BankID/E-legitimation

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 30 apr 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Mitt mobilabonnemang är ett tillägg till mobilt bredband. Mao får jag inte behålla mitt mobilabonnemang om det inte står på pappa. Jag har alltså tillgång till 100GB data.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

  3. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast båda fungerar väl för legitimera sig? BankID fungerar väl lika bra som Mobilt BankID?
     
  5. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Har fått en känsla av att många tjänster bara använder sig av mobilt bankid, men jag kan iofs ha fel med. Man blir fort blind för det man själv använder.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är kanske dags att strukturera upp frågan lite. Det är skillnad på Bank-ID och mobilt Bank-ID.
    Ett vanligt Bank-ID kräver ingen telefon och det kan du antagligen få genom att gratis bli kund i Skandiabanken (som vi skrivit om tidiagre i denna tråden) och sedan ladda ner ett vanligt Bank-ID till din dator.

    Det som du verkar vilja ha är ett mobilt Bank-ID och då krävs ju en telefon. Sedan vet jag inte om det är ett krav att ab. står på dig? Jag tror inte det förresten, när jag tänker efter så är min fru liksom jag kund i Skandiabanken och hon har mobilt Bank-ID i en telefon med ett ab. som står på mig. Jag tror även att hon haft mobilt Bank-ID i telefoner med kontantkort.

    Mitt tips är att du blir kund i Skandiabanken, det kostar inget. Sedan registrerar du ditt mobilnummer hos dem, det borde gå bra även om ab. står på din pappa. Efter det tror jag du kan ladda ner ett mobilt Bank-ID från Skandiabanken till din mobil utan problem.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror inte mina BankID är knutna till telefonnummer.
    Vad vore så farligt med att skaffa ett kontantkort registrerat på dig om det nu är vad Danske Bank kräver? Är det bättre att starta ett bankkonto som du inte tänker använda? Tycker faktiskt att du är lite onödigt tjurig.
    Var det något problem med Skandiabanken? Du frågade bara om de hade kontor, sen sa du inget mer vad jag kan se. Vad behöver du kontor till?
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Man måste tydligen ringa Skandiabanken för bli kund utan BankID/Mobilt BankID. När jag sen blivit internetkund hos dem så kan jag skaffa BankID?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Inte Danke Bank, Ikano Bank. Hur som helst, trodde det skulle gå hos andra banker typ Handelsbanken och inte bara Skandiabanken. Därför jag inte testade. Ska väl testa det också innan jag ger upp eller försöker med Telias e-leg.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som det var förr så skickade de ett rekommenderat brev till ens adress för att bekräfta att man var den man påstod när man blev kund hos dem.

    När du lyckats bli kund hos dem så ska det inte vara något problem att få ett mobilt Bank-ID.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Måste man ha kort? Alltså bankkort.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, man måste inte ha något bankkort. Och du kan vara kund alldeles gratis om du väljer att inte ha bankkort. Jag har det så. Istället använder jag ett helt gratis OKQ8-kort för att handla med. :)

    Det enda kravet är väl att du öppnar ett konto hos Skandiabanken. Och så får du väl kanske sätta in ett par hundralappar för syns skull. Sedan behöver du nog inte använda Skandiabanken mer om du inte vill. Men det är faktiskt en riktigt bra bank för att betala räkningar m.m.
     
    bernard gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER