Guide: Backup av telefonen med hjälp av SDK

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Droid110, 13 jan 2012.

  1. Droid110

    Droid110 Guest

    Denna guide är till för dig som vill göra en full backup på telefonen utan att behöva roota eller låsa upp bootloadern..

    OBS! Vid byte från t.ex 4.0.2 till 4.0.4 så går det endast att ta backup på appar, inga systeminställningar.

    Steg 1.
    Ladda hem Android SDK och följ instruktionerna tills att det är installerat och klart. Android SDK kräver Java JDK. Starta Android SDK och ladda hem Android SDK Platform tools så du får tillgång till adb kommandot.

    Öppna upp kommandotolken/terminalen och navigera till katalogen (android-sdk/platform-tools).

    Drivrutiner för telefonen kommer behövas, dessa hämtas här.

    Aktivera USB debugging i telefonen, gå in i Settings/Developer Options och kryssa i USB debugging. Koppla därefter in telefonen till datorn och skriv adb devices för att se om din telefon syns. Det ska stå något liknande som detta:

    List of devices attached
    018232G1004F011 device


    Steg 2.
    Dessa parametrar finns för backupen:
    adb backup [-f <file>] [-apk|-noapk] [-shared|-noshared] [-all] [-system|nosystem] [<packages...>]

    Börja med att mounta telefonen och flytta över alla filer på "sdkortet" till valfri katalog på datorn.

    Därefter gjorde jag min backup på följande sätt (i linux):
    adb backup -apk -shared -all -nosystem -f 20120112.bak

    I Windows bör man ange en sökväg var filen ska sparas, t.ex:
    adb backup -apk -shared -all -nosystem -f C:\20120112.bak

    När kommandot är utfört måste du skriva in ett lösenord på telefonen för all data ska krypteras. Denna procedur kommer göras när man gör återställning på allt också, så glöm inte lösenordet :).

    Jag valde -nosystem parametern för att vara på den säkra sidan om det har ändrats något i systemet mellan 4.0.1 och 4.0.2. Med -nosystem så kommer du få skriva in google kontot på nytt och allt ser ut som när du fick din telefon första gången, men alla apps finns där med datan kvar. Om du väljer att skippa "-nosystem" parametern så kommer hela systemet återställas till hur det såg ut innan.

    Filen sparades i samma katalog som adb ligger i, t.ex "C:\android-sdk\platform-tools".

    Det finns en beskrivning här om vad alla parametrar gör.

    Steg 3.
    Nu kan du passa på att flasha in någon ny rom eller vad du nu vill göra efter att ha gjort backup. För att återställa måste man köra följande kommando när du står i samma katalog som backupfilen (20120112.bak).

    adb restore 20120112.bak
    Därefter får du skriva in lösenordet två gånger och påbörja återläsningen.

    När återläsningen är färdig kan du flytta tillbaka alla filer som du kopierade från "sdkortet" till datorn.

    När det är färdigt, starta om telefonen och kontrollera så att allt ser rätt ut.

    Hela guiden finns på XDA.
     
    Last edited by a moderator: 30 mar 2012
    Klazzon, prefectoz, Snowflake och 10 andra gillar detta.
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Perfa :D
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Slängde på ett lager klister. ;)
     
  4. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fattar inte hur jag gör för att mounta ??

    kommandotolken säger bara: unable to open file på min destination
     
    Last edited: 25 jan 2012
  5. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Skriv adb devices och se om du får upp sifferkoden i kommandotolken med ditt device id, om inte har du problem med drivrutinerna.
     
  6. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kör du windows?
    Koppla in telefonen via usb till datorn och öppna utforskaren så ska du ha telefonen där så du kan kopiera alla filer.
     
  7. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Japp windows vista

    jo den hittar jag, men varför ska jag kopiera om jag ska göra en backup, jag vet ju inte vad som behövs förutom mina bilder
     
  8. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    det funkar oxå
     
  9. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Aha, tror jag missuppfattade..

    Du vill restorea? Isåfall misstänker jag att du har filen på ett ställe som sdk inte hittar, brukar hända mig också.. Lägg vaddennuheter.ab i c:\ rooten och skriv bara adb restore vaddennuheter.ab

    Jag har haft lite fuffens med att filer inte hamnar där de ska och sedan inte hittas, detta är det lättaste eftersom sdk letar i rooten automatiskt.

    EDIT: Jag missuppfattade kanske igen, nåja..

    Är det dra filer från SD kortet du vill så ska det mountas automatiskt och du kör via utforskaren.
     
  10. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag hittar telefon från utforskaren, har kopierat allt till en mapp, kallad nexus, men sen när jag kör kommandot i kommandotolken så får jag upp unable to open file.

    Jag kommer aldrig dit så jag får välja lösen
     
  11. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Verkade ha blivit något fel eller nåt när jag gjorde min backup, trodde dan hade kört klart och avslutat backupprogrammet på telefonen men verkar som den inte fick med allt då efter jag bytt till yakju så är det en väldans massa appar och widgets som inte blev backup på, den flesta inställningar jag gjort i android verkar ha kommit med dock och den la in alla genvägar och så på hemskärmarna även om inte apparna kom med och om man försöker kära dem säger den bara att appen inte är installerad.

    Jaja, jag har säkert gjort något fel då jag stressade lite med det eftersom jag är på jobbet och försökte få det att se ut som jag verkligen gjorde det jag ska göra på jobbet.

    Jag har i alla fall yakju nu och det fungerade ju utan problem och låste upp bootloadern igen och rootade.
     
  12. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    nu har ja fått lite ordning på grejerna, får skriva in lösen å den kopierar. Jag ser hur telefonen jobbar. Men får inga fil när allt är färdigt. Ska jag få nån typ av kvitto på kommandotolken när de e klart ??
     
  13. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nej, det står ett meddelande på telefonen "Backup finished" i någon sekund bara, sedan återgår den till hemskärmen. I cmd syns inget mer än att den hoppar ner en rad vilket indikerar att den är redo för nya kommandon.
     
  14. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, jag testar igen nu, med annat filnamn. Påverkar det nått om telefon går i viloläge eller måste jag hålla den vaken ??


    Edit: Jag blir tokig på detta, det hjälpte inte heller å nu sa telefonen att säkerhetskopiering är färdig, men får ingen fil nu heller
     
    Last edited: 26 jan 2012
  15. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Sök på din C:\ efter senast ändrade fil. Det har hänt för mig att de inte hamnat där de ska, utan någon annan stans.
     
  16. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    har redan sökt på mitt filnamn, men utan framgång.
     
  17. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Prova då att söka på senast ändrade som jag sa, eftersom att om -f flaggan blir ogiltig så kommer inte filnamnet bli det du angav heller.
     
  18. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ahaa, sorry. Då missuppfattade jag dig.

    Hur gör man för att söka så, kör windows 7 ??
     
  19. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Start -> Dator -> Sök, klicka i gardinmenyn under sökfilter på "Senast ändrad" välj dagens (eller den dagen du gjorde backupen på) datum.
     
  20. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kanon, tack så mycket. Ska testa detta.

    Men hur ska jag veta vilken fil det är då, har testat att söka på *.bak men hittar inget där heller
     
    Last edited: 26 jan 2012