Avkriminalisera och reglera droger

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 14 jan 2015.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har under ett par år insett hur idiotiskt "War on drugs" är och vilket helvete det ställer till med. Jag tycker det är hög tid att ämnet börjar diskuteras och att fler människor förstår situationen. Jag har inte kunnat hitta ett enda argument på senaste tiden till varför vi skall fortsätta ha droger kriminaliserat. Jag säger avkriminalisera och reglera allt!

    * Missbrukare blir klassade som kriminella
    * Intäkter ges till kriminella organisationer
    * Experimenterande ungdomar stoppar i sig farligare saker varje år
    * Sjukdomar sprids iom oren miljö för missbrukare


    Har jag fel och isf varför?

    Edit,
    Det verkar vara svårt att se skillnad på legalisering och avkriminalisering/reglering. Tänk droger som alkohol.
    Sen brukar det vara svårt för en del att se skillnad på missbruk och bruk. De flesta brukar vi alkohol. Få av oss missbrukar det.

    Ville bara förtydliga det.
     
    Last edited: 14 jan 2015
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Du har fel, enligt mig och det samhälle jag är en del av. Vi styr samhället åt ett visst håll där liberalismens tillåtande attityd till att var och en ansvarar för sitt eget liv inte fullt ut får plats här. Mest syns det på våra försök att hantera alkohol i några hundra år - en hantering vi fortfarande är väldigt kluvna till på olika sätt.

    Och det är väl mitt viktigaste argument MOT droger som kompletterar spriten: Sverige behöver inte fler sätt att droga sig.

    Personligen är jag för ännu mer reglering, men det är en annan gren av diskussionen.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Du tror inte att konsumtionen skulle öka om allt var frisläppt?

    Jag inbillar mig att var och varannan svensk skulle vara beroende av bensodiazepiner om det såldes på ica t.ex.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hur skulle det regleras?
    Åldersgräns som med alkohol? Då kommer ungdomarna fortsätta stoppa i sig allt vad de hittar.
    Läkares ordination? Det har vi redan idag, dvs. om du har ett medicinskt behov av ett preparat så kan du få det.

    Om vi tittar på de droger som redan idag är tillåtna, dvs. alkohol och tobak, så är det många som inte kan hantera ens dem.

    Den orena miljön som sprider sjukdomar skapas av missbrukarna eftersom de inte prioriterar det. De hade lätt kunna skapa en ren och "hälsosam" miljö för sitt missbruk.

    Tankar kring legalisering av droger är det framförallt ungdomar som kommer upp med. De som inte ens får köpa alkohol. När man blivit vuxen och skaffat sig ett liv med andra intressen än fest och berusning så försvinner såna här idéer spårlöst. Det finns så klart de som aldrig växer upp eller tar en gnutta ansvar för sitt liv, men förhoppningsvis är de ganska få.
    Mitt tips är alltså att skaffa sig lite andra intressen är att berusa sig. Det finns så otroligt mycket annat man kan syssla med som ger mycket större och mer långvariga effekter.
     
  5. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag tror att många av er blandar ihop legalisering och avkriminalisering.

    Att avkriminalisera är rätt, enligt mig. Men det innebär inte man får gå och fylla kundkorgen med benzo på Ica.

    @DirkDiggler@DirkDiggler; kolla in AKC på facebook.
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ser två stora problem som inte kommer att förändras iom en legalisering. Kriminaliteten kring tillverkning och distribution och missbrukarnas problem kvarstår.

    Jag tror alltså inte att den illegala hanteringen försvinner bara för att herr Staten också säljer.Och ska staten enbart sälja syntetiska droger de själva kan framställa eller ska de köpa upp av drogbaroner? Och tittar vi på misären runt alkoholmissbrukarna så finns den där trots lagligheten.

    Att hjälpa sprutnarkomaner men rena sprutor kommer säkert att hjälpa en del, Danmark kör väl med det? Hur har de det med Hepatit C? En uppriktig fråga.

