Problem: Bakre kameran, död?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av snozan, 20 sept 2016.

  1. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Aldrig haft problem med denna mobilen. Visst har den gått i backen men den har alltid klarat sej.
    Skulle ta kort på sonen igår. De ville inte kameran, va precis som om man pressa ner den i en kudde, dvs helt svart.
    Främre funkar. Mobilen är up to date med fabriksåterställning efter varje uppdatering. Har dock inte provat en igen
     
  2. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej snozan, tråkigt att höra. :(

    Kan du kika och se om du upplever samma sak i Diagnostics? Gå in på Inställningar > Om mobilen > Diagnostics > Testa > Kamera, är det bara svart här med? Prova för sakens skull även i Felsäkert läge genom att hålla ned strömknappen tills en meny visas > Håll ned på "Stäng av" i menyn > OK när du ser "Starta om i felsäkert läge".

    Börja där så kan vi kolla närmre på det om du skulle uppleva att det fortsatt bara är svart i kamerasökaren.
     
    bernard gillar detta.
  3. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Hejsan och tack för svar! :-)

    Får samma resultat i Diagnostik, svart skärm. Felsäkert läge hitta jag inte. Kunde bara välja "stäng av" eller "starta om".

    Telefonen är köpt på Siba 2015-06-28
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    kom ihåg att det är 2års garanti på sonymobiler
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Ja precis, när du ser att det står "Stäng av" och "Starta om", håll då ned med ditt finger där det står "Stäng av" så ska en ny meny visas efter någon sekund - där väljer du OK.
     
  6. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Jo visst är de så, men den är ändå inte ny. trots att jag vårdar mina mobiler är ju olyckan framme å de slinter ur handen. Denna har jag dock lyckats vara extremt försiktigt med då jag redan från början visste att de tål lite mindre än andra.
    Mobilien jag hade innan var en Xperia Acro S. Då förstår du hur ofta jag byter mobil.

    Hitta den funktionen, men de vara samma sak där. Svart skärm. (kameran ser likadan ut som när den funkade, enda skillnaden att skärmen är svart som om du står i ett mörkt rum och sätter på kameran.

    Tar man en bild, blir de så här istället för en bild.

    [​IMG]
     
  7. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Det jag rekommenderar i det fallet är att du provar att reparera programvaran i enheten med hjälp av en dator. På så sätt kan du se om felet är programvarurelaterat, du kan göra det med hjälp av Xperia Companion:
    PC/Windows: http://support.sonymobile.com/se/tools/xperia-companion/
    Mac: http://support.sonymobile.com/se/tools/xperia-companion-mac/

    Se först till att din enhet är avstängd och att den inte är ansluten mot din dator. Du ska sedan i programmet välja ”Reparation av programvara”, följ därefter steg-för-steg instruktionerna direkt i programmet.

    Tyvärr kommer all användardata att försvinna vid en reparation av mjukvaran. Du bör därför säkerhetskopiera innehållet på din telefon innan du startar reparationen. Det går också bra att göra det i Xperia Companion genom att välja "Säkerhetskopiering" när du startat programmet.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    vad jag menar är att du inte behöver oroa dig, skicka in på reparation om återställning inte hjälper. du har ju fortfarande garanti!
     
  9. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Så, fick lite tid över när sonen somnat. Dessvärre var de bortkastad tid :( Lika svart som innan. Har ingen lust å betala 1500kr för att få de fixat (men mest vara utan mobil, då den är ganska viktig som småbarnsförälder).

    Jo men de kan alltid hävda att de är jag som orsakat skadan och då får jag stå för de ändå. "oaktsamhet"
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    du har alltså sprickor i telefonen? annars kommer det troligtvis inte kosta nåt.
    du kan ju även byta in den mot en honor 8 hos tele2, ger 2000kr rabatt när du skickar in en gammal mobil. abbonemanget kan du säga upp/ångra och ändå behålla mobilen.
     
