Att tänka på innan köp av Dream/G1 från Tyskland

Diskussion i 'Dream' startad av Havoc, 12 aug 2009.

  1. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att tänka på innan köp av Dream/G1 från Tyskland (Uppdaterad)

    Efter att ha haft min Dream ett par dagar har det dykt upp en del grejjer som jag tycker alla bör beakta innan de som jag köper från Tyskland. Hade jag vetat det här innan hade jag nog valt ett annat alternativ, men förhoppningsvis så lyckas jag lösa allt till slut. Läs och avgör själv innan ni köper:

    1. Telefonen kommer med Android 1.1 och jag har än så länge inte fått någon uppdatering OTA. Kanske är det nått strul med just min telefon, kanske kommer den snart men så är läget just nu i alla fall. Har inte lyckats få reda på om det är ett vanligt problem. Detta vore inte så allvarligt om det gick lätt att fixa root, men:

    (Edit: Efter ca 10 dagar kom uppdateringen. Varför det dröjde vet jag inte, men kanske måste en ny version släppas först.)

    2. Eftersom telefonen har firmwareversion 123099 och inte RXX så fungerar inte de klassiska sätten att få root. Det finns en metod beskriven som jag ska prova, men den är lite klurig: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=485364

    (Edit: Efter att ha uppdaterat OTA kunde jag framgångsrikt använda följande enkla metod för root, men den kommer bara att funka under en begränsad tid: https://swedroid.se/roota-din-androidtelefon-med-ett-klic )

    3. Det tyska tangentbordet är skevt. Tog ett tag för mig att fatta varför det kändes så fel: Tangenterna Y och Z är omkastade. Så länge man lyckas fixa Root går det att mappa om tangenterna, men annars så är det lite irriterande.

    (Edit: Nu har jag root, så det är dags att fixa till problemet...)

    Min plan var att börja köra med vanliga Cupcake sedan om jag kände behov enkelt kunna roota med en pålitlig guide. Nu får jag välja mellan en telefon som kanske är fast i 1.1 för evigt eller börja jaga en telefon med WM. Det får nog bli det senare. Jag återkommer med info om hur det går...

    (Någon admin kanske kan lägga in en länk till den här posten i slutet på min artikel: https://swedroid.se/att-kopa-dream-fran-handy-schotte)

    (Edit: Nu är jag 100% nöjd med min telefon.)
     
    Last edited: 19 aug 2009
  2. Enberg

    Enberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte också en G1 via Handy-Scotte. Mina erfarenheter är i stort sett identiska med dina. Tog nio dagar att få min.

    Den kom också med Android 1.1 (firmware version 123099) och jag får inte heller några uppdateringar.

    Tack för länken till XDA sidan. Funkade perfekt för mig! Kopplade upp min gamla WM mobil (Eten M700) och körde QMAT 4.24 (länken på sidan funkade inte men en sökning på google på: qmat_424.zip gjorde susen!). Följde guiden, gick lätt. Efter att flashningen var klar står det att man skall trycka action key och efter det stannar telefonen i bootloadern. Fick lite panik en kort stund eftersom telefonen inte svarade på några tangenttryckningar efter det. Plockade ut batteriet och satte i det igen och allt var frid och fröjd igen. Puh!
    Telefonen har nu firmware 1.0 TC5-RC7 och build 112931.

    Skall köra HardSPL, root & uppgradering strax. Återkommer med resultat senare...
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Definitivt saker som folk bör göras medvetna om! Jättebra att ni tar upp detta.
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Uppdaterade din artikel, Havoc.
     
  5. Enberg

    Enberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fortsatte med den här guiden för att få root och Hard SPL:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=442480
    Kommer upprepa en del som står i guiden för att det skall bli lätt att följa vad jag gjorde. Så använd inte detta som en guide utan som ett kompliment för att komma igång snabbt.

    Började efter rubriken 'Rooting your RC29 or lower phone' med att starta om telefonen och låta homescreenen laddas, därefter tryckte jag enter två gånger följt av "telnetd" och enter (utan semikolon!). Därefter startade jag Market, laddade ner och startade applikationen telnet. Efter det att jag anslutit till localhost kom ett terminalfönster upp där översta raden var en massa konstiga tecken, efter ett tryck på enter kom en vanlig root promt upp (#). Inmatandet av kommandon enligt guiden gick utan problem.
    Därefter var det dags att installera Hard SPL, även detta gick utan problem.

    Sedan var det dags att installera en nyare version av android. Jag bestämde mig för att köra CyanogenMod 3.9.8. Jag partionerade formaterade ett 16gb microSDHC class 6 från Transcend med hjälp av fdisk under linux med en stor fat32 lba partition (ca 15 gb), en ext4 linux partition (500mb) och en linux swap partition (32 mb). Laddade ner och döpte om CyanogenMod till update.zip till roten av fat32 partitionen och stängde av mobilen. Satte in microSD kortet och startade telefonen genom att trycka på hus och power knappen samtidigt. Startade uppgraderingen med alt+s och när allt var klart startade jag om telefonen (hus+tillbaka knappen om jag inte minns fel?). Dessvärre fastnade telefonen i en reboot loop, så jag plockade ut batteriet efter ca tio minuter då telefonen stängt av sig. Första uppstarten tar lång tid så jag försökte en gång till med samma resultat. Efter lite sökande på XDA forumet insåg jag att jag borde wipe'at telefonen! Så jag startade på nytt i recovery mode genom att starta telefonen med hus+power knapp. I recovery mode köred jag en wipe genom att trycka alt+w, följt av en omstart och nu startade telefonen snällt! :D

    Hoppas detta kan vara till hjälp för någon, så att ni slipper få hjärtat i halsgropen och slita ert hår som jag gjort...
    Fråga gärna om ni undrar något, så skall jag göra mitt bästa för att svara.
     
  6. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också hittat programmet och håller på att försöka låna en WM-telefon.
     
  7. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I vilket steg bör man göra wipen?
     
  8. fiskmasen

    fiskmasen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Arrow OS
    Telefon 2:
    Essential PH-1
    Telefon 3:
    Nokia n900
    Platta:
    Microsoft Surface Pro
    Det borde finnas ett sätt utan att använda WM kan man ju tycka...
     
  9. Enberg

    Enberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tror att man skall köra en wipe innan man flashar men som sagt, funkar att göra efter också.

    Har inte testat detta men om man inte har en WM mobil kan man använda den här sidan:

    http://revskills.de/pages/goldcard.html

    För att få reda på vad ditt sd kort har för cid med Windows, tryck in det i en sd-kortsläsare och öppna ett kommando fönster. Om ditt kort har beteckningen F:, skriv:
    f: (enter)
    dir (enter)
    Du hittar CID här:
    Volymens serienummer är xxxx-xxxx
    Sedan använder man dd (finns att ladda ner, googla dd.exe. dd finns också med på de flesta linux distar) för att skriva imagen du får via mailen till ditt sd.
    Om image filen heter goldcard.img och ditt sd är F: skriv:
    dd if=goldcard.img od=F:
    Obs! kommer att radera allt från sd kortet, så gör en backup innan om du har något viktigt på kortet...
     
  10. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För min del tror jag det blir lättare med WM än Linux. Och det verkar som folk har haft bra mycket mer problem med den alternativa metoden.
     
  11. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enberg, du behövde inte göra någon wipe innan goldcard-flashandet?
     
  12. Enberg

    Enberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, wipen gjorde jag först efter att allt CyanogenMod flashningen var klar.
     
  13. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har uppdaterat min ursprungliga post.