Audio kvalitet i mobil med lurar? (saknas i mobiltester)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Stemag64, 12 dec 2017.

  1. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Är det bara jag som vill veta mer om hur dom olika mobilerna levererar ljudet i ett par lite bättre lurar?

    Jag har nog sett varenda YT-test av alla dessa nya mobiler som finns men tycker ibland att dom hastar förbi det där med lurarna, dom pratar ofta mer om högtalarna på mobilen, lyssnar folk mycket med dom?
    Jag har nästan alltid ett par lurar i och bryr mig inte så mycket om kvaliteten på högtalarna.

    Dom lurar som följer med en mobil är (oftast) av lite sämre kvalitet, undantag för vissa: galaxy skickar med ett par AKG, LG har ett par B&O o.s.v.

    Men om man (utan att vara en audiofil som köper lurar för flera tusen) skaffar sig ett par lite bättre inear lurar för typ 5-600 upp till kanske en tusing - femtonhundra, hur blir musikupplevelsen i mobilerna?

    Jag skulle vilja ha mera info om hur mycket tryck det är i hörlursutgången och hur ”bra” det låter när man lyssnar på musik i ett par hyfsade lurar.

    Den enda jag vet på Youtube som är intresserad av detta är Juan Bagnell på Pocketnow, han visar ofta grafer med output och liknande.

    Vad tycker ni?
    Jag vet att man kan snöa in hur mycket som helst på det här med flac-filer och värstinglurar men om man befinner sig strax under ljudnörd-nivån men ändå vill ha en bra ljudkvalitet så finns det inte så mycket info i alla dessa tester


    (jag vill köpa en LG V30 men tycker den är för dyr och letar nu alternativ)
     
    Gurex, eastbound och dannejanne gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det vore en bonus och jag saknar det också men samtidigt känns det aningen meningslöst. Visst finns det skillnader mellan tillverkare men mycket håller sig på samma nivå idag när det gäller telefoner och ljud har en tendens att vara en "smaksak". Någons bra ljud kanske låter illa för en annan. Det är fakta man vill få fram och det kan vara svårt att få fram i en graf eller text. I mina öron så är det enbart LG som gäller om man prioriterar ljud. Alla andras ljud bleknar i jämförelse och hamnar mer eller mindre i samma hög så länge man håller sig inom samma prisklass. Min Axon 7 låter även den bättre än 99% av alla mobiler men den har ju likt LG satsat på en bättre DAC. Den når dock inte riktigt upp i LG's nivå av dynamik och kontroll över hela registret.

    Det är nog svårt att få med LG's fantastiska dynamik i en graf så gemene man ska förstå. Det måste upplevas för att fatta hur det låter (eller hur det ska låta). Med ett par bättre lurar dessutom. Vi som har krav på bra ljud vet redan vad vi ska ha egentligen för att bli nöjda så tester blir överflödiga.

    Ge det 3-4 månader så har V30 sjunkit till 6000kr.
     
    Stemag64 gillar detta.
  3. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Ett alternativ som jag kört med i flera år är en extern dac till mobilen. Förut var det problematiskt med usb otg - support men det är löst med, om jag inte minns fel, Android 6. Då får du en dac som du även kan använda till platta och dator. Då spelar inte mobilen direkt någon roll. Nu vill jag slippa den externa dacen så V30 är mitt nästa val. Annars finns LG G6, importerad variant med quad dac, Axon 7 eller V20.
     
    Stemag64 gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Pocketnow och gsmarena har bra teste för ljud. Men är så många faktorer som spelar in också... vad du har för lurar hur tungdrivna de är osv.
     
    Stemag64 gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    QUOTE="jagu, post: 2188823, member: 5675"]Ett alternativ som jag kört med i flera år är en extern dac till mobilen. Förut var det problematiskt med usb otg - support men det är löst med, om jag inte minns fel, Android 6. Då får du en dac som du även kan använda till platta och dator. Då spelar inte mobilen direkt någon roll. Nu vill jag slippa den externa dacen så V30 är mitt nästa val. Annars finns LG G6, importerad variant med quad dac, Axon 7 eller V20.[/QUOTE]

    ja vi går ju mer och mer mot extern dac framförallt dac som sitter i kabeln, jag tror dessa kommer bli bättre och bättre. tex tyckte jag läste att razer phone deras extern dac kabel är typ bäst just nu...
    tror på sikt detta är bra, det gäller bara att mer etablerade tillverkare släpper produkter...