    Spelmissbrukare är också en jämförbar grupp, de finns där trots lagliga alternativ.

    @Psykos@Psykos nämner skillnaden på legalisering och avkriminalisering. @Dirk Diggler@Dirk Diggler skriver "avkriminalisera och reglera allt". Och jag håller med, det är skillnad och det är svårt att göra det ena utan att göra det andra. Eller det blir ganska uddlöst att fortsatt förbjuda försäljning men tillåta användning/innehav.

    Den största skillnaden tror jag skulle bli i medelklassen där ökningen i användning skulle öka markant.

    Fan sist vi åkte hem från Rhodos säger min fru Han där går på något. Hon syftade på kabinchefen, jag vet inte vad de har för titel. Hon har under många år jobbat med hemlösa, missbrukare och folk i de kretsarna och är känd för att se på folk om de är påverkade. Jag vete fan om jag vill ha ännu fler drogpåverkade i arbete med att garantera min säkerhet, må det vara kabinpersonal, labbassistenter eller busschaufförer. Och jag tror det kommer att bli det med en legalisering
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men det är precis reglering jag förespråkar. Förbud är fel väg att gå. Kriminalisering är fel väg att gå. Se missbruk som kriminellt snarare än en sjukdom är fel väg att gå.



    Frisläppt vill jag inte. Och säljas på ICA vill jag inte. Det skall vara reglerat, kontrollerat och rent. I Portugal har man sett några procents ökning i användandet av cannabis rekreationellt. Samtidigt har brotten kopplat till just cannabis minskat med över 70%. Samma sak med dödligheten av droger totalt sett. Så om inte dödligheten eller beroendet ökar men brotten minskar samt skatteintäkterna ökar ser jag inget problem i det.

    Åldersgräns, innehållsförteckning och affärer som måste ansöka om tillstånd för att sälja det drogerna. Precis som alkohol och tobak.

    Det är många som inte kan hantera alkohol. Alkoholism är en sjukdom. Likaså är missbruk av heroin en sjukdom. Just nu klassas det tyvärr heroinmissbrukare som kriminella framför sjuka.

    Den orena miljö som du säger att missbrukarna skapar undrar jag lite över. Vad har de för alternativ? De kan INTE lätt skapa en bra miljö. Man kan inte köpa sprutor på ICA. Att istället som Tyskland, Canada, Australien, Schweiz m.fl. öppna mottagningar där missbrukare får en ren och hel miljö gör inte bara samhället i sin helhet säkrare men de som missbrukar får också en chans att känna sig som människor igen. Där kan man styra dem mot en rehabilitering samtidigt som de övervakas och slipper överdosera i en gränd.

    Legalisering är det inte prat om här. Det är avkriminalisering och reglering.

    Och det är synd att vuxna inte bryr sig mer. Ungdomar kommer alltid experimentera. Ungdomar kommer alltid tänka på gränserna. Det är nu när vi är vuxna som vi BORDE fundera på detta och inte låta våra barn går till "han på hörnet" utan istället ha kontrollerade flöden och rättvis information som gör att de inte hamnar i en sjukhussäng.

    Du verkar ha förstått att det inte fungerar som nu. Jag tror många skulle inse hur korkat det behandlas om man bara satte sig in i det. Skall kolla på den när jag kommer hem!



    Kolla på när alkohol förbjöds i USA och se sen vad som hände när det igen tilläts och reglerades. Jämför kriminaliteten kopplat till alkohol innan och efter. Det finns inget som talar för att det skulle vara annorlunda med andra droger. Portugal är ett bra exempel som också bekräftar hur drogrelaterade brott störtdyker vid avkriminalisering.

    Sen kommer folk alltid bränna HB. Samma med droger. Men jag köper hellre sprit på Systembolaget för fyra gånger pengarna än hos Jonny i Lindome. Även om hans sprit sägs vara bra, ren och med trevlig smak.

