Asus Zenpad 3s 10: Ingen möjlighet till flera användarkonton?!

Diskussion i 'ASUS' startad av niiloa, 19 nov 2017.

  1. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Köpte en Zenpad 3s 10, främst till 'kökstjänst' och lite streaming då och då, och den verkar helt ok - rapp och riktigt fin skärm. Däremot har jag inte blivit klok på hur man kan fixa typ två separata användarkonton på plattan; kan det vara så illa att det helt enkelt inte går? Såg samma fråga på ett Asus USA-forum och första svaret var: this is not supported by Android och det måste väl ändå vara struntprat! Den som hade ställt frågan återkom och undrade hur det då kom sig att enheter från andra tillverkare fixar detta - då blev svaret ganska kort: good day (!)

    Min tanke var att plattan skulle också vara tillgänglig för gäster ibland - utan att man stup i kvarten behöver låsa upp med PIN eller swipe - men jag vill definitivt inte ha mitt Google-konto vidöppet för alla som använder plattan! Ifall det finns någon sorts 'workaround' till detta så är jag mycket intresserad.
     
  2. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Hej!
    Hur har det gått för dig? Har du lyckats skapa ett konto? Jag skaffade en sån här platta igår och det ska inte vara några konstigheter. Om du har kört alla systemuppdateringar så har du 7.0 och då dra du ner "notification bar" två ggr, klicka på person-symbolen uppe till höger och klicka på "Add user".

    Säg till om det inte funkar.
     
  3. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jo nog kan man ha flera personer som användare med Google-konton på plattan men - om jag fattar rätt - då är alla dessa tillgängliga helt öppet för vem som helst som använder plattan! Har jag missförstått något helt och hållet?!
     
  4. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Nja, för varje användare får du gå in på Setttings->Lock screen och klicka på texten "Screen lock" (jag kör på engelska) och välja vilken typ av skärmlås du vill ha, t.ex. pin, fingeravtryck eller vad du nu väljer. När man då byter användare måste man låsa upp plattan på det sättet. Default är att den är helt upplåst.

    Om du bara vill att användaren ska använda en app, t.ex. Spotify, kan du använda dig av Screen pinning. Då kan du köra Spotify på ditt konto och om du lämnar över kontroll,en till annan användare kan du låsa plattan så att bara Spotify kan köras. Kan vara användbart ibland och lite för begränsat ibland.
     
  5. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Ok skall testa så fort jag kommer hem till plattan :)
     
    JohanPM gillar detta.
  6. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Fortfarande inte hunnit kolla ordentligt på det här med användare och hur man byter.. Jag verkar vara helt väck i det här sammanhanget, kommer inte ens på hur jag loggar ut mig själv från plattan! Frun min använder den mest (jag drog igång plattan, hennes konto fixade vi till efteråt) men jag verkar vara konstant inloggad vad jag än gör -suck-

    Finns det förresten något sätt att få ZenPad att stänga av sig själv helt efter en viss tidsperiod? Batteriet verkar inte vara världens bästa så det vore skönt att slippa strula med detta. Såg att det finns ett gäng 'auto shutdown' appar men dessa kanske inte fungerar fullt ut med plattan? Någon som provat?
     
  7. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Angående utloggning: Android/iOS funkar inte riktigt som Windows eller Linux att du loggar ut regelbundet. Det du gör är att antingen stänga av plattan varje gång du vill logga ut eller låser plattan, automatiskt eller genom att trycka på power-knappen (finns inställningar för hur plattan ska bete sig i Inställningar). När du eller din fru sen trycker på power-knappen igen kan man, genom att trycka på "user-figuren" uppe i högra hörnet, välja användare.

    Har ej testat auto shutdown...
     
  8. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Tack, får försöka vidare med detta! Nu är allt också på svenska - för att regeringen vill ha det så - och det är fullständigt värdelösa översättningar som gör det bara svårare för användaren tycker jag :)
     
  9. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Verkar som att jag äntligen har (någorlunda) begripit det här med användarhanteringen i en Android-platta - yay! Nu är det antagligen fortfarande heltokigt för att när jag byter till min egen användare finns kära hustruns Google-konto där, pga att jag själv drog igång det hela från början och sedan ändå plockade bort mitt eget konto (suck..) Är det som det skall, eller skall jag lägga till mitt eget Google-konto när jag själv är inloggad på plattan och också plocka bort hustruns Google-konto?! Antar att hon i så fall måste lägga in allt på nytt när vi byter till hennes användare..
     
    Last edited: 27 dec 2017
  10. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Slutmålet bör nog vara att hennes Google-konto bara ska finnas på hennes användare och ditt Google-konto bara på din användare. I så fall rekommenderar jag att du gör som du beskriver; installera ditt konto på din användare och tar bort hennes konto, och sen motsvarande på hennes användare.

    Det tar inte så lång tid som man kan tro, men det finns ju alltid en tröskel att börja :)
     
  11. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Ootrooligt, home free, verkar det som! Har aldrig grejat med fler än en användare på Android - kanske var det därför det blev tokigt från första början.

    Ytterligare en sak jag inte är helt säker på hur jag fixar: antar vi kan ha olika PIN för att komma förbi respektive låsskärm? Inte att vi har rikshemligheter för varandra men kan vara bra ändå. För min del tycker jag 'fingerprint' är extremt smidigt men PIN skall väl alltid finnas där som möjlighet också?