[Appförslag]Tidtagning. Start & stopp med accelerometer

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av AntonJ, 15 sept 2011.

  1. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej jag är ingen hejare på att koda så frågar om hjälp här.

    Jag tänker mig att appen är ett tidtagarur som startar på ett dunk och sedan stoppas på ett till dunk.

    Hur den används: Man ska lägga sin mobil på ett bord och när det blir en kraftig vibration så startas timern och vid nästa kraftiga vibration så skall den stoppas o visa tiden..

    Man ska behöva klicka på okej eller något så timern inte startas igen när man lyfter upp telefonen.

    Hur komplicerad är egentligen en sån här app att koda? appen är tänkt att användas till Ölhäfv, Rubriks kub på tid och liknande stillastående tävlingar
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det kluriga är väl nog egentligen gränsvärdet där den ska börja mäta tidtagningen.

    Har sett sådana klockor för hävning tidigare och så jag förstår det är de inte de säkraste. Men där har de väl ett bestämt gränsvärde innan klockan startar? Vet ej om man kan använda detta.
     
  3. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Kanonidé!

    Byggde ett ölhävningstidtagarur som projektarbete på Chalmers. Som start/stopp använde vi vibrationssensorer, en liten vippa med en tyngd i ena änden som slöt/bröt en krets då den vibrerade. Fungerade grymt bra och användes i flera år då F-sektionen anordnade tävlingar.

    Borde inte vara några som helst problem med gränsvärdet. Kan man bara ändra det i appen så kan man ju prova sig fram. Vibrationerna i bordet efter startsmällen får ju inte stoppa klockan, men det är väl lätt att ställa in en liten fördröjning där.

    Hoppas någon kunnig fixar det här.
     
  4. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Låter som en rolig och lätt app! Kanske gör den under helgen om tid finns!
     
    ulsa och AntonJ gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Senast jag var och tittade på liknande arrangemang så var det en hel del gånger som antingen den tävlande eller arrangörerna drog i gång klockan av sig själva. När jag var nollan har jag för mig ekak körde med trippla tidtagningsystem och det fanns gånger då även alla tre misslyckades att registrera tiden korrekt pga folk som slog i bordet.

    Det var dock ett tag sedan så jag vet inte hur det ser ut idag.
     
  6. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag hävde rätt mycket öl under studietiden, var nog med på ett 50-tal tävlingar och kan inte komma ihåg en enda gång då klockan stannade i förtid (det var folköl som hävdes så det beror nog inte på alkoholintaget att jag inte kommer ihåg). Vid ett par tillfällen så stannade den inte alls dock. Detta var på 90-talet. Har aldrig sett klockan startas av annan än hävledaren. I de "officiella" organiserade häven som jag var med på fanns det ingen annan än hävaren i närheten av bordet bl.a. för att inte av misstag eller fusk kunna stoppa klockan.

    Vill verkligen se den här appen för att kunna prova lite hemma och se om man kommer i närheten av de gamla tiderna!
     
  7. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kul att så många här har häfvt.. det är just därför jag kom på den här appen, jag går på Chalmers och det är ganska meckigt att sätta upp häfvbord med klocka o allt.. men om man hade den här appen är allt man behöver en öl och ett bord och så kan man lätt träna hemma..

    senare kan man lägga på vissa funktioner i appen typ bästa tid och att telefonen piper så man vet när man ska mäta tillägg och läsa av tillägg.. men det är inte så viktigt just nu.

    OT: har aldrig sett häfvklockor som gått igång av sig själva.. men dom kan mycket väl stanna för tidigt om häfvaren har på sig armband eller något som slår i bordet.
     
  8. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    AntonJ gillar detta.
  9. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack Ulsa.. det var lite svårt att ställa in den men lyckades efter en stund och det kan nog fungera som en häfvapp för de som verkligen vill.. ska försöka tjata på några i skolan ifall de kan knåpa ihop en app.. återkommer med resultat ifall det blir något :)
     
  10. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Glömde testa den när jag kom hem igår...

    Hoppas du kan få någon att fixa en riktig app. Borde inte vara så svårt.

    Ska bli kul att se om man kan mäta sig med dagens häfvare en sådär 20 år efter man själv var "aktiv". Var ju rätt hyfsad på den tiden...
     
  11. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har inte börjat på detta än då helgen inte gav tillfälle. Men när jag börjar lär det nog gå snabbt. Får se när tid finns :P
     
  12. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så, nu fick jag tid! Har en fungerade app som är super bra! :P Har en delay på 2 sec när man startat för att den inte ska råkas stoppas direkt. Den mäter i nanosekunder... kanske lite för upplöst, men men :P Säg till om nån vill testa den så skickar jag denna TIDIGA apk. Inget fint gui riktigt än alltså. Men helt klart potetial!
     
    AntonJ gillar detta.
  13. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack så mycket. Jag vill absolut testa :) maila den till [email protected]

    Ang mättiden så mäter de bästa klockorna på chalmers tiden i 1000dels sekunder så nano behövs nog inte riktigt :)
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hur säkra är systemen? Dvs vad är nogrannheten på komponenterna? Har alltid tyckt det känns overkill med så många värdesiffror. Utrustningen som de har känns ju inte direkt som den mest stabila. Måste fått öl på sig väldigt många gånger också :P
     
  15. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Det är inte direkt VM 100 meter vi pratar om utan ölhäfvning...

    Har för mig att vi gjorde någon sorts uppskattning på noggrannheten när vi byggde vår apparat, men kommer inte ihåg vad resultatet blev. Det är likadana kretsar som startar och stoppar klockan så eventuella fördröjningar borde ta ut varandra och felet ligger nog till stor del i själva klockan och den gissar jag är ganska exakt.

    Om inte annat så ser det fräckare ut med tusendelar än tiondelar...


    Jag testar gärna appen, har skickat PM.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hehe, givetvis inte. Det är mest jag som är nyfiken.
     
  17. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Däremot har det ju funnits guinness världsrekord i flaska och antar att dom gjorde några mätningar på den klockan innan dom lät rekordet gå igenom.

    citerat från EKAK.org "Världsrekordet i 33 cl flaska innehas av EKAK emeritus Lennart "Kalle" Carlsson på tiden 3,311 sekunder. året var 1979 och EKAK arrade. Representanter från Guinness Book of Records var närvarande, liksom dags- och veckopress."

    men sedan dess har nog klockan förnyats..
     
  18. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    Jag har varit snabbare än det en gång. Synd att Guiness inte var där då...
     
  19. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Guinness slutade med Alkohol rekord lite efter det..

    men nu när pripps har slutat tillverka 3,5or i returglas har man fått gå över på 2,2or och det blir inte alls samma tider. om du testar appen, kolla chalmers open senaste året så vet du ungefär vart du ligger i dagsläget.
     
  20. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Får man tycka till om designen så skulle jag gärna se #FF00CC som bakgrundsfärg :)