Bästa Androidtelefonen med fysiskt tangentbord?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johan, 18 aug 2013.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nästan 4 år gammal tråd det var ingen dålig återupplivning :D
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var väl ungefär 4 år sedan det faktiskt fanns ett utbud att tala om också :D

    Undrar om inte Blackberry KeyOne är det enda vettiga som finns att välja på i dagsläget: http://www.blackberrymobile.com/


    ...men det är väl ingen slump att det dog ut. Förmodar att gemene man helt enkelt vant sig vid touch och ser därför inte nyttan med ett tangentbord, så det blir svårt att sälja in igen. De virtuella tangentborden är också långt bättre än vad de var för fyra år sedan vilket kanske bidragit till att svalka ned intresset.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det känns lite som ett svunent problem oxå.. kan man itne skriva på ett virtuellt tangentbord efter så många år utan vettiga alternativ så kan man nog klara sig utan en smartphone helt och hållet. Det fanns en tid jag höll med men idag med swipe osv så skriver jag ljusår mycket fortare virtuellt tycker jag själv iaf. Det är iaf inget problem längre ;)
     
    bernard gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    I princip är det KeyOne eller KeyOne som gäller här (förutom Priv). Dock skulle jag inte hävda att det är någon "naturlig" evolutionsprocess som gjorde att tangentborden försvann utan snarare en följd av diverse strategier som t.ex att ha 800 MHz CPU i t-bordsversionen och 1 GHz i varianten utan o.s.v. Plus att vi hade hela dramat kring Nokia N9-00/N950 som dödades levande.

    För egen del ser jag helst att det släpps en enhet med tangentbordsfodral och någon form av NFC-lösning à la Jolla "The Other Half" så man får automatiskt tabletläge när man fäller ut t-bordet och vrider enheten till landscape.

    Det skulle gå utmärkt bra att sälja sådana produkter men det gäller att en tillverkare faktiskt vågar. Jag måste också hävda att även om utvecklingen inom mjukvarutangentbord gått framåt är det ingen bra ersättare till en fysisk variant när vi talar om större enheter. Om en OEM vill maxa produktens appeal på marknaden är ett tangentbordsfodral rätt väg. Då kan mainstream få sin renodlade pekskärmsenhet och resten kan enkelt få en skyddad skärm OCH t-bord. Så blir båda kategorierna nöjda.

    Det går fortfarande fortare att skriva in text på ett vettigt fysiskt tangentbord även om jag vet att det i dessa tider förekommer olika försök att bestrida den tesen.;)
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Ingen bestrider väl att ett vanligt fullstort fysiskt tangentbord är snabbare. Men on-screen-keyboards slår ju iaf dessa små vedervärdiga plastvarianter ala blackberry.

    För att hålla mig on-topic så såg jag en S8+ med ett fysiskt tangentbord. Inga svenska tecken, men lösningen såg okej ut och verkade vara "smart" integrerad i OS.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4259883
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    De bästa mobila enheterna tangentbordsmässigt har varit Nokias Communicator-serie och HTC Touch Pro/TP2. Porträttorientering tenderar att göra tangenterna väl små även om det t.ex gick långt snabbare än man tror att skriva på P990i:s qwerty.

    Motargumenterandet av tangentbord är en "klassiker". Tror inte att jag sett en enda tråd som berör detta ämne som inte "infekteras" av "moderna mjukvarutangentbord är mycket snabbare!" Jättebra att det är utrett och klart...

    Man behöver ta till ett riktigt uselt hårdvarutangentbord för att det skall bli långsammare än skärmvarianten. Så usla t-bord har jag inte använt dock.

    Gör man som Expressen och "Freddan" kan man dock lägga en Xperia X1 på bordet och försöka köra pekfingervalsen på dess tangentbord och sedan totalsåga hela enheten... Glömmer aldrig citatet "varför skall man skriva på X1ans tangentbord när man kan skriva på sin laptop?"