Bandbredd 2,4 GHz - Bytt från Telia till BBB

Diskussion i 'Off Topic' startad av blackt, 24 mar 2018.

  1. blackt

    blackt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bandbredd 2,4 GHz - Bytt från Telia till BBB
    Har tidigare haft Telia fiber 100/100 och nu bytt till BBB 250/250.
    Jag har varit supernöjd med bandbredden och mina värden trådlöst på både 2,4 samt 5 GHz bandet hos Telia.
    Har legat på ca 115/110 på 2,4 Ghz och ca 120/115 på 5 GHz bandet hos Telia.

    Router som jag har är ASUS AC87U, har inte gjort någon förändring i routern och inga andra förutsättningar i kringutrustning är förändrad.

    Mitt problem nu är att jag får ca 100/70 på 2,4 GHz bandet på BBB lina på 250/250????
    Däremot ca 265/250 på 5 GHz bandet! Vilket är gött!

    Jag har testat att köra på att ställa in olika kanaler men ingen skillnad till det bättre på 2,4 GHz.
    Vet att dämpningsvärdet är högt på fibern vilket en tekniker kommer hem nästa vecka för att kontrollera/justera.
    Vet inte om detta kan påverka problemet med 2,4 GHz problematiken.

    Problemet är att täckningen på 5 GHz är allt för dålig i mitt hus så därför kan jag inte enbart köra på det bandet.
    Med Telia hade jag inga problem i huset att få bra täckning.

    Till saken varför jag bytt är inte bandbredden utan det "sjukt bra erbjudandet" 250/250 i 24 mån 249:/mån utan startavgift eller andra tillkommande utgifter.

    https://villafiber.bredbandsbolaget.se/byte/bredband?address_...

    Har ni några tips!!!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testat fabriksåterställa routern och börjat om på ruta noll?

    Det skall inte skilja sig åt mellan 2,5GHz och 5GHz till följd av bredbandsoperatör/anslutningstyp. Eftersom du kan maxa anslutningen ligger inte felet där.

    Gäller det endast en enhet eller alla enheter du testar mot routern? Windows har ovanan att uppdatera drivrutiner automatiskt utan att fråga, och ibland kan nya drivrutiner leda till ett sämre resultat.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bara en liten kommentar om mätresultat: Det måste vara nåt stolligt med hur till exempel Bredbandskollen på mobilen mäter fart. Jag får alltid på 5GHZ-bandet ungefär dubbla mätvärdet mot 2,4GHz. Jg har 100/10 och får alltid över 100 (oftast runt 130) när jag mäter på 5Ghz och (inte alltför imponerande...) cirka 60 på 2,4 GHz.
    Tråd direkt i omvandlaren, alltså före routern, ger hos mig cirka 80 (vilket ligger inom den marginal leverantörerna i allmänhet garanterar så tyvärr ingen stor ide att gnälla även om de kan skruva upp lite om man ändå väljer att gnälla lite och hota med byte...)