Fråga: Badges Facebook Messenger och Nova Launcher.

Diskussion i 'Applikationer' startad av rickards, 17 dec 2017.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Hello!
    Nån som vet varför jag inte får unread badges att lira med Nova Launcher Prime och fb messenger? Alla andra appar får badges, men inte messenger. Alla inställningar ser rätt ut i Tesla och använder jag Evie Launcher funkar det ytan bekymmer, så problemet verkar ligga hos just messenger i kombination med Nova. Några idéer?

    Har en Moto G5S Plus.
     
    Last edited: 17 dec 2017
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Märker att det funkar med "Oreo dots", men inte med numrerade badges. Skumt, och irriterande, vill ju ha nummer...
     
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Irriterande. Efter uppdateringen till Oreo får man inga olästa brickor (badges) för Facebook i Samsung Experince (f.d. TouchWiz). Inte heller i Nova.
    Enda launcher som ger det nu (vad jag vet) är Total. Men den har fått andra problem med Oreo.
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Testat Flick Launcher? Har sett att du gillar Launchers :) Och den funkade riktigt bra för mig, dock i beta stadiet fortfarande tror jag så inte fullt lika stabil som Nova . Jag håller mig fortsatt till Nova ändå har vant mig vid dotsen nu , men Flick var ändå riktigt bra. Kör fortfarande 7.1.1 dock
     
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Flick kan nog bli riktigt bra. Men själv behöver jag mappar i applådan.
    Sen provade jag en annan launcher som fått mycket beröm. Evie.
    Riktigt bra. OCH visar olästa brickor även för Facebook.
    Men saknar tyvärr mappar i applådan, så jag kör vidare med nova, även om den inte heller är perfekt.
     
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Mitt problem är att jag knappt får några push-notiser (aviseringar) från Facebook i Nova eller Samsung Experience. Alltså badges (brickor) på appikonen.

    I Novas inställningar har jag provat de 3 olika alternativen under ”Antal olästa”. Ger ingen skillnad vad gäller aviseringar från Facebook, däremot blir det inga aviseringar från E-post om man väljer 3:e alternativet ”Numeriska märken” som Nova tar från TeslaUnread appen.

    Efter att ha kollat runt i Facebook ser jag att för grupper ger Facebook bara push-notiser för s.k. Höjdpunkter (vad nu det är för något), inte för ett enskilt inlägg av en medlem i gruppen.
    Eftersom det är mest grupper jag sysslar med i Facebook är det kanske inte så konstigt att jag saknar en massa aviseringar i Nova.

    Men det intressanta är, dels att jag fick dessa aviseringar i Nova från Facebook innan uppgraderingen till Oreo, och dels att flera andra launchers än Nova faktiskt ger dessa aviseringar. T.ex. Evie, Total och Microsoft.
    Jag har även upptäckt att vissa andra Facebook appar ger dessa aviseringar i Nova, som alltså inte den ordinarie Facebook appen ger. T.ex. Swift Facebook och Swipe for Facebook.

    Eftersom jag föredrar Nova av nämnda launchers så har jag avinstallerat den ordinarie Facebook appen och kör både Swift och Swipe tills jag utvärderat dem ordentligt.

    PS. Jag har informerat Nova om att flera andra launchers ger de aviseringar från Facebook appen som jag saknar i Nova. Men ingen respons.
    PPS. Tog även upp det med Samsung som menar att en buggfix är på gång. Men undrar om de inte menar CRB7 som kom för några veckor sedan.
     
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det tog sin tid. Men nu har jag hittat ett sätt att få tillbaka Facebook badges i Nova.
    I Facebook inställningar går man in på säkerhet och inloggning och där rensar alla gamla sessioner.