    Relationen sprutor och hep C är som du misstänker. Sjukdomen har inte försvunnit men blivit nära på obefintlig i t.ex. Bern efter att rummet öppnade med rena sprutor. Har inte siffrorna i huvudet nu men kan absolut leta upp dem senare när jag kommer hem ifrån jobbet.

    Spelmissbruk är som du säger också en sjukdom. Allt missbruk är samma sjukdom. Oavsett alkohol, poker eller heroin. Spel är reglerat och det finns alltid en hjälpande hand. Framför allt ser man på en spelmissbrukare med ett humant öga samtidigt som man ser ner på en heroinmissbrukare. Samhällets avskum och så vidare. Det är framför allt DET jag vill se en förändring på och det får vi inte genom att klassa dem som kriminella framför sjuka.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Här är en bra artikel om just Portugal:
    http://www.forbes.com/sites/erikkai...lization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/

    "Currently 40,000 people in Portugal are being treated for drug abuse. This is a far cheaper, far more humane way to tackle the problem. Rather than locking up 100,000 criminals, the Portuguese are working to cure 40,000 patients and fine-tuning a whole new canon of drug treatment knowledge at the same time.

    None of this is possible when waging a war."

    Edit, nya forumet ställer nästan texten 45 grader vid lutande. Ändrade tillbaka till normal text så man ens kan läsa :P

    Edit igen, SNÄLLA TA TILL DIG DETTA! Vi gör oss en jävla björntjänst genom att inte tänka. Så vi behandlar missbruk och droger idag har inte fungerat. SNÄLLA vakna upp och bara ta stolthetssmällen att ni eventuellt ser på det på ett sätt som är fel. Det är inte ditt fel! Du har blivit tillsagd att "War on drugs" är det sättet som fungerar. Jag kan nästan lova att mer än 80% i Sverige tycker som du kanske gör. Men det är dags att titta på FAKTA och inse hur illa vi tacklar problemet. Vi vill alla lösa missbruksfrågan. Det finns bra sätt och sen finns det dåliga. Vi har testat på det dåliga sättet ett tag nu. Det är dags att vakna upp och byta.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 14 jan 2015
  9. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Drogproblematiken är i min värld så marginell och egentligen ointressant på det stora hela. Mitt engagemang är mer att stötta min omgivning att hantera sina alkoholproblem och sin rädsla för invandrare.

    Men lycka till i din mission att få till en Peace On Drugs.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det jag önskar är att t.ex. ni själv inser att så vi gör idag inte bara är ett totalt misslyckande sett ur missbrukarnas perspektiv. De pengar vi skulle kunna spara på det skulle kunna lyfta samhället på andra sätt. T.ex. lägga pengarna som sparas och tjänas på alkoholmissbruk och integration av invandrare som ni själv tycker är viktigare.

    Tankesättet och förståelsen kräver inget långtida engagemang. Det kräver att man tänker efter.

    Det som kräver tid är att få andra att förstå. Det kräver jag inte av någon annan än mig själv.
     
  11. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag är helt klart för att avkriminalisera och reglera till viss del. Man kan inte göra det med alla drogklassade ämnen dock.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Just cannabis är ju lite speciellt eftersom det inte är fysiskt beroendeframkallande och normalt inte skadar användarna särskilt mycket.

    Man kan nog diskutera om vissa droger borde avkriminaliseras. Det håller jag med om. Men merparten är mycket skadliga för samhället och måste hållas tillbaka till varje pris.

    Själv är jag en regelbunden användare av narkotikaklassade lugnande medel (bensodiazepiner). De underlättar min vardag enormt, men jag vågar inte tänka på hur det hade varit om det varit mindre reglerat.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja cannabis borde blir helt lagligt upp till en viss mängd per person. Mycket för att jag själv med många andra hellre hade tagit en joint än ett par öl på fredagskvällen men också för att slå ut mycket av de kriminella nätverk som lever på cannabisbruket. Win/win på den.

    Hållas tillbaka är helt rätt. Genom att avkriminalisera drogerna, hur vidriga de än är, får man bättre kontroll på dem. Man kan dessutom hjälpa de som kommer in i redan lokaler och får rena sprutor att sluta upp med missbruket istället för att lämna dem till gatan.

