Fråga: Bara jag som är lite besviken på alla smartklockor?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Millwad, 25 jan 2017.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Har haft min Sony Smartwatch i snart 1.5 år och visst, det är ju ingen dålig pryl och förenklar säkerligen livet för en del och det är ju trevligt med GPS och NFC.

    Jag har dock slutat använda min klocka helt, framförallt för att det just är en förlängd mobiltelefon som i väldigt få fall kan användas utan att ha en mobil kopplad till den.

    Med tanke på att den suveräna Motorola Actv snart kom ut för hela 7 år sedan så har det hänt väldigt lite. I ärlighetens namn, med en högre upplöst och större skärm så hade jag utan tvekan valt en Actv-klocka över min mycket nyare Smartwatch 3.

    Jag menar, jämför länken nedan med dagens smarta klockor och tänk på det faktum att Actv släpptes 2011:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=-MWsQzm6MG4
     
    bernard gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är riktigt tragiskt att man inte kommit längre. De flesta smartklockor saknar ju t o m GPS vilket är horribelt.
     
    Millwad gillar detta.
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är väl att om klockan ska klara sig mer på egen hand så kommer batteritiden att bli lidande. Det är nog där den största begränsingen ligger.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ACTV var rätt häftig på så vis att den kunde fungera helt fristående, som du säger, men batteritiden var också bedrövlig. Den var i praktiken snudd på oanvändbar av den anledningen.

    Det har tagit lång tid att göra enheterna strömsnåla nog att klara sig igenom en hel dag, vilket också medfört att man kraftigt reducerat funktionaliteten. Mycket fokus har också ägnats pulsmätning och hälsobiten, och där har man ju kommit en bra bit på vägen med.

    Tog också ett rätt bra tag att arbeta fram ett vettigt UI. Här tycker jag nästan Samsung kommit längst med Tizen OS i kombination med den roterbara ramen.


    Först under Q4 2016 och 2017 har det börjat hända saker. Mjukvaran har mognat (Android Wear 2.0 har en egen appbutik/kan fungera mer fristående, men även Tizen och Apples dito går åt rätt hål), och likaså har hårdvaran blivit kompakt och energisnål. I år kommer vi i mycket högre utsträckning få se klockor med LTE/eSIM. Ett hinder på vägen är bara operatörerna som verkar släpa benen efter sig lite.

    Jag tycker själv att Gear S3 är den första smartklockan jag varit sisånär nöjd med utan att jag behövt "dumma ned den", för att spara batteri. Kör always on display, loggar löprundan samtidigt som jag lyssnar på musik och klarar mig alltid igenom en hel dag utan problem, allt som oftast två fulla dagar. Upplever inte heller klockan som särskilt klumpig eller i vägen.

    Dagen klockorna får LTE som standard finns det ingen anledning att låsa dem till en enskild telefon som idag, utan då lär all kommunikation ske via molnet och inte ta någon omväg via telefonen. Det ryktas ju att åtminstone en av de två klockor Google kommer släppa snart skall ha LTE/eSIM, och då vore det förvånande om den i högre utsträckning inte kan fungera självständigt också.

    Det som nästan stört mig mest med klockorna är att man måste binda dem till en telefon, och vill man sedan byta lur måste man fabriksåterställa klockan och börja om från scratch. Enormt osmidigt.

    Ett problem nu blir väl att återfå förtroendet från alla, med full rätta, superbesvikna early adopters :)

    Edit: Jo! Jag glömde en annan aspekt som gör livet mycket enklare också; den trådlösa laddningen. Det blir nog standard under 2017, vilket gör det betydligt bekvämare att äga en smartklocka. (En gemensam standard för samtliga vore förstås optimalt).
     
    Last edited: 25 jan 2017
    milky81, AppGlobe, chraist och 1 annan gillar detta.
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Mycket intressant inlägg, tack!
     
  6. AppGlobe

    AppGlobe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    För de med klockor som kommer få Android Wear 2.0 så tror jag besvikelsen går över. Eftersom jag utvecklar appar för Android Wear så har jag flashat min Huawei Watch med Wear 2.0 preview, och skillnaden är faktiskt enorm.
    Till att börja med inget lagg, betydligt snabbare. Batteritiden är också bättre (fortfarande ett problem som på alla smartklockor, men bättre). Att kunna ladda ner appar direkt via klockans egna lilla mini Play Store är också ett stort plus. Att sen också kunna lägga till data från andra appar man laddat ner till ens watch face är också ett stort plus.
    Oavsett om LTE finns på klockan så är den i stort sett oberoende av en telfon.