    Den bästa just nu är nog...denna som jag hade köpt om jag hade iphone

    Men kommer komma massa nytt snart.. det tråkiga är att det släpps inte lika bra för android

    43534.PNG

    http://www.headstage.com/Arrow-6NX/6TX:::1023.html?XTCsid=ea5966cfbab771f167c687fd386d00d1

    denna ska också vara väldigt bra, jag förmodar den funkar med android.

    10144_1.jpg
     
    Stemag64 gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Jämförelse mellan axon 7 och v30 axon1.PNG axon2.png




    axon1.PNG axon2.png
    v30.PNG v302.png

    De som använder Snapdragons egna dac är också bra, tex bättre än iphone.
    i detta fallet Mi Mix

    mimixdac.PNG
     
    jagu och Stemag64 gillar detta.
  7. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    När allt fler tillverkare skippar hörlursingången så kommer säkert fler kablar med inbyggd dac och headset, som Audeze, för Android. De USB-C lurar som följer med tex htc u11 funkar väl bara för htc? Om det är så, så är det synd att det inte är en gemensam standard för hur hantera USB-C dac OCH headsetfunktion. Eller har jag fel?
     
    Stemag64 gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror det också på sikt möjligör bättre DACs än inbyggda då det inte är samma fysiska restriktioner..

    Det känns som den enda rätta lösningen är att det sitter en inbyggd DAC på varje par hörlurar du köper, DAC blir av referens kvalite den låter precis som tillverkaren vill att det ska låta.

    Detta funkar dock inte för alla prisklasser, det finns prisklasser där hörlurarna är så bra att det behövs en förstärkare med större fysiska mått... Men det finns helt klart en stor marknad för detta...

    men att ha en dongle är inte lika bra som att den sitter direkt på sladden...för en dongle är allt för lätt att glömma och jobbig att släpa med sig.. sitter de fast på hörlurs kabeln slipper man detta.
     
    Stemag64 gillar detta.
  9. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag läser ofta tester på Android Central och de tar upp ljudet med hörlurar i de flesta tester. De har också då och då artiklar kring ljud och hur man väljer och vilken telefon som är "bäst".
     
    Gurex och Stemag64 gillar detta.
  10. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Tack för all fin info, jag känner verkligen att det här är ett område jag kan för lite om.

    Hoppas ni står ut men mina lite enkla frågor...

    Om jag har fattat rätt så är alla telefoner (som inte har satsat på ljudet, typ LG V30) ungefär likadana eftersom dom stöds av den Dac som finns i kortet . Och så kanske det är så att den stora delen av dom som testar inte är så intresserade av ljudet själva? och att det är så individuellt.

    Men jag får lite intrycket att ljudet nästan automatiskt blir sämre för att man tar ut det via Usb-c än via 3,5 mm jack? Och att man därför har en Dac i sladden?

    Jag sitter ibland och läser på olika ljudforum för att hitta bra lurar i typ mellanprisklassen, men tycker inte att jag läser nått om lurar med inbyggd dac? Eller är jag bara dålig på att leta?

    Eller är det tyvärr så som ni skriver att det finns för många standarder så att det inte lönar sig att ta fram nått?

    Ibland ser jag nån test på en mobil utan 3,5mm, där dom visar upp ett par vanliga lurar och säger att dom har inbyggd Dac, men det syns liksom ingen stor klump, utan jag antar att det sitter i själva Usb-c anslutningen?

    Vad skiljer på en sån variant och typ en sån där Dragon fly?


    Du har nog rätt blackstar, det kanske bara är det bästa att sitta lungt i båten och vänta in tekniken?

    Problemet är att min son snodde min S7e så nu sitter jag med en galaxy s5 från nittonhundrakallt och riktigt sopigt ljud och då känns det inte så frestande att vänta ett par månader för att V30:an ska sjunka i pris J
     
  11. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier

    Japp helt rätt, där finns en hel del intressant.
    Jerry Hildenbrand skriver bra artiklar som förklarar så till och med jag fattar :-)
     
  12. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    https://www.androidcentral.com/does-my-phone-have-dac-explaining-dacs-and-amps-smartphones-today

    "Some phones have a better DAC and amp than others, and phones without a headphone jack don't have to use a DAC/amp combo to send audio to a pair of headphones. All phones have them for system sounds and voice calls, but a DAC and amp can also live inside your headphones or even in the cable that connects headphones to your USB port."


    så om man tar bort 3,5mm utgången behöver man inte ha nån Dac i mobilen? då sitter den i sladden istället. ok då förstår jag varför mobiltillverkarna går den vägen.