    Problematiken är att folk i allmänhet tror att hela Sverige kommer gå nedknarkat ifall man avkriminaliserar. Det finns dock inget som tyder på det om man ser till de länder som har en bättre approach till att hantera missbruk.
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Att få en potentiell missbrukare att aldrig börja med det den av sjukdom kan bli missbrukare av borde vara, enligt mitt sätt att se, avsevärt mycket enklare än att lära folk att bruka lagom. Jag kan bara ta mina barn som exempel, eller barn, de är vuxna nu med egna familjer. Aldrig att jag skulle ha sagt "Kör på, men lagom". Inte heller skulle jag tillåta att en gäst eller familjemedlem drog en lina i mitt hem. Jag minns redan i tidiga tonåren att jag var motståndare till illegala droger, kanske för att sinnebilden av knarkare var typ, överdoserad heroinist på offentliga toaletten, en looser.

    Allmänhetens syn på olika annorlunda är som någon berört inte isolerat till heroinmissbrukare utan gäller alla som inte är som alla andra och där kan alla bli bättre, både du som läser detta och jag inte minst men jag försöker, precis som ni. Hårfärg, hudfärg, längd, ohälsa, ja ni förstår var jag vill komma. Vi måste jobba på vår människosyn över hela registret, jobba bort fördomar med kunskap. Kanske inte använda det som argument för att legalisera droger.

    USA under/efter depressionen är inte ett speciellt bra exempel att jämföra med, det var extremt
     
  15. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Dirk Diggler: att ta en joint på fredagkväll kanske tonåringar pysslar med under något år i sin uppväxt - men är du vuxen och fortfarande håller på med sådant måste jag bara skaka på huvudet.

    Det finns massor av argument i klass med att "hellre en joint än några öl". Häng med:

    - Lite stryk har aldrig någon mått dåligt av. Hur ska barn annars lära sig vilka regler som gäller?

    - Mina föräldrar använde aldrig säkerhetsbälte när de var unga, så varför skulle det ha blivit farligare att köra bil numera?

    - Klimathotet är ju korkat! tror ni på fullaste allvar att usa och Europa medvetet släppt ut skit i naturen om det vore farligt?
     
  16. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Makes no sense. Den skada kroppen tar av "några öl" är inte jämförbar med att röka en joint.
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tog en bild på ett uttalande från min senaste lokaltidning. Det är en polis som intervjuats:
    [​IMG]

    Edit: fick ladda upp på imgur för att få bilden att visas.
     
    Last edited: 14 jan 2015
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så till och med poliserna är med på banan.

    Då är det bara politikerna kvar!
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Skaka du på huvudet hur mycket du vill. Jag hade bytt ut alkoholen mot cannabis vilken dag i veckan som helst.

    Har du själv någon insikt i vad cannabis är och hur det påverkar dig eller sitter du bara och gissar? Det är bra att veta när jag tolkar dina svar.

    Att du jämför en joint med att slå barn, köra utan säkerhetsbälte eller mänsklighetens eventuella undergång skvallrar om att du kanske inte riktigt har kunskap om det du pratar om. Men jag kan ha fel!

    Edit, som en referens angående cannabisbruk och ålder kan vi titta på Colorado. Där är medelåldern för cannabisbrukare med kort för köp av medicinsk cannabis 40 för män och 43 för kvinnor. Dit har jag en bit kvar.
    http://channel.nationalgeographic.com/channel/american-weed/articles/weed-facts/

    Edit2, Nu har vi gått ifrån ämnet men det går nog inte att undvika och för mig är det viktigt att alla som ger sig in i en debatt förstår vad hen pratar om.
     
    Last edited: 14 jan 2015
  20. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Intressant artikel i SvD i dagens tidning där en Svensk läkare har ansökt om att få ge en patient medicinsk marijuana. Finns säkert på deras hemsida också!