Fråga: Apple TimeCapsule vs. LaCie Fuel

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 25 feb 2018.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Time Capsule funkar inte mobilt. Egen erfarenhet. Filer funkar bara med iCloud typ. Lär ska finnas appar som löser problemet. Dumt av APPLE att inte iOS i sig stöder Time Capsule. Inte ens för fildelning.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    För mig, svar nej. Varför betala för någonting man har lokalt? Bara för att Time Capsule inte funkar mobilt är väll ingen orsak? Dessutom är iCloud mindre säker & långsammare.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Det verkar som Time Capsule och LaCie Fuel kanske inte var det jag sökte. Får besöka en butik senare eller maila och be om råd. :)
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    För just lagring bör en nas vara enkelt. Anslut den till routern och så är du nästan igång. Brukar även ha appar till plattor och telefoner där du kommer åt din nas utanför hemmet om man nu vill aktivera detta.

    Just backup för iOS och osx har jag ingen koll på men bör finnas bra lösningar över till en nas även där.
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    För iOS lär det vara rätt dåligt. Fildelning lär ska funka. Synd när Time Capsule annars är så trevlig. Dock rätt kinkigt att få trafiken lika säker som VPN kan ge.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det låter som att det inte går att göra backup på iPhone eller iPad utan molntjänster eller överföring till en Mac först?
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Boost your iPhone's storage capacity with these handy accessories

    På 10:e plats listar de en NAS (WD My Cloud). Kanske kan vara något. Vet inte hur mycket den kostar. Annars kanske några såna där små "stickor" är en lösning men jag vet inte hur stora de är. Behöver inte TB men 500GB som min nuvarande externa hårddisk är på tycker jag är minimum för nyköp.

    Edit: Ser att de listar fler NAS och även TimeCapsule. Måste sätta mig in i detta för jag förstår knappt skillnaden.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade fetaste grejen Macforum | Köp LaCie DJI Copilot Extern hårddisk 2TB hos Macforum

    Helvete vad dyrt, men med alla funktioner och 2TB så kan jag förstå priset. 2TB är bara sjukt overkill för mig.

    Sticka 256GB Macforum | Köp Adam Elements iKlips Lightning & USB Flash Drive på Macforum

    Ännu dyrare (256GB!) och betydligt mindre funktioner. Då känns ju LaCie DJI Co-Pilot 2TB mycket mer prisvärd. Helvete att de inte kunde ha en mindre storlek med samma funktioner så jag kan komma undan billigare. Annars känns det ju väldigt framtidssäkert. Kan koppla både med lightning, USB-A, USB-C och sätta in SD-kort (överföra bilder från en kamera exempelvis). Toppen!

    Edit: Det blir nog att överväga iCloud ändå beroende på hur mycket det kostar. Kan inte spendera 4k på en hårddisk i dagsläget och samtidigt köpa iPad Pro med alla tillbehör. Det får bli längre fram i tiden när jag har bättre ekonomi.
     
    Last edited by a moderator: 28 feb 2018
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag kör att macen gör backup till min nas varje vecka och icloud backup på mobilen. Jag betalar bara cirka 90 kr per månad för 2TB. Ska försöka göra itunes backups oftare från mobilen till macen men brukar glömma sånt.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade precis priserna för iCloud. 2 TB kostar mycket riktigt 89 kr/mån. 200 GB kostar 29 kr/mån och 50 GB kostar 9 kr/mån.
     
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ah japp, det anser jag vara billigt iallafall :)
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Billigt och billigt. Inte så billigt som jag har köpt min nuvarande hårddisk för, men att köpa en för 4k... Ja, då kanske jag ska överväga iCloud. Det lär ju vara smidigare även om jag är skeptisk över säkerheten.

    Man har ju hört talas om kändisars vars konton har blivit hackade. Oklart hur (inte satt mig in i det), för det gäller ju att ha bra lösenord, inte skriva ner det nånstans, ge till nån eller ha olåst skärm. Nu är säkert kändisar mer utsatta än oss vanliga döda men man undrar ändå hur det kan ha gått till.
     
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Till vad ska du köra iCloud om man får fråga? :P
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Backup och lagring? Utan dator och extern hårddisk behöver jag ha bilder, videos och dokument någonstans för att kunna nå det från min iPad. Ja, jag kan lagra i min iPad också men det är aldrig smart att inte ha en backup om den t.ex. skulle gå sönder.
     
  15. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    iPad okej, visste inte du hade en. Men den lösning du kör med nu är ju väldigt bra och du behöver inte spendera väldigt mycket pengar heller :)
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har ingen men jag planerar köpa och låta den ersätta min dator. Innan jag gör det behöver jag reda ut saker som lagring eftersom det fungerar annorlunda på en iPad pga. iOS. :)
     
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hmm okej blev lite rörigt.. Tycker du skrev som om du redan hade en ipad och letade efter något för backup :P
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, förberedande. Förstår om det blev lite rörigt. [emoji28]
     
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Aha ok :P rekommenderar iallafall kolla runt på icloud, google drive och de andra också :)
     
    Droid55 gillar detta.
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ingen moln lösning är säker. Än mindre har man koll på "molnet". Så själv rekommenderar jag inte iCloud typ. Och vad händer om man avslutar prenumerationen?