Guide: [ARC S] Stock till CUSTOM utan att låsa upp bootloader!

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av Albin-132, 7 jun 2012.

  1. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Hej! Jag har länge irriterat mig på stock ICS till Arc S. Jag var trött på notification-baren, och att jag tyckte att SONY's UX förstörde den moderna känslan. Jag har flera gånger varit nära att låsa upp bootloadern men i sista sekund tänkt: "Jag väntar tills nästa uppdatering kommer" etc. Men en dag gick jag som vanligt in på xda och då såg jag att det fanns en lösning för att flasha custom ROM utan att låsa upp bootloadern. I den här tråden kommer jag att gå igenom hur du flashar JJ's HYBRID ROM v. 3.1! Så här gör du:

    1. Börja med att se till att du har uppdaterat till Stock ICS. Annars, gör detta.

    2. Nu är det dags att roota telefonen, d.v.s. ge den tillåtelse att redigera systemfiler. Det finns flera sätt att göra detta på, men det här är det bästa:

    2.1. Ladda ner Root_Exploit_OneClick.zip HÄRIFRÅN

    2.2 Gå in i inställningar -> Säkerhet och aktivera "Okända källor". Gå sedan in i Inställningar -> Utvecklaralternativ och aktivera "USB-felsökning".

    2.3 Koppla in telefonen i datorn via USB

    2.4 Extrahera filen Root_Exploit_OneClick.zip till valfri plats. I mappen finns en fil som heter runme.bat - öppna den.

    2.5 Mobilen kommer att starta om ett par gånger men kommer sedan att starta. Om Superuser nu har installerats har du lyckats med att roota.


    3. Installera Xperia CWM Auto-Installer HÄRIFRÅN

    3.1 Välj "Install CWM". Mobilen kommer installera CWM och starta om sig.

    4. Nu är det dags att ladda ner själva romen. Notera att du INTE kan flasha den som .zip-fil.

    4.1 Ladda ner JJHybrid_ROM_3.2_AOSP_RomControl_ArcS_LockedBL.zip Här - Den funkar även till Xperia ARC S!

    4.2 EXTRAHERA zip-filen du nyss laddat ner och placera innehållet på det interna SD-kortet UNDER MAPPEN clockworkmod/backup/

    5. Nu är det dags att installera själva ROM:en!

    5.1 Stäng av din telefon.

    5.2. Starta din telefon. När LED:en på sidan (den som lyser när man laddar) blir blå, tryck på valfri knapp. Nu kommer telefonen att startas i recovery-läge.

    5.3 I nästa steg kommer all din data att tas bort. Om din installation skulle misslyckas kan det därför vara bra att gå in i backup and restore, för att sedan välja backup. Då sparas apparna etc. på SD-kortet och du kan sedan byta tillbaka till din gamla rom.

    5.4 I Recovery-läget, Välj först Wipe data/factory reset och sedan Yes. (DETTA KOMMER ATT RADERA ALLA APPAR DU INSTALLERAT PÅ TELEFONEN OCH DÄRMED ALL DATA LAGRAD I APPARNA!)
    Välj sedan Wipe cache -> Yes.
    Gå sedan in i advanced och välj wipe dalvik cache.

    5.5 Gå nu in i backup and restore, välj restore, och navigera till JJ's ROM. Välj den och accepetera att du vill återställa. Nu installeras ROM:en :D

    6. När det är klart, starta om telefonen.

    OM TELEFONEN INTE VILL STARTA OCH ÄR FAST I EN BOOTLOOP MÅSTE DEN ÅTERSTÄLLAS MED SEUS!!!! GUIDER FINNS PÅ NÄTET!

    Om allt har gått bra startas telefonen och du har nu installerat en CUSTOM ROM! GRATTIS!!!!! :P
     
    Last edited: 25 nov 2012
    pebe292 gillar detta.
  2. CrazyForTechnology

    CrazyForTechnology Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det ett sätt att Roota en Arc S med android 4.0.4? (Utan att flasha)..
     
  3. flawlless

    flawlless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nej. Man måste flasha in kerneln från 4.0.3, reboota, roota, sedan flasha in kerneln från 4.0.4

    (Vad jag har sett)
    Dock går ju allt detta att göra väldigt enkelt utan att ha sönder telefonen.
     
  4. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hmm!

    Intressant läsning, så egentligen skulle man ju kunna göra om ROM'en som finns på XDA till dom med locked bootloader genom en nandroid recovery-backup efter man fastbootat/flashat in en temporär stock kernel och innan man skapat sitt egna google-konto.

    Men är det någon som orkar fippla med sånt?:P:P
     
    Last edited: 11 jun 2012
  5. fisköga

    fisköga Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varför vill du inte låsa upp bootloadern? Är det endast för garantin? Tacksam för svar.
     
  6. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Japp, endast för garantin. Vet hur man gör och annars finns det ju guider man kan följa. Förresten, vad är det som täcker garantin? Mjukvarufel etc?
     
  7. corbendallas

    corbendallas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjena,
    Den här "Root_Exploit_OneClick.zip". Någon som har lite koll på den?

    När jag kör den får jag "Permission Denied".
    Med hjälp av ADB.exe kan jag köra en CD Data, men jag kan inte lista innehållet utan får permission denied.

    Någon annan som råkat ut för det?

    Är tyvärr ingen Unixhacker...

    Kan väl nämna att jag kör Win7 64-bitar och jag har provat att köra batfilen som administratör och även ett CMD-fönster som admin.
    OS är engelskt.
     
  8. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Vilken OS-version är du på? 4.0.4? Isåfall måste du flasha en kernel från 4.0.3 eller vänta tills någon lycjas roota 4.0.4.
     
    corbendallas gillar detta.
  9. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Stort tack till guiden!
    Hade lite problem med att roota då jag har 4.0.4 och inte lyckades flasha in 4.0.3 kernel. Visade sig vara fel på flashfilen.

    Sen gick allt som en dans tack vare din guide.

    En liten sak med din guide bara...
    5.4
    Det ska inte vara "välj backup" utan "välj restore".

    Ett tips är att göra en backup först innan man kör steg 5.3...
     
  10. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Två frågor.

    1. Går det att få miniatyrer av hemskärmarna (typ genom knip zoom)?

    2. Det tar sjukt lång tid att ladda telefonen nu. På 4 tim gick den från ca 30% till 87%. Nyss laddade jag i två timmar och då gick den från 30-40% till 57%. Sen provade jag igen och då gick den upp 2% på 15-20 min.
    Någon som vet vad det kan bero på?
     
  11. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    1. Vilken launcher har du? Installera Holo Launcher, den har samma utseende men fler funktioner :-)

    2. Konstigt, har inte varit med om något liknande...

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  12. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Problemet med laddningen löstes enkelt genlm att rengöra batterikontakterna.

    Jag kör på original launchern. Ska byta då. Tack för tipset!

    Min dialer dimmar vid vissa tillfällen ner till nästan helt svart vid några sekunders inaktivitet. Någon som känner igen det?

    I övrigt en trevlig ROM för oss som inte kan/vill låsa upp bootloadern. Själv har jag företagstelefon som varit inne på reparation 3 gånger = 4 anledningar till att inte låsa upp.
     
  13. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag försöker på alla vis byta kernel i flashtool men den vill ju ha en .sin och inte .ftf som jag laddat ner.
    Tacksam för lite hjälp.

    Använde en äldre flashtool då gick det.
    Tack för guiden Albin
     
    Last edited: 10 aug 2012
  14. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Varsågod :P !

    Tack för tipsen!