Backup före Factory Reset (n00b).

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Narcoleptic, 4 apr 2013.

  1. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har haft min Defy+, tillika första Androidlur, ca 18 månader nu och den har funkat tillfredsställande. Har inte brytt mig om att sätta mig in i eller mekka särskilt mycket med den, tills för ett par veckor sedan. Installerade då diverse nyttoappar, som batterispar, file managers, la appar på SD etc. Installerade/avinstallerade rätt många appar medan jag provade mig fram.

    Även om jag plockat bort det mesta igen har jag nu problem med att den käkar batteri, ständigt har uppdateringikonen på, sätter på/tappar data/WiFi lite ramdom, hänger och segar sig etc.

    Gissar att det kan vara vettigt att göra en factory reset, MEN är osäker på vad, och hur, jag ska backa upp innan jag gör det.

    Appar känns klokast att installera en och en från play store efter reseten, för att undvika att någon problemapp automatiskt återinstalleras.

    Däremot SMS, kontakter, samtalslog, inställningar, kalender och vad det nu kan finnas vill jag ju inte tappa. Frågan gäller alltså hur jag ska göra för att backa upp detta? Bäst verkar det med någon lösning där jag kan fortsätta att backa/synca sånt här kontinuerligt så att jag har det tillgängligt i framtiden, till denna lur eller någon annan. Förslag välkomna! :)

    Körde en app som heter Super Backup och har filerna på mnt/sdcard/SmsContactsBackup + kopior på GDrive. Antar att det bara är att installera Super Backup efter reseten och plocka in backad data via den?

    Har också för säkerhets skull försökt backa samtliga filer på luren till GDrive genom att köra copy-paste, men det verkar inte funka i vare sig file Manager eller ASTRO. När jag klistrar in i GDrive startar ingen filöverföring. Någon som vet vad som händer här? Och behövs det?

    Dessutom - om jag backar upp och återställer en massa filer, samtidigt som jag inte har koll på vad all mappar/filer är finns det då inte risk att jag återställer även problem/konflikter etc efter reseten?

    Till sist, är det vettigare att lägga in någon annan ROM än standard i stället? Någon bra guide för detta?

    Beklagar de många frågorna, blir lätt så när man saknar grundkoll...

    Danke!

    /N