    Nå: LG V30 eller HTC U11+?
    det skiljer ju över 2000:- om HTC ligger kvar på 6884:-
    vilken är mest framtidssäker?

    det känns som att HTC:n är lite begränsad till dom lurar som följer med, eller finns det eftermarknadslurar som passar?
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du kommer aldrig komma upp i samma nivå av ljudkvalité med en mindre extern DAC framförallt inte något som sitter i en kabel bara. Bra ljud tar utrymme och att komponenter är placerade/dragna på ett sätt så att ingen interference etc skapas. Jag har en Dragonfly Black extern DAC men den blir spöad av min Axon 7 i ljudkvalité relativt enkelt. Bredare ljudbild. Visst förbättrar den ljudet för många telefoner men den lirar inte alls i samma liga som LG's telefoner till exempel. Ska man ha det ordentligt ska det vara the V30 way.
     
    Stemag64 gillar detta.
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    alla telefoner behöver en DAC internt.
    du kan inte lyssna på digitala signaler direkt, alltså skulle du inte kunna höra ringsignaler eller personen som ringer upp dig utan DAC. alltså är det ingen kostnadsbesparing för tillverkarna.
     
    Stemag64 gillar detta.
  15. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    helt rätt, jag förstod det sen när jag läste texten lite noggrannare.
     
  16. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    [QUOTE="Stemag64, post: 2189120, member: 56557"


    så om man tar bort 3,5mm utgången behöver man inte ha nån Dac i mobilen? då sitter den i sladden istället. ok då förstår jag varför mobiltillverkarna går den vägen.

    [/QUOTE]

    Ja och nej - det behövs en DAC för att driva högtalarna men sen har väl vissa även en DAC separat för hörlurarna, jag vet inte 100%. Lättast är att jämföra med bluetooth. Där skickas signalen utan att hanteras av en DAC till lurarna och där sitter sedan en DAC (+annat smått och gott) för att få det att låta. Med USB-C kommer vi delvis till samma lösning. Det går att låta telefonen göra det mesta och sedan skicka ut ljudet analogt, men oftast sitter magin med DAC o dyl antingen i hörlurarna eller i adapter/sladd. Det gör såklart att priset går upp men samtidigt kan man få en mer jämn upplevelse mellan olika telefoner eftersom allt sker i hörlurarna.

    Nu kopplat till första frågan så hittade jag denna genomgång av Android Authority - https://www.androidauthority.com/best-of-android-2017-audio-820937/

    LG V30 tar hem priset följt av Pixel 2 och Huawei Mate 10 Pro .
     
    Stemag64 gillar detta.
  17. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag har en meizu mx4pro som låter bra. Den klarar dessutom att driva tungdrivna lurar vilket ingen annan lur jag testat klarat av. Har jämfört med de vanliga flaggskeppen samt g5 med b&o DAC, axon mini samt senast Marshall London. Tycker att mx4pro låter mycket bättre än alla dessa. Har läst att Meizu brukar leverera bra ljud i sina dyrare lurar men är osäker om de klarar att driva fullstora lurar.
     
    Oceanic och Stemag64 gillar detta.
  18. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Tycker att detta alltid saknats i mobiltester, även här på Swedroid som ger väldigt omfattande tester och benchmarks på allt, utom just ljudet. Jag är förmodligen inte ensam om att ha min telefon som främsta ljudkälla, dvs den enhet jag lyssnar oftast på.

    Nu har jag i princip helt hoppat över till trådlöst, och då är telefonens ljud ointressant då dacen sitter i lurarna, men förvånansvärt många tester (och tillverkare) missar att rapportera om vilka codecs/protokoll telefonen stödjer.

    Bättring tack!
     
    Stemag64, Snapphane och Oceanic gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du bryr dig om ljud kan du ju börja med att köra trådat.
     
  20. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag kör både och. Jag var extremt emot allt trådlöst tills jag provade Sennheiser Momentum bluetooth med Aptx. Dom låter ganska bra faktiskt över bluetooth. Och dom går att köra med kabel för bättre ljud, samt med USB-kabel till datorn.

    För mobilt lyssnande är dom suveräna, även över bluetooth. Absolut inte hifikvalitet, men det har jag andra grejer till.