  11. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Nej ja har inga skador på mobilen. Den har alltid haft display skydd samt case-mate skal sen ny. Men de är ju inte ja som bedömmer skicket om ja skickar in :) å nej tack. Har använt Sony telefoner sen de hette Ericsson sen sent 90 - tal
     
  12. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Trist att reparationen av programvara inte hjälpte. :(

    Trots att du är lite skeptisk till det så rekommenderar jag att du skickar in din enhet till vårt auktoriserade serviceombud, men att du gör det via Xperia Care+ istället för din återförsäljare:
    http://repair.sonymobile.com/se/#/
    Om du använder den tjänsten så kan vår support följa flödet och besvara de frågor du kan tänkas ha och se till att ärendet går rätt till.

    Du har en garanti som varar två år från inköpsdatumet och jag tycker att du ska försöka nyttja den förutsatt att din enhet är inom garantiperioden. Garantin omfattar alla fabrikationsfel, så om felet med kameran inte kan härledas till yttre åverkan så täcks det givetvis av vår garanti.
     
    bernard gillar detta.
  13. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Jag får testa. Har inget att förlora. Eftersom ja är behov av en telefon, men samtidigt är fast med ett nano sim tänkte ja köpa en z5 compact. Vi har ett presentkort från phonehouse på 3100:- som vi tänkt använda till annat, men de fick bli så här istället. Z3 compacten får jag försöka sälja när den blivit lagad.
    Får ta tag i de hela efter jobbet
     
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Givetvis är det upp till dig själv vad du önskar göra med din enhet, men jag tycker att det är synd om du skulle känna att det är hopplöst att använda sig av våra serviceombud.

    Vi har en garanti för att skydda våra kunder från fabrikationsfel, och serviceombuden gör sitt yttersta för att en korrekt bedömning sker när de får in din enhet för undersökning.
     
  15. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Tror du missförstod mej :) Jag har tänkt att prova skicka in den. Grejen var mer att jag är i behov av en telefon. Nyttjar jag vårt presentkort vi har betalar jag endast 800 kronor för en Z5 Compact. Den pengen kanske jag får igen om jag säljer Z3 Compacten. (eller så behåller jag den som en reserv telefon om de skulle bli fel på den nya).

    De stora är alltså att jag kan inte vara utan mobil då jag står som kontaktperson vid sonens dagis då sambon jobbar i restaurang branschen där de råder mobil förbud.
     
  16. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Då förstår jag och hoppas att det löser sig i slutändan! :)
     
  17. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    'En Z5 Compact för 800kr är ett bra val! Z5C håller dessutom mycket högre kvalité jämfört med Z3c. :)
     
  18. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Åh :) Jo vi har ett presentkort från Phonehouse som blivit Phonehouse elgiganten. Där kostar en Z5 Compact 3990:- Presentkort: 3150:- (vi tog ett abonnemang 24 månader, men ville inte ha några mobiler. Då fick vi ett presentkort istället).
     
  19. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Hämta ut en Z5 compact idag (betala endast 840 kronor). Skillnaden är givetvis minimal. Enda jag märkt är att Z5 blir väldigt varm av endast vanlig användning jämfört med Z3.

    Har blivit mer kluven om jag ska skicka in Z3 för lagning eller inte. Visst den har garanti. Men samtidigt om de säger att jag har orsakat felet får jag betala. Vill jag att de inte ska laga får jag ändå betala 400:- för att få tillbaka telefonen (olagad). Känns som en allt för stor gambling.
     
  20. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Vänta några dagar och se hur du upplever din Z5 Compact. Vid första uppstarten så utför enheten olika anpassningar mot batteriet som påverkar batteritiden och värmen vilket kan ta någon dag.

    Gällande service så rekommenderar jag att du kör via vårt Xperia Care+-flöde istället för din återförsäljare där det kostar 360kr för att få enheten returnerad utan åtgärd. Dock är den främsta anledningen att vi ställer krav mot serviceombudet gällande priser och rutiner, det kan se annorlunda ut om din butik har egna avtal mot ombudet.

    Som nämnt tidigare är valet ditt, jag kan bara rekommendera en lösning. Jag vill bara påminna om att vi har en garanti för att skydda våra kunder från fabrikationsfel.