inte hur bra de fungerar.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  5. Sandis

    Sandis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Kör exakt samma här, antecknar på lektioner å skriver enklare arbeten på min TF300T(+docka) med OfficeSuit Pro som jag sen snyggar till på min bärbara hemifrån om de behövs (för tex. inlämningsuppgifter)

    Att ms ska släppa office till android var mer än jag visste dock, mycket goda nyheter imho! :)
     
  6. Roybbl

    Roybbl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är själv student och använder mig av mig tf300. Använder det inbyggda programet polaris office, som har samma utseende som word typ. Det som är bra är att du kan ta en bild och infoga direkt i dokumentet som en annan nämnde där. Innehåller annars det som finns på datorn med Office Word.

    Som svar på det med att kunna rita så fungerar det bra, och du kan rita in vad du vill på de bilder du infogar

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2
     
    Last edited: 13 sept 2012
  7. orsla

    orsla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Använd Evernote så är era problem över. Sätter man sig in i programmet så inser man snart vad underbart det är, belive me.
     
  8. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    jag röstar Nej på det. Använd den som ett komplement, inte en ersättare.

    Det saknas på tok för mycket böcker för att du skall kunna ersätta alla med endast paddan. Dessutom är det mycket mer omständigt att göra anteckningar, understrykningar och markeringar i e-böcker än om du har en markeringspenna/blyerts.

    Dessutom, rent beteendevetenskapligt, pedagogiskt och kognitivt så går all info en extra cykel i ditt huvud om du skriver på papper istället för att mekaniskt trycka på ett tangentbord. Det gör att du lär dig bättre med vanliga anteckningar
     
  9. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag använder min TF101 på LTH till allt. Eller, visst behöver man köpa vissa böcker, men åtminstone allt antecknande gör jag på den. Väldigt skönt att kunna söka och hitta vad man behöver, istället för att bläddra fram och tillbaka i olika kollegieblock.

    Jag använder två olika program för anteckning, som har olika fördelar
    - Evernote använder jag mest. Då skriver man flytande text (med redigeringsmöjligheter som fettext, punktlistor och sånt). Tar man foton eller ritar sketcher hamnar de efter varandra längst ner i varje anteckning, men detta ser jag snarare som en fördel än nackdel.
    - Supernote är ett medföljande program som jag inte hittat på Google Play. Det smidiga med det är att du kan skriva tecken för hand på skärmen, som förminskas till text-storlek och hamnar bland resten av tecknen. Kurser där det är mycket formler med ovanliga bokstäver, eller ekvationer med potenser eller kvoter, blir bättre att anteckna i Supernote än i Evernote.

    Exempel på Supernote-anteckning. Hoppas att länken funkar. Detta var medan jag utforskade hur man kunde använda det och testade lite olika saker och funktioner - men jag var inte så duktig på det. Tyvärr finns det inget jättebra sätt att exportera anteckningarna, mer än som bilder på detta sättet.
    https://docs.google.com/open?id=1gmPGpQjhgSsw1dwrYg6-lbTgaoHOIrVcXcewNQ6xOqv2KPcC5gNN2Uwfvamb

    Änsålänge funkar det dåligt att ha Transformern som enda dator, men det är den enda datorn jag har med mig till skolan. Ska jag skriva längre arbeten så gör jag vissa steg på en riktig dator i skolan eller hemma. Men det är inga problem att skriva långa texter på tangentbordet och om man bara fixar slutputs som format, rubriker och bildtexter vid en riktig dator med Word eller nått, så går resten utmärkt att göra på Traffan.

    Jag har bara en fundering. Snart kommer Windows 8-plattorna. Kanske visar sig W8 vara jättebra, särskilt till "vårt" ändamål. Själv är jag sugen på att uppgradera min TF101 till typ en TF700, men jag har bestämt mig för att vänta med det tills jag vet om det är W8 eller Android som är the way to go med surfplattor framöver.

    Om du kan få tag på en billig Transformer tycker jag du ska slå till, för det funkar utmärkt. Men om du tänker göra en större investering så råder jag dig att vänta tills man vet mer om Windows 8s framtid.